yes הכינה בג"ץ נגד הטלוויזיה של סלקום - אך גנזה אותו

הסיבה לגניזה: הגשת עתירה לבג"ץ ע"י חברה נוספת בקבוצת בזק הייתה מחריפה את היחסים עם משרד התקשורת, בעוד שהכוונה היא להרגיע את הרוחות ולהימנע ככל האפשר מעימותים

רון אילון yes / צלם: איל יצהר
רון אילון yes / צלם: איל יצהר

חברת הלוויין yes מקבוצת בזק גנזה עתירה לבג"ץ שהתכוונה להגיש נגד משרד התקשורת ומועצת הכבלים והלוויין על עליית סלקום לשידורי טלוויזיה ללא רישיון.

הסיבה - חוסר רצונה של החברה-הבת של בזק להרחיב את המאבק של הקבוצה מול משרד התקשורת, שמתנהל על רקע הרפורמה בשוק הקווי.

כעת, כאשר גולן טלקום עומדת להשיק את שירותי הטלוויזיה שלה, חוזרת הבעיה של yes שוב, מכיוון שגולן גם לא מתכוונת לבקש רישיון שידורים.

עיקר הבעיה נעוצה בחוסר השוויון בין הוט ו-yes כחברות בעלות רישיון שידורים, לבין החברות החדשות כמו סלקום וגולן (שתיכנס בקרוב), בכל הקשור לחובות המוטלות עליהן מבחינת פיקוח והפקות מקור.

הבעיה בטלוויזיה המתוכננת של גולן אפילו חמורה יותר, מכיוון שסלקום אמרה להגנתה ששידוריה הם אינטרנטיים (שאינם מפוקחים) דרך ספריית VOD, ואילו הערוצים הליניאריים או ערוצי הברודקאסט שהיא משדרת מקורם בעידן פלוס, שמוסדרים כחוק - ולכן לא יכולה להיות למועצת הכבלים דרישה לחייב אותה באותן חובות שמוטלות על yes והוט. בגולן, המודל המתוכנן הוא של שילוב בין ערוצים ישירים, עידן פלוס וספריית VOD - ולכן נראה כי על פניו הוא עשוי להוות בעיה יותר מורכבת מבחינה רגולטורית.

גולן גם ביקר מספר פעמים במועצת הכבלים והלוויין על מנת לוודא כי המועצה לא תדרוש ממנו מחויבויות שעשויות להכביד עליו בשלב ההתחלתי, מה שלא נראה שיקרה, לנוכח העובדה שהמועצה חסרת סמכויות לפעול נגד החברות בשל היעדר חקיקה מתאימה.

נציין כי הטענות של yes דומות מאד לטענות שיש לחברת הוט באותו נושא, אך הוט לא תגיש עתירה לבג"ץ, ונדמה שגם לא תכננה להגיש, כיוון שהיא יודעת שבג"ץ כזה עשוי לפעול לרעתה, היות וגם כלפיה יש טענות קשות על אי-עמידה בחובות רגולטוריות.

כחלק מקבוצת בזק, yes אינה יכולה להתנתק מהאינטרסים של בעל השליטה בקבוצה שאול אלוביץ'. בזק מנהלת כמה מאבקים רגולטוריים קשים מאד מול משרד התקשורת, והיא כבר הגישה בג"ץ נגד המשרד בשל הרפורמה בשוק הקווי בשל הנזקים שהיא גורמת לה לטענתה.

בג"ץ נוסף עשוי היה להתפרש כניסיון רחב יותר של הקבוצה להיאבק במשרד התקשורת, ואז עלולה להיווצר לקבוצה בעיה תדמיתית קשה כמי שמנסה בכל דרך לסכל תחרות.

יתרה מכך, במשרד התקשורת מונחת בקשה של בזק לאישור עסקת רכישת מניות יורוקום ב-yes על-ידי בזק. הגשת בג"ץ נגד המשרד בעת הזו היא ירייה ברגל, כיוון שהניסיון מלמד כי המשרד אינו מגיב בצורה עניינית כאשר הוא מותקף בבג"ץ, ולא מעט פעמים הוא "זוכר" את מי שניסה לעכבו בתהליכים שהוא מנסה להוביל.