הפרקליטות נסוגה מהאישום השני נגד ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר

במסגרת תיק הרצת מניות מנופים פיננסים, הפרקליטות טענה בין היתר כי בן-זקן ואלדר השתילו ידיעה כוזבת ב"כלכליסט" ■ השניים כפרו באישום - וכעת הפרקליטות חזרה בה

התפתחות משמעותית במשפט הרצת מניות מנופים פיננסים. הפרקליטות נסוגה היום (ב') מהאישום השני במשפטם של אנשי העסקים ג'קי בן-זקן ואיתן אלדר, שבמסגרתו נטען נגד השניים כי הם השתילו ידיעה כוזבת בעיתון "כלכליסט". במסגרת הסיכומים שהגישה לשופט דוד רוזן, ביקשה פרקליטות מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה לזכות את השניים מהאישום - מחמת הספק.

האישום המרכזי נגד בן-זקן, הבעלים לשעבר של חברת מנופים פיננסים, שהוא גם הבעלים של מועדון הכדורגל של אשדוד, ואלדר, איש שוק ההון שייעץ לו, הוא שהם הריצו את מניות חברת מנופים פיננסים (מפל) בנובמבר 2010, במטרה להביא לכך שהמניה תעמוד בתנאים לכניסה למדד תל-אביב 100.

בן-זקן ואלדר הואשמו בנוסף בבית המשפט המחוזי בתל-אביב כי הם שתלו ידיעה כוזבת שפורסמה בעיתון "כלכליסט" ב-23 בנובמבר 2010, לפיה משפחת אנשי העסקים היהודית-קנדית גרמזיאן נמצאת במשא-ומתן מתקדם לרכישת מנופים. לטענת הפרקליטות, מדובר היה בידיעה כוזבת, שכל מטרתה להשפיע על שער מניית מנופים, ושהייתה חלק מתוכנית המירמה לכאורה של בן-זקן ואלדר.

השניים כפרו באישום. באמצעות עורכי הדין נבות תל צור וירון ליפשס (בן-זקן) ומיכל רוזן עוזר (אלדר) הם דחו את הטענות.

בעדותו במשפט אמר בן-זקן כי משא-ומתן בינו לבין משפחת גרמזיאן התקיים גם התקיים. בן-זקן העיד, בין היתר, כי בינו לבין נציגה של משפחת גרמזיאן בארץ, יאיר פיליפ, נערכו מספר פגישות בסמוך לפרסום הכתבה ב"כלכליסט", וכי ב-4 בנובמבר 2010 הוא טס בשעת לילה לניו-יורק ונפגש עם רפאל גרמזיאן במלון פלאזה של יצחק תשובה בניו-יורק.

"בפגישה דובר על מנופים", העיד בן-זקן שנחקר בחקירה ראשית על-ידי פרקליטו, עו"ד נבות תל-צור.

כפי שפורסם ב"גלובס" בחודש פברואר האחרון, במהלך הדיון תהה השופט דוד רוזן, באמירה שנותרה מחוץ לפרוטוקול ונחשפה ב"גלובס", האם האישום שעוסק בהשתלת הידיעה הכוזבת עודנו רלוונטי - וייתכן כי הוא רמז בכך על עמדתו בנושא.

"בשביל מה אתם צריכים את האישום השני?", שאל רוזן את התובע, עו"ד אמיר טבנקין. טבנקין השיב לו כי צריך לחכות לסיום החקירה הנגדית של הנאשמים, ואז הדברים יתבהרו.

ואכן, כשהגיעה עת הסיכומים, החליטה הפרקליטות לחזור בה, כאמור, מהאישום השני.

יצוין כי בהודעתה על חזרתה מהאישום השני נגד בן-זקן ואלדר כתבה הפרקליטות כי היא סבורה שהוכח מעל לספק סביר כי המניע בבסיס מסירת המידע על-ידי הנאשמים היה רצונם להניע משקיעים לרכוש את מניית מנופים, במסגרת מאמציהם להביא לעמידתה בתנאי הכניסה למדד תל אביב-100.

עוד הוכח, לדברי הפרקליטות, כי המידע שהופיע בכתבה לא שיקף את מצב הדברים בשטח בכל הנוגע למידת התקדמות המשא-ומתן בין בן-זקן למשפחת גרמזיאן.

"יחד עם זאת, לאחר גמר שמיעת הראיות ובחינה מחודשת של משקלן, סבורה המאשימה כי קיימת אפשרות לספק ספק סביר בשאלת עוצמת ההטעיה הטמונה במצג שפורסם בכתבה", כתבה הפרקליטות בהודעתה.