רה"מ נתניהו יוזמן לתת תשובות בעניין רשות השידור

כך הוחלט בדיון בוועדת הכלכלה ■ מפרק רשות השידור, הכנ"ר דוד האן: "כבר בסוף החודש הבא יגיע הגירעון ברשות ל-50 מיליון שקל"

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), יזמן את שר התקשורת וראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואת שר האוצר, משה כחלון, לתת תשובות באשר לגורלה של רשות השידור.

בתום הדיון הראשון שנערך היום (ב') בוועדה בנושא, התקבלה ההחלטה לזמן את השניים לדיון המשך ולהקים ועדת משנה שתלווה את התהליך מקרוב.

בדיון אמר אלדד קובלנץ, מנהל ההקמה של תאגיד השידור החדש, כי הקמת תשתית להקמת רשות שידור חדשה תימשך שנה עד 15 חודשים לפחות, וזאת ללא גיוס עובדים. זאת למרות שעל-פי החוק בעוד 3 חודשים, לכל המאוחר, כבר אמורה לקום הרשות החדשה.

בדיון הטעון, אמר מפרק רשות השידור, הכנ"ר פרופ' דוד האן, כי למרות ששנת 2014 הסתיימה באיזון תקציבי, כבר בסוף החודש הבא - ללא תשלום המשכורות - יגיע הגירעון ברשות השידור ל-50 מיליון שקל. זאת לאור העובדה שלא נגבית אגרה, והאוצר לא משלים את הסכום הנדרש לתפעול רשות השידור. לדבריו, הוא התריע בעניין בפני האוצר, אולם "לא נענה".

ח"כ כבל אמר בדיון כי "אין שום סרט שבעוד 3 חודשים תקום רשות שידור חדשה, ורק אם נאריך את קיומה של הרשות החדשה, החוק יוכל להתקיים". לדבריו, הוא תמך באופן נלהב בחוק של השר גלעד ארדן, אולם כעת הוא חש "מרומה", כלשונו.

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) קראה לבטל את חוק רשות השידור. לדבריה, "ראשית, עלינו לתת טיפול נשימתי נמרץ - ארכה של 3 חודשים, שדרושה לרשות השידור כאוויר לנשימה. ושנית, אני מציעה לבטל את החוק הזה כליל. טוב לא ייצא ממנו. עמדותיי לגבי חוק ההסדרים ידועות, ולא אפרטן כעת, אבל היות ובשל אופיה של הממשלה הזו ותכונותיה יהיה חוק הסדרים - עלינו לחתור לכך שבחוק ההסדרים יבוטל חוק רשות השידור, או לכל הפחות יעוכב ביצועו לכמה שנים. אסור לנו לאבד את הנכס הזה, שבוודאי יש בו פגמים רבים, אבל עדיין מדובר בשידור ציבורי שחיוני למדינה דמוקרטית".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר בדיון: "יש כאן מלחמה נגד השידור הציבורי. זה לא מקרי, זהו ביטוי של מדיניות מאחוריה עומד ראש הממשלה הנמצא בניגוד עניינים מוחלט. הוא מקדם בכל כוחו תקשורת פרטית של בעלי הון הקשורים אליו, הוא לא אדם שיכול לדאוג לשידור הציבורי. ארכה של 3 חודשים לא תספיק כאן - יש להבטיח לפחות חצי שנה".

בדיון אמרה היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה, עו"ד אתי בנדלר, כי על-פי החוק האוצר צריך להשלים את כל צורכי רשות השידור, אם האגרה לא עומדת בדרישות התקציב. בתגובה אמר נציג האוצר, עופר מרגלית, כי "הנושא יובא לשולחנו של השר משה כחלון בימים הקרובים, והוא יקבל החלטה".