מכירת מניות ח"ל סידרה ללאומי רווח של 1.17 מיליארד שקל

(עדכון) - בניטרול הרווח החד-פעמי, הרוויח הבנק 753 מיליון שקל; ברבעון המקביל - 565 מיליון שקל ■ חמשת הבנקים הגדולים הרוויחו ברבעון הראשון 2.59 מיליארד שקל

רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג
רקפת רוסק עמינח בנק לאומי / צלם: בלומברג

בנק לאומי פרסם היום (ה'), כצפוי, דוחות חזקים במיוחד לרבעון הראשון, בזכות המימושים שביצע במניות מובילאיי והחברה לישראל. הבנק, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, הרוויח 1.18 מיליארד שקל (יותר מכפול לעומת הרבעון המקביל אשתקד). הרווח הגבוה הביא לכך שהבנק הציג תשואה על ההון של 18.7%, לעומת כ-9% ברבעון המקביל. העלייה בתשואה על ההון נבעה גם מקיטון בהון (ראו הרחבה בהמשך). אלא שלמרות זאת, בשוק ההון לא התלהבו מהדוח והמניה בלטה היום בירידה של 2.5% (נכון לצהריים). זאת ככל הנראה בשל האתגרים שיש לבנק בתחום ההון.

מימוש מניות החברה לישראל הניב לבנק רווח של 522 מיליון שקל, ואילו מימוש מניות מובילאיי הניב רווח של 288 מיליון שקל. לאומי גם ביצע מימושים בתיק האג"ח שהניבו רווח של 373 מיליון שקל.

לעומת זאת, בפעילות הליבה של הבנק הרבעון היה פחות מלהיב. המדד השלילי שעמד ברבעון על 1.6% והירידה בריבית פגעו בהכנסות המימון של לאומי, שנשחקו ב-13.7% ל-1.51 מיליארד שקל. מה שעוד העיב על התוצאות ברבעון הוא יישום כללי החשבונאות האמריקאיים, שהגדיל את ההתחייבויות הפנסיוניות של הבנק. לאומי הוא הבנק שהכי מושפע מתקן זה, שהקטין לו את ההון העצמי ב-2.7 מיליארד שקל. בנוסף, יישום התקן הגדיל את הוצאות השכר בבנק, שעמדו על 1.4 מיליארד שקל, עלייה של 4% לעומת הרבעון המקביל.

הפרשות הבנק להפסדי אשראי עמדו על 81 מיליון שקל, לעומת הכנסות מסעיף זה בגובה 51 מיליון שקל ברבעון המקביל. למרות הגידול לכאורה בהפרשות, מדובר עדיין בסכום מאוד נמוך המשקף שיעור הפרשה של 0.1% מהתיק.

תיק האשראי של הבנק רשם ברבעון הראשון קיטון של 2.5 מיליארד שקל ל-250.3 מיליארד שקל. קיטון זה נובע מירידה של כ-3.5 מיליארד שקל באשראי עסקי, וזאת בעיקר בשל מימון השליטה בתנובה. מימון זה היה בעבר בלאומי, ועבר לבנק הפועלים לאחר שברייטפוד הסינית רכשה את קונצרן המזון. בתחום האשראי למשקי בית והאשראי המסחרי נרשמה צמיחה ברבעון האחרון.

בנק לאומי גם ביצע בדוח הפרשה של 5 מיליון דולר בגין חקירת הרשויות בארה"ב. נזכיר כי לאומי כבר חתם על הסדר עם משרד המשפטים האמריקאי והרגולטור הפיננסי במדינת ניו יורק בפרשה זו, ושילם קנס עתק של 400 מיליון דולר. יחד עם זאת, החקירה שמבצעת רשות ני"ע בארה"ב בשאלה האם הבנק נתן ייעוץ ללקוחותיו האמריקאים, תוך הפרה לכאורה של חוק הייעוץ והברוקרים האמריקאי, כאשר הבנק טוען כי חלה התיישנות על מרבית העבירות - נותרה פתוחה.

לפני מספר ימים הורה בנק ישראל ללאומי, מטעמי שמרנות, לבצע הפרשה בגין החקירה, ושלא תהיה נמוכה מ-5 מיליון דולר. לאומי בחר ברף המינימלי שקבע בנק ישראל, וביצע את ההפרשה, על אף שלדבריו לא ניתן לאמוד את הנזק מהחקירה.

בנוסף, פרסם היום בנק לאומי תשקיף מדף שבעזרתו יוכל לבצע גיוס של מניות או אג"ח, אם יבחר לעשות זאת. ככל הידוע כרגע אין תוכנית שכזו בבנק, ופרסום התשקיף נעשה לאחר שהושלם מיזוגה של חברת לאומי מימון, דרכה בוצעו בעבר גיוסים, אל תוך הבנק.

פתיחת שנה חזקה לבנקים

בנק לאומי הוא הבנק האחרון המפרסם את דוחותיו לרבעון הראשון. מסיכום הדוחות של הבנקים עולה כי הם פתחו ברגל ימין את שנת 2015, כשחמשת הבנקים הגדולים הרוויחו 2.59 מיליארד שקל ברבעון הראשון - זינוק של 43.2% לעומת הרבעון המקביל ב-2014. רווח זה משקף תשואה על ההון ממוצעת של 11.5%. לראשונה מזה זמן רב בנק לאומי מציג גם הרווח הגבוה ביותר מבין הבנקים וגם את התשואה על ההון הגבוהה ביותר (תואר שלרוב שייך למזרחי טפחות).

ואולם, לא כדאי להסתנוור מהתוצאות. הזינוק ברווח נבע בעיקר מעלייה במימושים בשוק ההון. רוב הבנקים ניצלו את הגאות בשוק וביצעו מימושים בשוקי האג"ח והמניות. סך רווחי הבנקים מהמימושים עמד על 1.77 מיליארד שקל, כמעט פי שלושה לעומת הרבעון המקביל. גם אם מנטרלים את הרווחים החריגים של לאומי, מדובר ברווח של מעל 600 מיליון שקל, כמעט כפול מהתקופה המקבילה.

לעומת זאת, בתחום הכנסות המימון - תחום הליבה של הבנקים, היה זה רבעון חלש, בשל המדד השלילי ששחק את ההכנסות באפיק צמוד המדד. הבנק שהכי נפגע מכך היה מזרחי טפחות, שגם היה היחיד שרווחיו ירדו ברבעון. יחד עם זאת, ברבעון הקרוב צפוי מדד גבוה (אם להסתמך על נתוני אפריל ומאי שפורסמו), כך שהבנקים 'יקבלו פיצוי' ברבעון השני.

תוצאות בנק לאומי 5-15
 תוצאות בנק לאומי 5-15
רווחי הבנקים 5-15
 רווחי הבנקים 5-15