חקירה נגד פקידים בבנה"פ על פעולות בחשבון מוקפא

החשד: גורמים בסניף הגבעה הצרפתית בירושלים הפרו צו הקפאה בחשבון של חברה הנאשמת בעבירות מס במאות מיליונים ■ בין היתר בוצעו פעולות בצ'קים שהיו במשמרת הבנק ■ הפועלים: "תקלה טכנית; פעלנו כשורה ובתום-לב"

סניף בנק הפועלים בגבעה הצרפתית בירושלים/ צילום: אוריה תדמור
סניף בנק הפועלים בגבעה הצרפתית בירושלים/ צילום: אוריה תדמור

היחידה הכלכלית במשטרה מנהלת חקירה פלילית נגד בנק הפועלים בגין פעולות שביצע בחשבון בנק מוקפא של נאשמים בעבירות מס בתקופת ההקפאה - כך נודע ל"גלובס".

מדובר בחקירה נגד גורמים בסניף בנק הפועלים בגבעה הצרפתית בירושלים, שלפי החשד הפרו את צו ההקפאה וביצעו פעולות בחשבון מאז שהוקפא. בין היתר בוצעו פעולות בצ'קים שהיו במשמרת הבנק.

בבנק הפועלים מתייחסים לנושא כטעות שמקורה בתקלה טכנית, ובטוחים כי הנושא ייסגר באופן מלא. מהבנק נמסר בתגובה כי "הבנק פעל כשורה ובתום-לב, ולא נפל פגם במעשיו. מרגע שהועלו טענות שהתייחסו לתקלה שהייתה טכנית במהותה, הבנק השיב את המצב לקדמותו, בהסכמה עם הפרקליטות. הבנק רואה את הנושא כפתור".

הלבנת הון במאות מיליונים

מדובר בחקירה המתנהלת בחודשים האחרונים ומהווה הסתעפות נוספת של חקירת דגל שנוהלה ברשות המסים בפרשה המכונה "פרשת אור הגנוז". במסגרת הפרשה הואשמו מנהלי חברות דלקים בעבירות חמורות על חוק איסור הלבנת הון, בהיקף של למעלה מ-213 מיליון שקל, בעבירות על חוק העונשין וכן בעבירות מס שנעברו בנסיבות מחמירות.

כתב האישום הוגש נגד אלכס הירש, נגד חברת "גולד פאר דלקים" שבבעלותו ובניהולו וכן נגד אשרף חמידיאן ונגד חברת "דיזל האומן" שבבעלותו ובניהולו.

במסגרת חקירת הפרשה - שהפכה לגלויה ב-14 בינואר השנה - הוצאו על-ידי היחידה החוקרת צווים לתפיסת רכוש החשודים, ובכלל זה צו לתפיסת חשבון הבנק של חברת "דיזל האומן", המתנהל בבנק הפועלים - סניף הגבעה הצרפתית.

לפי הוראות הצו, הבנק נדרש להקפיא את חשבון החברה, לרבות הקפאת פיקדונות שקליים והלוואות, ולאסור כל פעולה בו, למעט כניסת כספים והמחאות לחשבון.

בהמשך, באפריל השנה, עם הגשת כתב האישום בפרשה, הגישה היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המסים בקשה לצו זמני ברכוש, בה התבקש, בין היתר, המשך הקפאת חשבון הבנק, לרבות פיקדונות, יתרת עו"ש וצ'קים במשמרת שסכומם הסתכם בכ-997 אלף שקל.

במארס השנה עלו לראשונה טענות של רשות המסים נגד התנהלות סניף הגבעה הצרפתית, ובנוגע לפעולות שבוצעו בחשבון מאז שהוא הוקפא.

עו"ד אסתי ששון מהיחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המסים ובא-כוח בנק הפועלים הגיעו להסכמות בנוגע לשחרור חשבון הבנק של "דיזל האומן", תוך שמירה על כספים שונים המופקדים בו.

מהמסמכים המצויים בתיק עולה כי אז הודיעה באת-כוח רשות המסים למדינה, לראשונה, כי מתקיימת בדיקה של היחידה הכלכלית ביחס להתנהלות של סניף הבנק הספציפי וביחס לפעולות שבוצעו בחשבון מאז שהוא הוקפא.

