רכישה כן, בכפייה לא

מה צפוי לקרות כעת, לאחר הצעת טבע לרכישת מיילאן?

חברת טבע / צילום: רויטרס
חברת טבע / צילום: רויטרס

דירקטוריון מיילן, בראשות היו"ר רוברט קורי, נקט בשבוע שעבר צעד מפתיע. בתגובה לידיעות בעיתונות הבינלאומית על האפשרות שהחברה עומדת לקבל הצעת רכישה מחברת טבע, הודיע קורי לתקשורת כי מיילן נותרה מחויבת לאסטרטגיה שהציבה לעצמה לפעול כחברה עצמאית, אסטרטגיה שמובילה אותה להגיש הצעה משלה לרכוש את חברת התרופות פריגו תמורת 29 מיליארד דולר.

קורי הסביר כי הדירקטוריון בראשותו כבר למד את השילוב האפשרי של עסקי מיילן וטבע במשך זמן מה, ומאמין כי לשילוב הזה "אין צליל של הגיון תעשייתי או התאמה תרבותית". הוא גם הדגיש כי בעסקי שתי החברות קיימת חפיפה מהותית, ולכן אין זה סביר כי שילוב כזה או אחר ביניהן יזכה לאישור הממונים על ההגבלים העסקיים במדינות השונות בהן שתי החברות פעילות.

בהתאם לפסיקה האמריקאית ולנורמות המשפטיות המקובלות, הבהיר קורי כי אם תקבל מיילן הצעה כלשהי לרכישתה, יבחן הדירקטוריון בכובד ראש את טובתה לחברה ולבעלי מניותיה, וזאת בהתאם לחובת הזהירות ולחובת הנאמנות. אולם הוא גם הבהיר כי עד שתתקבל הצעה שכזו, בכוונתו להמשיך ולעסוק בקידום המשא ומתן מול דירקטוריון פריגו על רכישת האחרונה.

ההודעה החריגה הזו הדביקה תווית של "הצעה עוינת" לכל הצעת רכישה שתנסה טבע להגיש בעתיד הקרוב למיילן. השתלטות עוינת לכשעצמה אינה עניין חריג בנוף העסקי האמריקאי, לא כל שכן בענף התרופות. רק בשנה האחרונה ביקשה פייזר לרכוש את אסטרה זנקה, בעוד וליאנט ניסתה להשתלט על אלרגן. אלא שכפי שקרה בשתי דוגמאות אלו, דינן של הצעות עוינות רבות הוא להיכשל.

מיילן נסחרה אתמול לפי שווי של 34 מיליארד דולר (בדילול מלא), וההצעה מצד טבע היום משקפת לה שווי של כ-41 מיליארד דולר. מיזוג בין החברות, תחת הצעת טבע לרכישה במניות ובמזומן (בחלוקה שווה) , אמור ליצור חברה עם מחזור מכירות של כ-30 מיליארד דולר בשנה, ועם שווי שוק שנושק ל-80 מיליארד דולר.

עבור טבע, רכישה כזאת מהווה קפיצת מדרגה דרמטית בענף התרופות, ואפשרות לחזור להובלת השוק הגנרי העולמי. אולם אם הדירקטוריון בראשות קורי יתמיד בהתנגדותו, קשה לראות את מנכ"ל טבע ארז ויגודמן פועל באגרסיביות ומנסה לכפות את העסקה באמצעות קבלת תמיכה מאסיפת בעלי המניות של מיילן. פעולה כזאת יכולה אומנם להסתיים בניצחון, אולם כזה שעלול לגרור כאוס ניהולי בחברה הנרכשת, ולהתברר בדיעבד כניצחון פירוס עבור בעלי מניותיה של טבע.