נעילה חיובית בת"א: דיסקונט עלתה 1.9%, מגדל 2%

ביום שישי ננעלו הבורסות באירופה ובוול סטריט בירידות שערים, בצל נתוני מאקרו מאכזבים והחשש מהמשבר היווני ■ מנכ"לית מיילן: "טבע לפני נפילה מצוק" ■ עונת הדוחות מסתיימת: אסם וגזית גלוב פרסמו תוצאות

חדר מסחר / צילום: שמעון בלול  מבעד לעדשה
חדר מסחר / צילום: שמעון בלול מבעד לעדשה

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (א') בעליות שערים, לאחר פתיחה שלילית, וזאת לאחר המגמה השלילית שחתמה את המסחר בוול סטריט ביום שישי ובצל עדכוני ה-MSCI בבורסה המקומית. מחזור המסחר הסתכם בכ-769 מיליון שקל.

בסוכנות בלומברג פורסמה כתבה, במסגרתה מצוין כי הסיבות שהביאו לראלי האחרון בבורסה של תל אביב עדיין בתוקף ואין סיבה למכור מניות למרות השיא האחרון במדד ת"א 25. ע"פ בלומברג, המכפיל הממוצע בבורסה נמוך בכ-13% לעומת אירופה וארה"ב, רמת התנודתיות שולחת איתות שורי וגם לפי הממוצעים הנעים הראלי בת"א יכול להימשך עמוק לתוך 2015, למרות פתיחת השנה החזקה.

כאמור ביום שישי ננעל המסחר בוול סטריט בירידות שערים, ברקע לנתוני הצמיחה המאכזבים, שהצביעו על התכווצות בשיעור של 0.7% בכלכלה האמריקאית ברבעון הראשון, מתחת לאומדן התמ"ג הקודם שהצביע על צמיחה חיובית בקצב של 0.2%. בשוק ציפו לקצב צמיחה שלילי בשיעור חד יותר של 1%. ע"פ הנתונים שפרסם הממשל, הגורם המרכזי להאטה הכלכלית הוא עלייה חדה בגירעון המסחרי. כלומר, היצוא האמריקאי נחלש ברבעון הראשון בשיעור של 7.6% בעוד היבוא צמח ב-5.6%, מעבר לאומדנים המוקדמים. הצריכה הפרטית, שמהווה כ-70% מהכלכלה האמריקאית צמחה בקצב של 1.8%, ללא שינוי מהאומדן הקודם.

כעת, בכירי הפד ממתינים לדוח התעסוקה של חודש מאי, שיפורסמו בסוף השבוע, במטרה לנסות ולגבש החלטה בכל הנוגע למועד שבו הבנק המרכזי יבצע סיבוב פרסה ויעלה את הריביות.

כלכלני הלמן אלדובי מציינים בסקירה השבועית כי בנק ישראל נמצא כעת בעמדת המתנה אך יתכן והוא יאלץ בכל זאת להוריד את הריבית בשבועות הקרובים לנוכח מלחמת המטבעות וההרחבות הכמותיות המתרחשות בעולם. "אנו מניחים כי בחודשים הבאים נוסיף לראות מדדים חיוביים עקב נתונים מעודדים המתפרסמים אודות הפעילות הכלכלית והצריכה הפרטית. עם זאת, המדדים גם עשויים להפתיע כלפי מטה בתמיכתו של השקל החזק ובתמיכת הממשלה החדשה אשר עתידה לבצע צעדים להוזלת יוקר המחיה. במידה והמדדים לא יהיו חיוביים כפי שמעריכים בשוק ובמידה וגם השקל יוסיף להתחזק מול סל המטבעות, סביר שנראה פעולה נוספת של בנק ישראל בהכרזה הבאה".

מניות במוקד

אסם דיווחה הבוקר על גידול של 1.1% בהכנסות ל-1.08 מיליארד שקל לעומת כ-1.068 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשורה התחתונה דיווחה אסם על גידול של 4% ברווח הנקי ל-103.5 מיליון שקל לעומת כ-99.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול ברווח הנקי לתקופה הושג הודות לגידול ברווח התפעולי והודות לירידה בהוצאות המימון.

דלק רכב שבשליטת גיל אגמון דיווחה היום על חלוקת דיבידנד לבעלי מניותיה בהיקף של כ-410 מיליון שקל. יום האקס יהיה ה-18 ביוני, ומועד התשלום - 2 ביולי.

תדיראן הולדינגס , שבשליטת משה ממרוד, מנהלת מגעים לרכישת חברת סופרגז מידי קבוצת עזריאלי בסכום של יותר מ-200 מיליון שקל. כך נחשף ב"גלובס".

המלחמה בשוק התרופות נמשכת. בכנס משקיעים שערכה ענקית התרופות מיילן בסוף השבוע, אמרה המנכ"לית הת'ר ברש כי "אנחנו פשוט לא חושבים שטבע היא החברה הנכונה למיזוג. הם ממש לפני נפילה מצוק". עם זאת, היא ציינה כי בעתיד איחוד עם טבע יוכל להתרחש, אולם רק אם ההנהלה של מיילן תהיה אחראית לכך.

דבריה של ברש נאמרו לאחר שבשבוע שעבר טבע הודיעה כי רכשה 1.35% ממניות מיילן במחירים שבן 69 ל-71 דולר למניה. שווי השוק של מיילן עומד על כ-34 מיליארד דולר כך שטבע השקיעה כ-450 מיליון דולר ברכישות.

כיל ריכזה עניין לאחר שהודיעה ביחד עם ועד העובדים על סיום סכסוך העבודה. ע"פ ההסכם שנחתם בין ההנהלה לעובדים, 210 עובדים ייצאו לפרישה מוקדמת בתנאים מוגדלים ו-38 עובדים נוספים ימשיכו להיות מועסקים עד סוף השנה, ואז יפוטרו. "הדרום ניצח", אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. "זו לא גזירה משמיים שבדרום יהיה רק עוני".

גזית גלוב דיווחה הבוקר על תוצאותיה ברבעון הראשון והודיעה כי המנכ"ל רוני סופר פורש. את סופר תחליף בתפקיד רחל לוין.

מניות פריגו , טאואר , ופרוטליקס ירדו לאחר שחזרו עם פערים שליליים מניו יורק. מנגד מניות קנון ואופקו הלת' עלו לאחר שחזרו עם פערים חיוביים.