אחת שיודעת: התוכנית האסטרטגית של ויקיפדיה נחשפת

ללא כוונות רווח אבל עם הרבה כוונות להמשיך ולהעשיר את מאגר הידע האנושי, לילה טרטיקוב, המנכ"לית הטרייה של קרן ויקימדיה העולמית, חושפת את התוכניות האסטרגיות של ויקיפדיה ■ בלעדי ל-G

לילה טרטיקוב / צילום: כפיר זיו
לילה טרטיקוב / צילום: כפיר זיו

בואו נסיר דבר אחד מהשולחן: לא משנה מה אתם חושבים על ויקיפדיה, על הטעויות המביכות שנרשמו בה לאורך השנים (חלקן כנראה כסוג של בדיחה מכוונת או כמחאה), על הטענות להדרת נשים בקרב העורכים, על המחלוקות לגבי רמת הדיוק או על הדיון האין-סופי בשאלה אם חוכמת ההמונים היא תמיד טובה יותר מזו של המומחים - לא משנה מה אתם חושבים על כל זה, מדובר בספקית הידע הגדולה ביותר ברשת, זאת שערכיה עולים ראשונים כמעט בכל חיפוש בגוגל.

גם בתוך ויקיפדיה עצמה, אגב, יש ויכוחים בדיוק על הנושאים האלה, ואפילו סיעות יריבות (כמו למשל "המחקנים", המתנגדים בתקיפות לכך שכל נושא ראוי לערך בויקיפדיה - לעומת ה"מכלילנים", הסבורים כי אין שום דבר שאי-אפשר לכתוב עליו). וזה טבעי למדי בדמוקרטיה, כפי שיודעים היטב בישראל: כשהציבור הוא הריבון - ההסכמה המוחלטת עפה מהחלון.

ובכל זאת, בויקיפדיה כנראה מרגישים שהדילמות התוכניות כבר פחות או יותר פתורות, או שלכל הפחות צריך לשים אותן במקום השני בסדר העדיפויות. זהו המסר שעלה מהמינוי של לילה טרטיקוב לפני שנה למנכ"לית קרן ויקימדיה, המפעילה את ויקיפדיה (ואת אתרי המשנה ויקיציטוט ו-ויקימילון).

טרטיקוב נתפסה כאאוטסיידרית, בעיקר ביחס למנכ"לית הקודמת, סו גרדנר, שפיתחה את ויקימדיה באופן פנומנלי במשך 7 שנים.