ההסדר ב-CEE: תשלום סמלי מחוב אג"ח של 125 מיליון שקל

בבסיס ההסדר של חברת הנדל"ן סנטראל יורופיאן, מימוש החזקותיה במרכז מסחרי בסרביה

נמרוד רינות / צלם: אוריה תדמור
נמרוד רינות / צלם: אוריה תדמור

אחרי שלוש שנים של דיונים וכמה הצעות להסדר חוב שכשלו, חברת הנדל"ן סנטראל יורופיאן (CEE) של נמרוד רינות ורות עופר(אלמנתו של יולי עופר) מתקדמת שוב בגיבוש הסכמות מול מחזיקי האג"ח. היקף חובות האג"ח של החברה, כפי שפורט בדוחות האחרונים שפורסמו בסוף חודש מאי, עמד על כ-125 מיליון שקל.

מתווה ההסדר מלמד כי המחזיקים עתידים לזכות ב"פירורים" בלבד, שיסתכמו במיליוני אירו בודדים וישקפו תספורת אגרסיבית. עיקר התמורה בהסדר, עד כ-3.5 מיליון אירו (כ-15 מיליון שקל), צפויה להגיע למחזיקים ממימוש הנכס העיקרי של סנטראל כיום - החזקותיה (כ-10%) במרכז המסחרי של חברת הנדל"ן המניב ביג בסרביה.

הרוכשת צפויה להיות בעלת השליטה בסנטראל - חברת פרימיום, או רינות, וכחלק מהעסקה פרימיום או רינות יסדירו תשלום של עד 700 אלף אירו לבנק זר, שיאפשר הסרת עיקול על החזקותיה של סנטראל בפרויקט. בין סנטראל יורופיאן לביג התגלע סכסוך בעבר בנוגע למיזם המשותף, שנפתר ב-2013 במסגרת הליך בוררות שהקטין את החזקותיה של סנטראל במיזם ל-10.5%.

במקרה בו יצליחו רינות או פרימיום להפחית את התמורה לבנק, המחזיקים יהיו זכאים ל-50% מההפרש, ותמורה נוספת למחזיקים עשויה להגיע ממימוש נכסיה של סנטראל בהונגריה, במקרה שיצליחו למכור את נכסי החברה שם בתמורה גבוהה מהחובות לבנק. אסיפת המחזיקים צפויה ביום חמישי הקרוב. חברי נציגות מחזיקי האג"ח הם מעין פז ושמואל אשל, ובא כוחם הוא עו"ד גיא גיסין.

לקראת האסיפה, בסנטראל ציינו כי "החברה סבורה כי מתווה ההסדר המוצע מאפשר לנושיה להפיק את הערך הרב ביותר האפשרי מנכסיה במצב הנוכחי". כן נאמר, כי חוות דעת מומחה שמינה ביהמ"ש מראה כי "במסגרת הליך פירוק, הערך הצפוי להתקבל בידי נושי החברה כתוצאה ממימוש נכסיה הינו נמוך משמעותית".

סנטראל יורופיאן, שפעלה בתחום הנדל"ן במזרח אירופה, נקלעה למשבר קשה כבר לפני כמה שנים, כחלק מהמשבר הכלכלי העולמי. עד 2012, יולי עופר המנוח, שהחזיק בשליטה בחברה, הזרים לקופתה את הסכומים הנדרשים כדי לעמוד בהתחייבויותיה, אולם לאחר פטירתו החברה חדלה מלעמוד בהתחייבויותיה, ומאז היא מנסה לגבש הסדר חוב מול המחזיקים.

גם הסדרי החוב הקודמים שהציעה החברה למחזיקים כללו תספורת אגרסיבית של עשרות אחוזים, חלקם נדחו על ידי מחזיקי האג"ח וחלקם על ידי משקיעים פוטנציאליים ששקלו להיכנס למעורבות במהלך.