קרן קלע חייבת 2 מיליון שקל למשרדי הפרסום והמדיה

החוב, למשרד הפרסום ברוקנר-יער-לוי ולחברת המדיה יוניברסל מקאן, הוא נמוך יחסית, היות שמרבית הכספים שולמו מראש מטעמי זהירות ■ בתוך כך, הוקפאה פעילות קרן הפורמטים של קבוצת רוביקון

הפרסומת של קרן קלע /צילום מסך
הפרסומת של קרן קלע /צילום מסך

ההמלצה למתן צו פירוק לקרן קלע, שהגיש היום (א') לבית המשפט המפרק הזמני, עו"ד ארז חבר, אינה מבשרת טובות לגופים בתחום המדיה והפרסום. ל"גלובס" נודע כי היקף החובות המוערך של הקרן, למשרד הפרסום ברוקנר-יער-לוי ולחברת המדיה יוניברסל מקאן, עומד על כ-2 מיליון שקל במחירים ריאליים.

היקף הפרסום של הקרן בחודשים האחרונים היה גדול בהרבה, והחוב הנמוך יחסית הוא תולדה של צעדי זהירות שנקט משרד הפרסום, תחת ניהולו של טל ברוקנר; ביניהם גבייה מראש שעומדת על-פי ההערכות על 40% אחוז מהיקף ההתחייבויות.

מנתוני יפעת בקרת פרסום עולה כי מתחילת השנה פרסמה קרן קלע בהיקף של כ-5.4 מיליון שקל במחירי מחירון, שהם כ-2 מיליון שקל במחירים ריאליים. עיקר ההשקעה הייתה בחודש ספטמבר, עם היקף פרסום של כ-4.1 מיליון שקל במחירי מחירון.

חלק לא מבוטל מהתקציב הופנה לפרסום בטלוויזיה. הקרן העלתה קמפיין מושקע, שכלל בין היתר הופעות בברייק הזהב בתוכניות הגמר של "מאסטר שף" בקשת וב"אקס פקטור" ברשת. מדובר בהפקה מושקעת של סרטון שבו מככב בין היתר השחקן מוני מושונוב.

המשרד יצר עבור הקרן קמפיין הומוריסטי, המתמקד בשאלה מי קבע שהלקוח צריך להרוויח רק חצי אחוז על כספו. בסרטון נראה לקוח הבנק מאתגר בשאלה את פקיד הבנק, ועובר את כל הדרך למעלה עד הנגיד לשעבר (המגולם על-ידי מושונוב) כדי לגלות מי קבע שצריך להרוויח רק חצי אחוז.

הקמפיין זכה להדים, אך מאמצע ספטמבר נאסר לשדר אותו בטלוויזיה בעקבות הוראה מהרשות השנייה.

ההנחיה הגיעה בהמשך לבדיקת הרשות השנייה לגבי חשש להטעיית הציבור, ולאור ההודעה החריגה כאמור שפורסמה על-ידי הרשות ניירות ערך, אשר לפיה פעילות קרן קלע אינה על דעתה ולא קיבלה את אישורה; זאת בנוסף לחקירה המתנהלת נגד הקרן.

משרד הפרסום של קרן קלע הוא כאמור ברוקנר-יער-לוי. המשרד רוכש חלק מהמדיה שלו, בעיקר בטלוויזיה, באמצעות יוניברסל מקאן מקבוצת מקאן. מדיות אחרות, כגון עיתונות, רוכש המשרד באופן עצמאי.

בסוף השבוע האחרון מונה עו"ד ארז חבר כמפרק זמני לקרן קלע של אמיר ברמלי. מממצאי הדוח שהגיש היום עולה כי אין לקרן קלע יכולת לפרוע את חובותיה למשקיעים ולנושים.

ביוניברסל מקאן ובברוקנר-יער-לוי לא הגיבו לידיעה.

הוקפאה פעילות קרן הפורמטים של קבוצת רוביקון

בתוך כך, עו"ד ארז חבר, המפרק הזמני של קבוצת רוביקון (החברה-האם של קרן קלע), יצטרך להכריע באשר לעתידה של "קרן הפורמטים", שהוקמה על-ידי הקרן לפני כשנה וחצי.

בראשית החודש, ביריד התוכן הבינלאומי מיפ שנערך בצרפת, השתתפה הקרן בראשותו של אלון דולב והמשיכה להפיץ פורמטים בהם השקיעה בשוק הישראלי, ואולם על-פי גורמים בשוק התוכן הישראלי, בשבועות שחלפו מאז, ועם היוודע דבר הפירוק, הוקפאה כל פעילות הקרן.

עם הקמתה של הקרן בראשית 2014, היא הכריזה כי בכוונתה להשקיע סכום אסטרונומי במונחי שוק התוכן הישראלי - 55 מיליון דולר - במאות פורמטים על פני מספר שנים. הקרן השקיעה במספר פורמטים שפותחו על-ידי חברות הפקה מקומיות וקידמה את מכירתם לחו"ל.

על-פי גורמים, מאז קומה של הקרן מוסר התשלומים שלה היה הגון, והיא עמדה בכל חובותיה ומחויבויותיה השונות.

המודל הכלכלי עליו התבססה הקרן הוא השקעה כלכלית בפיתוח פורמטים טלוויזיוניים, בעיקר שעשועונים ותוכניות מז'אנר הריאליטי אשר היא מצאה בהם פוטנציאל כלכלי להצלחה בעולם. הקרן לא עסקה בהפקה או בהפצה ועבדה עם מגוון גופים בשוק.

השנה השקיעה הקרן ב-3 פורמטים חדשים: "SOFA SURVIVORS", בפיתוחם של שי ברמלי ואורי דרור; "HIGH RISE LOVE" של "ארצה הפקות", שי אינס ודפנה פרנר; ו-"I SPY" של סטודיו גלאם. לצד זה השקיעה הקרן ב-5 פורמטים קיימים: "גולשי ספות" של הוט, "כוח סבתות" (ערוץ 10), "איך להיות", "בובות" וסדרת הדרמה "אחת אפס אפס" - כולן מבית "ארצה הפקות".

למרות מגוון הגופים עמם עבדה הקרן, לא נראה כי הקפאת עבודתה תשפיע כלכלית על גופים בשוק.