ההלוואות נפרעו לחשבון העו"ש

בשבוע שעבר, במסגרת הסכם שהגישו רשות המסים ובנק הפועלים לבית המשפט המחוזי מרכז בנוגע לחשבון הבנק של חברת "דיזל האומן", נחשפת השתלשלות האירועים בנוגע לבדיקת התנהלות הבנק, והתברר כי מדובר בחקירה משטרתית שטרם הסתיימה עד היום.

החקירה העלתה עד כה כי בתקופת הקפאת החשבון - בין 14 בינואר השנה ועד ל-10 במארס - במקביל לפירעונם של צ'קים שהיו במשמרת לזכות חשבון העו"ש, ההלוואות שבחשבון חויבו גם כן בחשבון העו"ש - דבר שיצר מצב שבו הכספים שהתקבלו מפירעון ההמחאות לא נותרו בחשבון העו"ש אלא פרעו את ההלוואות.

עוד הסתבר כי כתוצאה מכך שחלק מההמחאות הוחזרו מטעמים שונים על-ידי מושכיהן, פירעון חלק ההלוואות אף גרע ממסת הכספים שהיו קיימים בחשבון העו"ש, ללא כל קשר לפירעון הצ'קים למשמרת. "בעניין זה, הרי שיובהר כי על-פי הוראות צו ההקפאה, ההלוואות לא היו אמורות להיפרע לחשבון העו"ש", נכתב בהודעה לבית המשפט.

סכום הצ'קים למשמרת שהיה קיים ביום 14 בינואר בחשבון הבנק של "דיזל האומן" עמד על כ-997 אלף שקל, ומתוך סכום זה נפרעו בחשבון העו"ש צ'קים בסך כ-700 אלף שקל.

ביחס לצ'קים אלה הסכימו הצדדים כי אם יתקיים דיון לחילוט רכוש החברה (במקרה של הרשעה בתיק הפלילי), ותתקבל עמדת המדינה כי יש לחלט כספים אלה - הבנק יהיה רשאי להחזיר למדינה את הכספים שייפסק לגביהם כי זכויות המדינה גוברות.

בהמשך ההסכם מפורט מנגנון השמירה על כספים נוספים שמצויים או שהיו מצויים בחשבון ערב הקפאתו, תוך שהמדינה מסכימה כי בינתיים לא יושב המצב לקדמותו.

עם זאת, הובהר כי "המדינה אינה זונחת את טענותיה ביחס לצ'קים למשמרת שהופקדו בעו"ש, ואף על-פי שבכוונת הבנק להפעיל את זכותו להשיב את פירעון ההלוואות שחויבו בחשבון אחורנית - שכן על פניו הן נפרעו מכספים שלכאורה נתפסו על-ידי הצו".

לאורך כל ההסכם מצוין כי הבנק יהיה רשאי להשיב את הכספים שנפרעו בחשבון ולהשיב את המצב לקדמותו (למצב ערב צו הקפאת החשבון), ואולם בסיומו של ההסכם מובהר במפורש כי אין בהסכמות אלה כדי להגן על הבנק מפני הליכים פליליים שעלולים להיפתח נגדו בתום החקירה המשטרתית.

"יודגש כי אין בהסכמות שבהסכם זה כדי לגרוע מתוצאות החקירה המשטרתית ו/או למצות את טענות המדינה, ככל שיהיו, בקשר עם החקירה המשטרתית ביחס לפעולות שביצע הבנק וביחס לזכויותיה בחשבון הבנק, ובכלל זה פעולות וזכויות שבוצעו בעו"ש", נכתב בהסכם שהוגש לבית המשפט, אך צוין גם כי אין בהסכם משום הודיה של הבנק בטענות עתידיות של המדינה בקשר לחקירה שמתנהלת.

על ההסכם חתומים עו"ד אסתי ששון, כנציגת היועץ המשפטי לממשלה; עו"ד ניר ויינרמן, בא-כוח בנק הפועלים; וחברת "דיזל האומן" ובעליה, אשרף חמידיאן, ובא-כוחם, עו"ד אורי גולדמן.

