נעילה שלילית בת"א; דיסקונט ירדה 2.4%, אפריקה טסה 16.2%

ירידות בוול סטריט, מגמה מעורבת באירופה ■ התמ"ג הסיני צמח ב-6.9% ברבעון השלישי של השנה, טוב מהתחזיות אך עדיין הנתון החלש ביותר מאז פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל היום (ב') במגמה שלילית, בהובלת מניות הבנקים שירדו בחדות וריכזו מחזורים גבוהים. באסיה ננעל המסחר במגמה מעורבת, בעוד המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.26 מיליארד שקל. 

בסין פורסם היום כי התמ"ג לרבעון השלישי של השנה צמח ב-6.9% בחישוב שנתי, טוב מהתחזיות המוקדמות לצמיחה של 6.5% אך זהו הנתון החלש ביותר פרוץ המשבר הפיננסי ב-2008.

ועדיין, נראה כי הכלכלה הסינית "מחזיקה מעמד", זאת על אף הטלטלות בשוקי העולם לפני כחודשיים, שהתחילו אגב חששות עזים מפני בריאות הכלכלה השנייה בגודלה בעולם.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה אתמול נתונים, לפיהם התמ"ג צפוי לעלות ב-2015 ב-2.5%, לאחר עלייה של 2.6% בשנה שעברה ו-3.3% ב-2013. ההוצאה הפרטית צפויה לגדול השנה ב-4.1%, לאחר עלייה של 3.7% בשנה שעברה ו-3.9% ב-2013.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI בית השקעות, מציין כי "ההידרדרות המהירה במצב הביטחוני בשבועות האחרונים נתפסת עד כה בשוק המקומי כאירוע בעל השפעה מינורית על המשק הישראלי. פרמיית הסיכון של המשק הישראלי, כפי שהיא נמדדת באמצעות ה-CDS על ממשלת ישראל ובאמצעות שע"ח שקל-סל, מוסיפה לנוע סביב רמות שפל. זאת, ככל הנראה מתוך הערכה כי סבבי אלימות הם חלק בלתי נפרד מהמציאות הישראלית, וניסיון העבר הראה כי הם בעלי השפעה מתונה ופוחתת על המשק הישראלי. למרות זאת, להערכתנו האופן בו מתומחרת ההרעה הנוכחית לוקה בחסר ולו רק בשל פוטנציאל פגיעה משמעותי יותר בביטחון הצרכני ומכאן בצריכה הפרטית, מחוללת הצמיחה העיקרית של המשק הישראלי בשנה האחרונה. לדעתנו רמת השקל הנוכחית מאפשרת לקנות הגנה זולה יחסית מפני החרפה במצב הביטחוני, כך שמבחינת סיכון-סיכוי ראוי לדעתנו להגדיל את רכיב המט"ח בתיק".

עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי אפסילון, ציין היום כי "נתוני המאקרו שפורסמו בזמן האחרון מעידים על האטה במשק וזאת עוד לפני השפעת האירועים הביטחוניים. יש להניח שנתוני אוקטובר יעידו על החרפת ההאטה בעיקר בשל התמתנות נוספת בצריכה וגם בשל צמיחה מתונה מאוד בסחר העולמי שתשפיע לרעה על היצוא המקומי. לעת עתה, נראה כי השוק עדיין לא מגלם באופן מלא את הגורמים הללו, אולם סביר להניח שהשוק יגיב לנתונים במידה ואלו ימשיכו להצביע על מגמה שלילית".

 

מניות במוקד

קמהדע ריכזה עניין לאחר שזינקה אתמול ברקע דיווח על הרחבה שלישית להסכם אספקת תרופת ה-Glassia לבקסלטה, אשר התפצלה לאחרונה מחברת Baxter (בקסטר), כחלק מההסכם האסטרטגי שנחתם עם בקסטר באוגוסט 2010. במסגרת הרחבת ההסכם, קמהדע הגדילה בכ-50 מיליון דולר את רף ההכנסות המינימליות ממכירת Glassia.

מניות הבנקים בלטו במסחר וירדו עד כ-2.4% במחזורים גבוהים. נציין את לאומי , דיסקונט  ומזרחי טפחות .

אופקו  בלטה במסחר, לאחר שכלכלני JP מורגן החלו לסקר את המניה לראשונה והציבו לה מחיר יעד של 14 דולר, פרמיה של עשרות אחוזים על מחירה בשוק.

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]