יו"ר ווייטווטר לשעבר: "גרטלר אמרה לי שאורי יוגב רימה אותה"

כך טוען דרור פיקרד בתצהיר מטעם אדווין טיש, שתבע את יוגב בטענה כי שידל אותו במירמה להשקיע מיליונים בווייטווטר ■ החברה, שנשלטה בידי גרטלר ויוגב, קרסה ב-2013 והותירה חובות של כ-19 מיליון שקל

אורי יוגב וחנה גרטלר / צילום: איל יצהר וליאור מזרחי
אורי יוגב וחנה גרטלר / צילום: איל יצהר וליאור מזרחי

"חנה גרטלר הסבירה לי שאורי יוגב רימה אותה וגרם לה להשקיע כספים נוספים בחברת ווייטווטר, תוך שהוא גרם לה לחשוב כאילו משקיעים משמעותיים עומדים להיכנס לחברה. גרטלר גם ציינה בפניי כי היא מבינה לחלוטין את טענותיו של אדווין (בני) טיש, וכי גם היא מרגישה ש'רימו אותה', וכי יש לה בטן מלאה ביחס להתנהלותו של יוגב" - כך טוען דרור פיקרד, לשעבר בכיר באמדוקס ששימש במשך חודשיים כיו"ר חברת ווייטווטר, בתצהיר שהגיש למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, מטעמו של טיש, איש עסקים קנדי ובעל מניות זוטר בווייטווטר. זאת, במסגרת סכסוך המיליונים בין בעלי המניות בקבוצת טכנולוגיות המים ווייטווטר, שעסקה בטיהור מים וקרסה בנובמבר 2013, כשהיא מותירה אחריה חובות של כ-19 מיליון שקל.

ווייטווטר נשלטה בידי אשת העסקים חנה גרטלר (49%) ואורי יוגב (29%), יו"ר ומייסד החברה, שמשמש כיום כמנהל רשות החברות הממשלתיות.

לאחר קריסת החברה הגיש טיש תביעה בסך כ-15 מיליון שקל נגד יוגב, בה טען כי יוגב שידל אותו להשקיע 3.9 מיליון דולר בווייטווטר באמצעות שורה של מעשי תרמית, מצגי-שווא והפרות של הסכמים.

לדברי טיש, בדרכים שונות "'שרף' יוגב, מאז כניסתו לחברה, למעלה מ-50 מיליון שקל, ללא כל בסיס ותוך שהוא מדרדר את החברה לעברי פי פחת".

לטענת טיש, החל מ-2008 שיכנע אותו יוגב להשקיע בחברה סכומי-עתק, תוך שהוא מתחייב כלפיו כי החברה עתידה להגיע למחזור שנתי של 100 מיליון דולר עד לשנת 2013 ולהפוך להיות "הצ'ק פוינט של המים". ואולם, לדברי טיש, "בדיעבד כל שנותר מהבטחות אלה הוא לקיחת צ'ק מטיש".

יוגב והחברה מצדם מכחישים את הטענות וטוענים כי תביעתו של טיש היא תביעת המשך קנטרנית וחולייה נוספת במסע לחצים והשמצות חסרות בסיס של שותף זוטר בווייטווטר.

"גיליתי חברה במצב קשה"

פיקרד, ששימש כיו"ר וויוטוטר מספטמבר ועד אוקטובר 2013, מתאר בתצהירו כיצד באוגוסט 2013 הוא נפגש עם יוגב, שציין בפניו כי הוא עובר לכהן כיו"ר רשות החברות הממשלתיות, וכי דרוש לו אדם שישמש כיו"ר של ווייטווטר בהיקף משרה של כיום-יומיים בשבוע.

"במסגרת פגישותינו, יוגב סקר בפניי את החברה ואת הפוטנציאל הגדול הגלום בה", טוען פיקרד. ואולם לדבריו, עם כניסתו לווייטווטר התברר לו כי התמונה שהציג לו יוגב באשר למצב החברה לא עולה בקנה אחד עם המציאות.

"בחלוף זמן קצר הסתבר לי כי התמונה שהוצגה בפניי אינה משקפת את המציאות, ובכל מקרה אינה משקפת את הצרכים הכלכליים של בניית העסק", כתב פיקרד בתצהירו.

פיקרד מתאר בתצהירו את חוסר ההתאמות בין התמונה שהציג לו יוגב לבין מצב החברה בפועל. "במסגרת בדיקתי התחוור לי כי הוצאות הכספים בחברה לאורך השנים היו מנופחות (דוגמת משרדים מפוארים ומשרות מיותרות); כי ההתנהלות מול לקוחות לא תאמה את מצבה של החברה; כי יוגב בנה מבנה אדמיניסטרטיבי לא סביר למצבה של החברה; ומצאתי שהחברה לא נבנתה בהתאמה לשוק שאליו פנתה", טוען פיקרד. "עוד התברר לי כי בניגוד לתיאוריו של יוגב - עד שניתן יהיה להביא את החברה למצב בו היא עומדת בזכות עצמה, ייקח הדבר עוד שנים רבות ויצריך מימון משמעותי וארוך-טווח".

בנוסף, פיקרד טוען בתצהירו כי "כאשר ראיתי את מצבה הקשה של החברה - עדכנתי בדבר את גרטלר. לאחר שבדקתי את הנושא, לבקשתה, ערכתי בחינה כספית של החברה, והגעתי למסקנה כי אין עוד טעם לגרטלר להמשיך ולממן את החברה".

לטענת פיקרד, לאחר שעדכן את גרטלר על ממצאי בדיקתו, היא הסבירה לו, כאמור, כי יוגב רימה אותה לכאורה וגרם לה להשקיע כספים נוספים, בטענה כי משקיעים נוספים ייכנסו לחברה.

פנייה לנתניהו: להשעות את יוגב

התצהיר שהגיש פיקרד מטעמו של טיש הוגש לאחר שכבר הסתיימה פרשת הראיות בתיק, ונקבעו מועדים להגשת סיכומי הצדדים בתביעתו של טיש נגד יוגב.

יוגב והחברה התנגדו להגשת התצהיר, בין היתר בטענה כי טיש נוהג באופן פסול ומניפולטיבי, כיוון שהייתה לו ידעה מוקדמת אודות עדותו של פיקרד, עוד בטרם העידה גרטלר. ואולם, השופטת רות רונן קבעה כי טיש לא ידע על עדות פיקרד בטרם עדותה של גרטלר.

על רקע הסכסוך בין טיש ליוגב, פנה שלשום (א') שר הרווחה חיים כץ, לשעבר יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית, המסוכסך עם יוגב, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ודרש ממנו להשעות את יוגב מרשות החברות הממשלתיות עד לבירור התביעה של טיש נגדו. "לא ייתכן שאדם שמואשם ב'תרגיל עוקץ' במיליוני שקלים ימשיך ויכהן כמנהל רשות החברות הממשלתיות", טען כץ.

טיש מיוצג בידי משרד ברנע ושות'; אורי יוגב מיוצג בידי עו"ד איזי הולדשטיין; טיש - בידי עו"ד זוהר לנדה ממשרד ברנע ושות'; וחברת ווייטווטר - בידי משרד גולדבלט גינדס-יריב.