"ניסיון להפחיד את הבנקים"

מרשות המסים ומהמשטרה נמסר: "אנו לא מוסרים פרטים ביחס לחקירות או מאשרים את עצם קיומן, ואין בכך כדי לאשר או להכחיש קיומה של חקירה זו".

עו"ד קובי ואורי גולדמן ממשרד גולדמן ושות', המייצגים את חברת "דיזל האומן" ואת אשר, חמידיאן, מסרו: "אמנם לטענת המדינה מדובר לכאורה בכתב אישום חמור וב'מגה-תיק', אך עובדה היא שמרשנו משוחרר ממעצר, ואף כעת, במסגרת ההסדר, גם חשבונות החברה משוחררים. על המדינה לזכור כי הכלי הדרקוני של חילוט, לפי חוק איסור הלבנת הון, כפוף גם ל'חזקת החפות'. כל עוד קיימת לחברה חזקת החפות כאמור - אסור לה להשמיד חברות בעלות פעילות עסקית עניפה.

"אנו שמחים שבמקרה זה המדינה הבינה זאת ואיפשרה לפעילות העסקית של החברה להימשך והסירה את ההקפאה מהחשבונות. צר לנו כי המדינה מנסה למצוא דרכים אחרות כדי למנוע מהחברה מלהתנהל מבחינה עסקית, באמצעות ניסיונות 'להפחיד' גורמים שונים ובניהם הבנקים. אנו מאמינים כי בהמשך תיווכח המדינה שהחברה ומנהלה פעלו כדין, ותאפשר להם לחזור לסדר יומם הרגיל".

רקע: תאגיד להפצת חשבוניות פיקטיביות ב-200 מיליון שקל

הפרשה המכונה על-ידי רשות המסים "אור הגנוז" נחשבת לאחת הפרשות החמורות שנחשפו על-ידי רשות המסים בעת האחרונה, במסגרתה מיוחסות לנאשמים עבירות על חוק איסור הלבנת הון בהיקף של למעלה מ-213 מיליון שקל, עבירות על חוק העונשין וכן עבירות מס שנעברו בנסיבות מחמירות.

כתב האישום הראשון בפרשה הוגש באפריל השנה לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, ולפיו אלכס הירש מנס-ציונה, בעליה וממנהליה של חברת "גולד פאר דלקים" הרשומה ברמלה, קשר יחד עם מיקי (מיכאל גילון) ענתבי, שהינו עבריין נמלט, קשר לרישום כוזב במסמכי תאגיד ולהפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקף של למעלה מ-200 מיליון שקל, מחברות שעל פעילותן העסקית השתלט ענתבי, להירש ולחברה שלו העוסקת במסחר בדלק. כמו כן, לפי כתב האישום, הירש אף לקח חלק בהפצת חלק מהחשבוניות לעצמו.

הירש הואשם גם ברישום כוזב בספרי החשבונות של חברת "גולד פאר דלקים" שבבעלותו, שקיבלה את החשבוניות הפיקטיביות. לפי האישום, החברה גם קיבלה קבלות פיקטיביות ותעודת משלוח כוזבות, שנועדו לשוות נופך חוקי לעבירות שביצעו הנאשמים, והן בספרי החשבונות של החברות שכביכול הנפיקו את החשבוניות. בנוסף לעבירות המס, כתב האישום כולל אישום בגין מהילת דלקים נגד הירש.

באשר לאשרף חמידיאן וחברת "דיזל האומן", נטען כי הם קיבלו מענתבי ומגורמים מטעמו חשבוניות פיקטיביות על-שם חברות שלא ביצעו את העסקאות בגינן יצאו חשבוניות המס, ופעלו לרישום החשבוניות הפיקטיביות בספריה של החברה ולניכוין בדיווחיה.

לפי כתב האישום, חמידיאן ו"דיזל האומן" ביצעו פעולות ברכוש אסור, שהושג תוך עבירות על חוק איסור הלבנת הון, בסך כולל של כ-7 מיליון שקל.

בכתב האישום נכללה בקשה לחילוט כל כספם ורכושם האישי של הנאשמים, והוצהר כי הליכי החקירה והגשת כתבי האישום נגד המעורבים האחרים בפרשה נמשכים.

נכון להיום מצויים הצדדים בהליך גישור, על מנת לנסות לסיים את הפרשה בהסדר טיעון.