מגה לא תזרים כסף: ביהמ"ש מינה מפרק זמני לרשת ד"ר בייבי

המפרק הזמני יבחן עריכת הליך קבלת הצעות לרכישת הפעילות של רשת מוצרי התינוקות

ד"ר בייבי / צילום: טוש הפקות
ד"ר בייבי / צילום: טוש הפקות

פחות משבוע לאחר שמגה הודיעה כי לא תעמוד בהצעתה להזרים כספים לכיסוי חובות רשת המזון האורגני שבשליטתה, עדן טבע מרקט - הודיעה מגה כי אין בכוונתה להזרים כספים גם לרשת מוצרי התינוקות שבשליטתה, ד"ר בייבי.

ד"ר בייבי נקלעה לקשיים כבר בשלהי 2014, ובעקבותיהן נקטה תוכנית הבראה מיוזמתה, שכללה סגירת סניפים ופיטורי עובדים. לאחר שהרשת נותרה גירעונית, הגישו מגה וד"ר בייבי לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה להקפאת הליכים לד"ר בייבי.

אשתקד הסתכם מחזור המכירות של ד"ר בייבי ב-59 מיליון שקל בלבד, והרשת גרמה להפסד תפעולי של 16 מיליון שקל. על-פי הערכות, היקף חובות הרשת עומד על 8 מיליון שקל.

בית המשפט החליט אמש (ב') למנות לרשת מפרק זמני, שיבחן את האפשרויות של סגירת חמישה מתשעת סניפי הרשת ושל מכירת פעילות ד"ר בייבי בהליך של מכרז.

מגה וד"ר בייבי לא צירפו לבקשת הקפאת ההליכים נתונים מפורטים על תזרים החברה או הסיכויים להבראתה; גם לא תוכנית הבראה מוצעת או הערכה כלשהי של הסיכויים למכור את פעילות ד"ר בייבי ועלויות הפעלת הרשת בטווח הקצר. השופט בנימין ארנון חזר בדיון מספר פעמים על עמדתו, שראוי היה שהמבקשות יגישו את הנתונים באופן מסודר ויציגו תוכניות להמשך.

עו"ד יוסף מנדלבאום, המייצג את מגה וד"ר בייבי, הסביר כי היעדרה של תוכנית מוצעת לפתרון המשבר מצד מגה נובע מהחלטתה לא להזרים כספים לרשת ומרצונה לאפשר לנושים לעשות בחברה כרצונם.

"במקרה הזה, היות שהמבקשות הן החברה עצמה ובעלת השליטה בה, ובעלת השליטה איננה מזרימה כספים נוספים מעבר להפסד ולהזרמות שנגרמו לה במאות מיליוני שקלים עד כה", הסביר עו"ד מנדלבאום, "אזי לא מצאה לנכון בעלת השליטה לקבוע מסמרות לנושי החברה בהיעדר מימון מלמעלה, כיצד יש לנהל את עסקי החברה וכיצד יש להמשיך לתפעל אותה אם בכלל, אלא הותירה זו לשיקול-דעת בית המשפט לאחר קיום דיון, קבלת עמדות הנושים ועמדת הכנ"ר".

מושכת ידיה?

עו"ד אורי ולרשטיין, נציג כונס הנכסים הרשמי, העיר כי נראה שמגה מעוניינת למשוך ידיה מן הרשת, ומסר כי לטעמו, הבקשה אינה מצדיקה מתן סעד של הקפאת הליכים, כפי שביקשו מגה וד"ר בייבי.

לאור התעקשות השופט לקבל נתונים נוספים, פירט עו"ד מנדלבאום בדיון כי רשת ד"ר בייבי "מדממת" תזרימית סכום העולה על מיליון שקל בחודש, ופירט כי רבוע כחול, בעלת השליטה במגה, מימנה את ההוצאות של ד"ר בייבי על הון חוזר מאז תחילת השנה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל. לדבריו, ברשת פועלים היום 9 סניפים, אשר מהם 5 מפסידים.

לאחר הפסקה בדיון הוסכם על-ידי הצדדים כי ימונה לד"ר בייבי מפרק זמני. השופט מינה לתפקיד את עו"ד יריב ישינובסקי, שימשיך בהפעלת החברה על בסיס המקורות שברשותה.

המפרק הוסמך לבחון את המשך הפעלת סניפי החברה, שדווחו כרווחיים (באר-שבע, אשדוד, בילו סנטר, רמת-גן), ולבחון את האפשרות לסגור את יתר הסניפים. בנוסף, המפרק הזמני יבחן עריכת הליך של קבלת הצעות לרכישת פעילות החברה.