הצרכן הישראלי העשוק מקבל היום הזדמנות של פעם בעשור

אם שופרסל תיכשל במהלך החדש שלה, אנחנו הצרכנים נהיה המפסידים הגדולים ביותר ממנו ונמשיך לשלם יותר ■ דעה / אילנית חיות

מוצרי החלב של שופרסל / צילום: דני לרנר
מוצרי החלב של שופרסל / צילום: דני לרנר

כבר שנים מספרים לנו שזה בלתי אפשרי, פשוט בלתי אפשרי, להוריד את מחיר מוצרי החלב בישראל. התירוצים רבים ומגוונים: בישראל יש 18% מע"מ, מחיר החלב הגולמי יקר יותר מבאירופה, החקלאים באירופה מקבלים סבסוד ישיר מהממשלות, והגבינה הצהובה למשל היא מוצר עתיר חלב הדורש 9 ליטרים לק"ג אחד בלבד.

והנה באה היום (א') שופרסל ומשיקה מותג פרטי במחיר הזול ב-10%-16% ממחירי מוצרי החלב המפוקחים, ועוד לא אמרנו מילה על מחירי מוצרי החלב במדף שאינם מפוקחים.

הצרכן הישראלי, וזה לא חדש, משלם יקר. זה לא סתם שחשיפת מחיר מעדני שוקולד עם קצפת באירופה גררה את מחאת המילקי. גם מחירי היוגורט בישראל גבוהים לאין-שיעור מאירופה.

רמת המחירים שהציגה היום שופרסל מעידה בהכרח על הרווחיות בענף, שאינה "ברצפה" או "סבירה" כמו שטענו עד כה חלק מהיצרנים, בטח ובטח לא בקטגוריות המעדנים והיוגורט.

שופרסל שפכה אולי עוד אור על הנעשה בשוק הישראלי, אבל אין באמת חדש תחת השמש. בכל מקום שבו אפשר לגבות מהצרכן הישראלי מחיר גבוה - הוא קונה ומשלם, אז גובים ממנו מחיר גבוה ככל שאפשר.

בשוק הישראלי הריכוזי כל-כך, הקלות שבה אפשר לעשות זאת היא בלתי נסבלת. אם לצרכן הישראלי יש שכל, הוא צריך היום לתמוך במהלך של שופרסל, פשוט ללכת ולקנות את המוצרים שהיא מציעה, שעל פניו נראה שהם לא נופלים באיכותם ממוצרי המותגים המובילים.

האינטרס הכי גדול של יצרניות החלב הגדולות (תנובה, שטראוס וטרה) הוא שאנחנו הצרכנים ניכנע למבצעי המכירה המקומיים שנמצא קרוב לוודאי ברשתות השיווק השונות בימים אלה, ולא ננסה את המוצרים החדשים. רמי לוי ויינות ביתן כבר הוזילו היום את מחיר החלב בקרטון למחיר של 5 שקלים.

לצרכן הישראלי יש היום הזדמנות להשפיע על רמת המחירים במקרר החלב ואפילו לתמוך באופן עקיף ביצרן קטן, במקרה זה מחלבות רמת הגולן, שמייצר עבור שופרסל חלק נכבד מהמוצרים. התמיכה הזאת תביא לטווח רחוק לתחרות בריאה בשוק הריכוזי כל-כך ותבטיח שהמחירים יירדו.

אם שופרסל תיכשל במהלך, אזי אנחנו הצרכנים נהיה המפסידים הגדולים ביותר ממנו ונשלם על הכישלון הזה בכיס - בדיוק כפי ששילמנו עד היום.

ההוזלה הצפויה במחירי החלב
 ההוזלה הצפויה במחירי החלב

שוק החלב בישראל
 שוק החלב בישראל