הותר לפרסום: הקבלן החשוד בפרשת רונאל פישר - יאיר ביטון

(עדכון) - לפי החשד, עוה"ד רונאל פישר ורות בלום-דוד העבירו לביטון, בעלי חברת ב. יאיר שיוצג בעבר על-ידם, חומרי חקירה בעניינו תמורת שוחד ■ ביטון נחשד בהלבנת הון במיליוני שקלים עבור ארגון הפשיעה של איציק אברג'יל

רונאל פישר ועו"ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי יוסי זמיר
רונאל פישר ועו"ד רות דוד / צילום: ליאור מזרחי יוסי זמיר

התפתחות משמעותית בחקירת פרשת עו"ד רונאל פישר שמסעירה את המדינה: היום (א') עצרה היחידה הארצית לחקירות שוטרים (מח"ש) קבלן מוכר שנחשב לאחד מהמעורבים המרכזיים בפרשה. הקבלן הגיע לארץ מחו"ל ונחקר במשך שעות ארוכות. אחר-הצהריים הותר לפרסום כי מדובר ביאיר ביטון, בעלי חברת הנדל"ן ב. יאיר.

לפי החשד, ביטון, שיוצג בעבר בידי עורכי הדין רונאל פישר ורות דוד-בלום, קיבל בסיועם מידע אודות חקירה מסועפת שהתנהלה נגדו, וזאת תמורת שוחד.

מעצרו של ביטון הוארך היום אחר-הצהריים עד יום רביעי הקרוב. השופטת ג'ויה סקפה-שפירא מבית משפט השלום בירושלים ציינה בהחלטתה כי בנוסף לחשדות של תיווך לשוחד ושיבוש מהלכי משפט, קיים גם חשד סביר - בעוצמה נמוכה יותר אך מספקת לשלב זה - ביחס לעבירת שוחד עצמו.

נמשכת חקירת עו"ד דוד-בלום

גם חקירתה של עו"ד דוד-בלום, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב, החשודה בתיווך לשוחד ובשיבוש מהלכי משפט, נמשכה היום. בשעות הערב, ביהמ"ש החליט להאריך ביממה את מעצרה של דוד-בלום, המכחישה בחקירתה את החשדות המיוחסים לה.

בדיון הארכת המעצר הקודם שלה התעלפה דוד-בלום ופונתה לבית-החולים. חוקרי מח"ש האמונים על חקירת הפרשה טענו כי דוד-בלום ביימה את ההתעלפות.

נזכיר כי אחד החשדות המרכזיים נגד דוד-בלום כיום הוא שהיא סייעה להעברת כספי שוחד, או כספים לא כשרים לעבריינים, כשייצגה את יאיר ביטון, הבעלים של החברה הציבורית, ב. יאיר, לאחר שהתפוצצה "פרשת ב. יאיר".

מח"ש בודקת אם פישר ודוד-בלום העבירו מידע מחקירת המשטרה ליאיר ביטון, והיא צפויה לעמת בין השלושה בחדרי החקירות. כמו כן, החשד הוא כי פשיר ודוד-בלום טסו לחו"ל כדי להיפגש עם ביטון והעבירו לו מסמך או מסמכים מחומר החקירה.

פגישת תדרוך עם פרופ' יורם ברק

מידע נוסף שהותר לפרסום בסוף השבוע בקשר לפרשה הוא כי הרופא הבכיר שנחקר באזהרה בחשד למעורבות בשיבוש הליכי החקירה הוא פרופ' יורם ברק. ברק התמודד לאחרונה על תפקיד מנהל בית-החולים הפסיכיאטרי אברבנאל, והוא נחשב לחבר קרוב של פישר. ברק השתתף בפגישה שערכו פישר ודוד-בלום עם העובדת ממשרדם שהפכה לעדת מדינה.

לפי החשד, באותה פגישה הם תדרכו אותה באשר למה שמותר ואסור לה לומר לחוקרי מח"ש בניסיון לחבל בחקירה נגדם.

כמו כן חשוד ברק כי סייע בהוצאת אישורים פיקטיביים לחשוד רב-פקד ערן מלכה, שסבל ממצב נפשי קשה במהלך החקירה ואף אושפז באברבנאל.

בכלל, חקירת פרשת עו"ד רונאל פישר הולכת ומתקדמת, והיא קרבה לשלב שבו תגיש מח"ש הצהרת תובע בעניינם של כמה מהחשודים, ובראשם "כוכבי הפרשה", פישר ורב-פקד ערן מלכה, החשודים בשוחד ובשיבוש מהלכי משפט. משמעותה של הצהרת התובע היא כי בכוונת מח"ש להגיש כתבי אישום נגד החשודים.

במקביל צפויה מח"ש לבקש מבית המשפט להאריך את מעצרם של פישר ומלכה עד תום ההליכים נגדם. השניים יטענו מנגד כי את ההליכים בעניינם ניתן לנהל כשהם שוהים במעצר-בית בתנאים מגבילים.

עם זאת, גם בימים הקרובים צפויות התפתחויות. לפי פרסום באתר ynet, מח"ש צפויה לזמן לחקירה בכיר נוסף ברשויות האכיפה בחשד כי ניהל קשרים פסולים עם פישר. לפי החשד, גם לאותו בכיר הדליף פישר מידע אודות חקירה שמתנהלת נגדו.

האם יש קשר בין איסור הפרסום הראשוני על החשדות נגד יאיר ביטון לצמד פישר-דוד?

מעצרה של עו"ד רות דוד-בלום, לשעבר פרקליטת מחוז תל-אביב (פלילי), בפרשת רונאל פישר והחשדות נגדה, מאירים באור חדש את פרשת איסור הפרסום על זהות חברת הנדל"ן הציבורית ב. יאיר.

לפני כשנה, ב-20 במאי 2014, נעצר בעלי חברת ב. יאיר, יאיר ביטון, בחשד כי ביצע עבירות של הלבנת הון בהיקף של מיליוני שקלים עבור ארגון הפשיעה של איציק אברג'יל. גם אברג'יל עצמו וחשודים נוספים נעצרו.

בתחילה אסר שופט בית משפט השלום בראשון-לציון, מנחם מזרחי, על פרסום שמותיהם של בעלי החברה או כל מידע שעלול לזהות אותם ואת החברה. את איסור הפרסום נימק השופט בכך ש"מדובר בחקירה שדנה בחשדות בראשיתם, עניין אישי שהובא לידיעתי, והעובדה שהיחידה החוקרת השאירה זאת לשיקול בית המשפט".

למרות איסור הפרסום, המידע דלף לחלקים מהציבור, ומניית ב. יאיר צנחה בבורסה ביותר מ-20%. רק לאחר שהמניה כבר צנחה, והמשקיעים ספגו הפסדים, הודיעה רשות ניירות ערך, ברשות בית המשפט, כי החברה הציבורית החשודה היא ב. יאיר. הפרסום המאוחר על זהות החברה החשודה גרר ביקורת על בית המשפט.

מי שייצגו את ב. יאיר בשלבי הארכות המעצר היו עורכי הדין רות דוד ורונאל פישר. השופט מנחם מזרחי, שהורה על איסור פרסום שם החברה בשלב הראשוני, היה קודם למינויו לשופט פרקליט בכיר בפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי) וכפוף לדוד-בלום בעבודתו.

ב-8 במארס 2015 הודיעה פרקליטות המדינה כי החליטה להעמיד לדין, בכפוף לשימוע, את ביטון, אברג'יל, את הקבלן לשעבר ניסים פינס ואת מקורבו של אברג'יל, שמעון בלולו, באישומים שונים הכוללים קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.