הפליליסטים הבכירים חוששים: הקליינטים הופכים אלימים

ההתפתחות בחקירת רצח יורם חכם גרמה לפליליסטים הבכירים להיאלם דום ■ שלא לייחוס הם מתלוננים על זליגה של אלימות הקליינטים לכיוונם ועל עורכי דין צעירים שחוצים את הקווים האדומים ■ פנייה למשטרה? הצחקתם אותם

הג'יפ המפוצץ של יורם חכם / צילום: רוני שיצר
הג'יפ המפוצץ של יורם חכם / צילום: רוני שיצר

החשדות נגד ראש ארגון הפשע אסי אבוטבול ביחס למעורבות ברצח עו"ד יורם חכם גרמו לבכירי הפליליסטים להיאלם דום. אפילו התייחסות עקרונית להסלמה שעוברת בשנים האחרונות מערכת היחסים הסבוכה בין עבריינים לבין עורכי הדין - סנגורים ואנשי פרקליטות כאחד - נענתה בשלילה. "המשכיל בעת הזאת יידום", הסביר עורך דין פלילי שלרוב מתראיין בשמחה.

מי שבכל זאת הסכים לדבר, שלא לייחוס כמובן, מתאר מצב של הידרדרות מתמשכת. "בכלל לא בטוח שהתיק שיש למשטרה נגד אבוטבול יבשיל לכתב אישום", אומר סנגור מוכר, "אבל מה שכן בטוח הוא שהיחס של עבריינים לעורכי הדין, הן מהתביעה והן מההגנה, הולך ומקצין בשנים האחרונות. זה חלק מהאווירה האלימה שיש בכלל במדינה, אבל זה בולט בעיקר בתיקים הכבדים של ארגוני הפשיעה.

כשכל הרשעה מובילה לגזר דין שנע בין מאסר דו-ספרתי למאסר עולם, כל הדרכים במלחמה נגד כתב האישום כשרות. זה כולל את היחסים הפנים עברייניים ואת המהירות שבה הם נוקטים ב'אמצעים פיצוציים' אחד כלפי השני, וזה זולג החוצה ליחס שלהם לעורכי הדין ולבתי המשפט. יש סנגורים שכבר לא מוכנים לקבל תיקים כאלה, וגם לא כל השופטים להוטים לטפל בהם. הרי כבר היו בהיסטוריה השיפוטית שלנו שופטים מאובטחים כמו ג'ורג' קרא ואורי שוהם. צריך הרבה אומץ ותחושת שליחות כדי לדון בתיקים של פרשת 512".