"הפד הכשיר את הקרקע להפחתת ריבית נוספת בישראל"

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI: הביקורת על המדיניות הפיסקאלית והיחלשות מסוימת בשקל עלולות לעכב אמנם את הפחתת הריבית, אך למרות זאת קיימת לדעתנו הסתברות גבוהה יותר להפחתת הריבית ביום חמישי הקרוב ל-0% מאשר הותרתה ללא שינוי

ההאטה בפעילות המקומית וירידה ניכרת בסביבת האינפלציה במקביל להחלטת הריבית בארה"ב והגורמים מאחוריה (האטה בפעילות ובאינפלציה בעולם והרעה בתנאים הפיננסיים) מייצרים תמונה ברורה למדי של הרחבה מוניטארית נוספת. כך כותב רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI, בסקירתו השבועית המתפרסמת לקראת ההחלטה על הריבית בארץ בהמשך השבוע.

"הביקורת על המדיניות הפיסקאלית (שלדעתנו אינה מוצדקת) והיחלשות מסוימת בשקל עלולות לעכב אמנם את הפחתת הריבית, אך למרות זאת קיימת לדעתנו הסתברות גבוהה יותר להפחתת הריבית ביום חמישי הקרוב ל-0% מאשר הותרתה ללא שינוי. בכל אופן, אנו רואים את עיתוי ההחלטה כטאקטי ומצפים להפחתת הריבית לאפסית בשלב הראשון ובהמשך לשלילית", אומר גוזלן.

ההתפתחויות בארה"ב שינו משמעותית את תוואי הריבית הצפוי בישראל, התפתחות שטרם באה לידי ביטוי במלואה בתשואות האג"ח הנוכחיות. לפיכך, ב-IBI מצפים להמשך מגמת ירידת התשואות בשוק המקומי, בתמיכת הצפי לירידה בתשואה הריאלית הארוכה בארה"ב ובצפי להפחתת הריבית המקומית.

עוד כותב גוזלן כי החלטת הריבית של הפד תוביל את השווקים לתמחור מחדש של הצמיחה הגלובלית בכיוון של קצבים חלשים יותר. התחזקות הדולר על אף הותרת הריבית בארה"ב ללא שינוי מחזקת את ההערכה. תמחור מחדש של הצמיחה צפוי להפעיל לחץ שלילי על נכסי הסיכון ולהתאפיין בירידה של הריבית הריאלית הארוכה.

בשלב זה ההיחלשות העולמית ממוקדת בפעילות התעשייה, בהובלת סין אך האינדיצקיות האחרונות מארה"ב מצביעות על כיוון זהה. הבעיה העיקרית בסין היא שחיקת האמון שהשוק מייחס ליכולת הממשל לבלום את ההאטה בפעילות ולמנוע החרפה של המשבר. הפיחות המהיר ביואן והירידה בהיקף רזרבות המט"ח של סין מלמדים על מגמה של יציאת הון ועד שלא תוסר עננה זו, בנוגע לעוצמת יציאת ההון, המגמה השלילית בשווקים צפויה להימשך.