נדחתה בקשה לסלק על הסף תביעה נגד יזמי פרויקט הולילנד

מדובר בתביעה האזרחית שהגישה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים נגד הולילנד תיירות, הלל צ'רני, הולילנד פארק וקלדש בנייה, בטענה כי הטעו את הוועדה כדי להקטין את היטל ההשבחה‏ של הפרויקט

הלל צ'רני בבית המשפט/ צילום: תמר מצפי
הלל צ'רני בבית המשפט/ צילום: תמר מצפי

אפקט פרויקט הולילנד ממשיך להדהד ברחבי ירושלים. שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, רם וינוגרד, דחה בשבוע שעבר את בקשות הסילוק על הסף שהוגשה במסגרת התביעה האזרחית שהגישה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים נגד היזמים, חברת הולילנד תיירות, הלל צ'רני, חברת הולילנד פארק וחברת קלדש בנייה, וקבע כי יש מקום לבירור התביעה תוך חיובם בהוצאות משפט.

במהלך תקופת הבחירות לרשויות המקומיות (2013), ותוך כדי בירור ההליך הפלילי בעניין פרויקט הולילנד, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה הגישה לבית המשפט תביעה בסך 129 מיליון שקל נגד הולילנד תיירות, היזם העומד מאחורי הפרויקט, הלל צ'רני, וחברות נוספות הקשורות בפרויקט הנדל"ן.

בכתב התביעה, שהוגש באמצעות עורכי הדין אביתר קנולר, עמי ורוד ויניב בירנבאום, נטען כי בעת שיזמי פרויקט הולילנד בשנת 1999 ניהלו עם הוועדה משא-ומתן לקראת הסכם לתשלום היטל השבחה מוסכם, הם פעלו ב"דרכי תרמית והונאה", כאשר הסתירו ממנה במכוון מידע שהיה בידיהם.

המידע המוסתר כלל הסכם אופציה למכירת הקרקע שהיה בתוקף באותה העת, אשר התברר שנחתם עוד קודם לכן ב-1998 בין הולילנד תיירות לבין קלדש.

במסגרת התביעה נטען כי היזמים המשיכו במקביל משא-ומתן עם הוועדה (מטעם עיריית ירושלים) לצורך חתימה הסכם היטל ההשבחה, כאשר הולילנד תיירות מציגה בפניה מצגים למימוש הקרקע, מבלי שהיא מיידעת על הסכם האופציה הנוסף.

עוד טענה הוועדה כי את כל הפרטים "המוכמנים" על המשא-ומתן שביצעה הולילנד תיירות, גילתה מעדותו של עד המדינה שמואל דכנר ז"ל בתיק הפלילי של הולילנד שהתנהל במהלך שנת 2012.

הוועדה טוענת כי היזמים המעורבים שיתפו פעולה והיו שותפות להונאתה, "בין בדרך של שליחות, בין אם מכוח שותפות במעשה או במחדל ובין אם מכוח דיני עשיית אושר שלא במשפט".

היזמים הגישו כתבי הגנה מטעמם ואף בקשות לסילוק התביעה, כאשר העילה העיקרית במסגרתן הייתה טענה להתיישנות התביעה.

השופט וינגורד דחה על הסף את הבקשות לסילוק התביעה וקבע כי דינה להמשיך להתקיים. השופט קבע כי דין הטענות שהועלו באשר לתרמית והונאה לצורך הפחתת היטל ההשבחה מצד הוועדה - להתברר, וכי יש מקום ם לברר את תביעת הוועדה עד תומה.