"צריך למצוא מודלים חדשים שיקטינו את הסיכון למשקיעים"

ליאון דוד, שותף ב"מדגרה", ה-BootCamp של קיבוץ רביבים: "אנחנו רואים תהליך זוחל בשנתיים האחרונות שמגיע עכשיו לשיאו: משקיעים נלהבים, שמחפשים את האקזיט המהיר, לעיתים ממהרים להשקיע כסף בחברות בשלבים מוקדמים לפי הערכות שווי לא סבירות"

סטארט אפ  הון סיכון הייטק מנורה חממה /  צלם:   thinkstock
סטארט אפ הון סיכון הייטק מנורה חממה / צלם: thinkstock

עולם היזמות בישראל ובעולם מבעבע. הסיליקון וואלי משופע בחברות שגייסו בוואליואציות גבוהות, אסטרונומיות לעיתים. זו אינה תופעה חדשה, אך אין ספק שהשנתיים האחרונות שוברות את שיאי השיאים בגיוס ובהערכות שווי. חברות שזה עתה הוקמו, זוכות לוואליואציות של "חד-קרן" (חברות שהערכת השווי שלהן עומדת על יותר ממיליארד דולר) עוד לפני שסיימו לפתח את הטכנולוגיה.

לצערם של המשקיעים הנלהבים, חלק מן החברות הללו, נעלמות לאחר תקופה קצרה של פעילות כלעומת שבאו. הצמיחה האקספוננציאלית בגיוסי הכסף בעולם, הגיעה גם לישראל. מבט על גיוסי ההון של חברות סטארטאפ בששת החודשים האחרונים של 2015 מגלה כי הסטארטאפים הישראלים גייסו 1.64 מיליארד דולר. סכום חסר תקדים בהשוואה לתקופות מקבילות בשנים שעברו.

ליאון דוד, שותף ב"מדגרה", ה-BootCamp של קיבוץ רביבים, מסביר בשיחה עם "גלובס" כי "הכסף זמין, המשקיעים עומדים בתור להשקעה בחברות הנחשקות, והערכות השווי של סטארטאפים שזה עתה התחילו לעבוד, מרקיעות שחקים. אנחנו רואים תהליך זוחל בשנתיים האחרונות שמגיע עכשיו לשיאו: משקיעים נלהבים, שמחפשים את האקזיט המהיר, לעיתים ממהרים להשקיע כסף בחברות בשלבים מוקדמים לפי הערכות שווי לא סבירות".

ליאון ממשיך ומסביר "יש הרבה סיבות לתופעה הזאת, אחת מהן היא הרבה כסף 'טיפש' שנכנס לתוך התעשייה. זו אינה תופעה שלילית במהותה, להיפך, לעיתים זה אפילו יתרון. לשבת עם משקיע, בעל ניסיון רב ומוצלח בעולם העסקי, שלא מכיר טכנולוגיה, יכול לתת זוויות חדשות להסתכלות על המיזם ברמת השיווק ואפילו ברמה הטכנולוגית. אבל, ופה האבל הגדול, משקיעים שבאים מתרבות עסקית אחרת, רוצים לראות רווחים, ומהר, וזה לא תמיד עובד כך - תנאי הכניסה למיזם לא תמיד אופטימאליים ולעיתים מופעלים לחצים שאינם פועלים לטובת המיזם. מזה אני מאמין שצריך להיזהר".

- המודל שבניתם במדגרה משקף את הצורך להגן על המשקיעים?

"לא כל סטארטאפ שהתחיל לעבוד לפני חצי שנה צריך לקבל השקעה של מיליון דולר. צריך למצוא מודלים חדשים שיקטינו את רמת הסיכון של המשקיעים. המודל שלנו נבנה על בסיס הרעיון שגם יזמים וגם משקיעים צריכים רשת בטחון בסיסית. אנחנו לוקחים סטארטאפים יחסית בתחילת דרכם, כאלה שרצוי שלא יגייסו עדיין כסף כי הם לא בשלים לזה, ומאפשרים להם לעבור 3 חודשים אינטנסיביים של פיתוח מואץ בלי הפרעות חיצוניות ובלי הסחות דעת. קיבוץ רביבים מעניק להם את כל התשתית הפיזית - מגורים, ארוחות וחללי עבודה, וה"מדגרה" מספקת הדרכה והכוונה יומיומית ממנטורים עסקיים וטכנולוגיים יחד עם סיוע משפטי וחשבונאי".

- מה מרוויחים מזה המשקיעים העתידיים?

"אנחנו נוציא לשוק סטארטאפים בשלים יותר, שבאמת מוכנים להשקעת פרה סיד. אנחנו מציעים למשקיעים שמעוניינים להשקיע בשלבים מוקדמים מודל ייחודי במסגרתו הם יוכלו לחלק את ההשקעה לשני אבני דרך: הם ישימו סכום קטן של כסף על מנת לממן את תקופת הלמידה והעבודה של סטארטאפים שקורצים להם במקום מיד להשקיע בהם סכום כסף שאינו בהכרח תואם למציאות. לאחר שלושה חודשים או שישה חודשים, למשקיע תהיה הזדמנות לבחון מחדש את ההשקעה ולהחליט אם הוא רוצה להשקיע את יתרת הכסף. בצורה זו המשקיעים יוכלו לקבל תחושת בטחון גדולה יותר גם בטכנולוגיה וגם ביזם עצמו ובסיכויי ההצלחה שלו. ברור שאין הבטחה לשום דבר . אבל אני מאמין שהמודל שלנו מוריד בצורה משמעותית את רמת הסיכון של ההשקעה".