הפסדי מגה קפצו ל-31 מ' ש'; הרווח של רמי לוי צנח ב-24%

(עדכון) - מצבה של רשת המזון מגה שבשליטת קבוצת אלון ממשיך להידרדר, ונראה כי התוכנית האסטרטגית אינה משיגה את יעדיה ■ רמי לוי על הירידה בתוצאות הרשת שלו: "המשכנו להיטיב עם הצרכנים"

מגה בול / צילום: איל יצהר
מגה בול / צילום: איל יצהר

הדוחות הכספיים של חברת אלון רבוע כחול , שבשליטת קבוצת אלון של שרגא בירן והקיבוצים, מלמדים כי מצבה הפיננסי של רשת המזון מגה הולך ומידרדר, והתוכנית האסטרטגית שהנהיג המנכ"ל הפורש, מוטי קרן, אינה מניבה תוצאות.

ההפסד של רשת מגה גדל ברבעון הראשון של 2015 ב-39% והתקרב ל-31 מיליון שקל, זאת לעומת הפסד תפעולי של כ-22 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2014.

מגה היא רשת השיווק השנייה בגודלה בישראל, המפעילה את תת-הרשתות מגה, מגה בעיר, זול בשפע ו-YOU. בסוף הרבעון הראשון היא החזיקה 192 סניפים.

מכירות מגה ירדו ברבעון הראשון ב-1.7% והסתכמו ב-1.4 מיליארד שקל. הרווח הגולמי של החברה נשחק ב-6% לרמה של 339 מיליון שקל, ובהתאם שיעורו מהמכירות ירד מ-25.5% ברבעון הראשון של 2014 ל-24.4% ברבעון המקביל השנה.

מגה מפרידה בדוחות את הדיווח על תוצאות סניפי הרשת שהוחלט למכור או לסגור, כחלק מהתוכנית האסטרטגית שגיבשה. סניפים אלה הסבו בתקופת הרבעון הפסד של 5.6 מיליון שקל, כאשר עיקר ההפסד לרשת, בהיקף של 25 מיליון שקל, נבע מליבת הפעילות שלה: הסניפים אותם היא מעוניינת להשאיר בידיה.

בדוחות ניתן לראות כי בנטרול הסניפים שהרשת מתכננת לסגור, מכירות הרשת עלו ברבעון בכ-4% והסתכמו ב-1.37 מיליארד שקל. העלייה במכירות מיוחסת לעיתוי חג הפסח שחל השנה ברבעון הראשון של השנה לאחר שאשתקד הוא חל ברבעון השני, וכן לעלייה במכירות רשת YOU.

באחרונה פורסמו ידיעות בדבר מגעים למכירת מגה לידי ענקית ההשקעות האמריקאית בלקסטון. אם העסקה תצא לפועל, בלקסטון תידרש לבצע הזרמת הון משמעותית לתוך הרשת המפסידה.

בעקבות מצבה הלא יציב, חברת מידרוג הורידה בימים האחרונים את דירוג החוב של החברה-האם, אלון רבוע כחול, בפעם השנייה תוך פחות מחודשיים. הדירוג ירד מ-Baa1 ל-Baa2 ונותר ברשימת המעקב (Credit Watch).

באחרונה אישרה קבוצת אלון, בניהולו של אביגדור קפלן, הסדר פריסת חוב ענק בהיקף של כ-2.2 מיליארד שקל בגין אג"ח שהנפיקה לגופים מוסדיים.

ירידה ברווחי רמי לוי

גם רשת הקמעונאות רמי לוי פרסמה היום (ה') את דוחות הרבעון הראשון, שבסיכומו הציגה צמיחה בפעילות לצד שחיקת הרווחיות. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של רמי לוי צנח ב-24% ל-18 מיליון שקל, אחרי שהרווח התפעולי ירד ב-26% ל-24 מיליון שקל, ושיעורו מהמכירות ירד מ-3.9% ל-2.5%.

בסוף הרבעון הראשון הפעילה רמי לוי 30 סניפים ברחבי הארץ, ושני סניפים נוספים בזכיינות. בזכות פתיחת 6 סניפים חדשים - בנהריה, בפתח-תקווה, בנתיבות, בכרמיאל, בכפר-סבא ובנתניה - הכנסותיה של רמי לוי ברבעון קפצו ב-16% ל-944 מיליון שקל, והרווח הגולמי של הרשת צמח ב-11.5% ל-195 מיליון שקל. אולם, שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד מ-21.5% ל-20.6% - מגמה המיוחסת לירידת מחירי המוצרים לצרכן.

שחיקה זו, יחד עם עלייה בסך הוצאות הרשת - מכירה, שיווק והנהלה, גררה ירידה ברווח התפעולי ובשורה התחתונה. ברשת מציינים כי 6 סניפים חדשים מתוכננים להיפתח עד סוף 2015.

רמי לוי, מנכ"ל הרשת, מסר היום כי "ברבעון הראשון של 2015 המשכנו להיטיב עם הצרכנים, דבר המתבטא בהקטנת רווחיות הרשת לטובת הלקוח. זאת, לצד המשך מגמת הגידול בהכנסות ובהיקפי הפעילות שלנו".

תוצאות מגה ורמי לוי
 תוצאות מגה ורמי לוי