שרת התרבות מירי רגב: "לא תוקם תחנת גלגלצ 2"

הרעיון להקים גלגלצ נוספת, בדגש על מוזיקה ישראלית וים-תיכונית, כנראה לא ייצא לפועל, אך חלקים אחרים במתווה שסוכם בין רגב לאנשי גל"צ עשויים להשפיע על הפלייליסט של גלגלצ ■ גם השר כחלון נרתם למטרה

מירי רגב / צלם: אוריה תדמור
מירי רגב / צלם: אוריה תדמור

לפני כחודש וחצי התקיימה הראשונה בסדרת פגישות שערכה שרת התרבות מירי רגב עם ראשי תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל, ובראשם מפקד התחנה, ירון דקל, ומנהל תחנת גלגלצ, נדב רביד. על הפרק: הטענות ההולכות וגוברות, אם כי לא החדשות, של אמנים ישראלים שמרגישים שתחנת המוזיקה הפופולרית בישראל, גלגלצ, מתעלמת מיצירתם.

במהלך הפגישה הוחלט על מספר נקודות במתווה; אחת מהן הקמה של תחנה צבאית נוספת - חדשה לחלוטין - לצד גלגלצ, שתתמקד בשידורי מוזיקה עברית, ואולי אף עם דגש על יצירה ים-תיכונית.

פרסום הדברים אתמול (ב') גרם למהומה רבתי, שבעיקרה הטענה כי שרת התרבות מתערבת בתכני גופי תקשורת. היום, יממה אחרי, כבר אומרת השר מירי רגב בשיחות סגורות כי היא מתנגדת להקמת תחנה נוספת, וכי התנגדה לרעיון גם במהלך הדיון שהתקיים מול אנשי הרדיו. "גלגלצ 2 לא תהיה", אמרה רגב באופן נחרץ, כפי שנודע ל"גלובס".

במשרד התרבות אומרים כי הרעיון היה של אנשי גלי צה"ל, והוא זכה להתנגדות של השרה. ועם זאת, מדברים שם היום על חלקים אחרים במתווה שיקודמו, ובהם - כפי שמתפרסם כאן לראשונה - האפשרות כי בבחינות לגלי צה"ל ישולבו שאלות למועמדים לגיוס אשר לא יסבלו מהטיה תרבותית. כלומר, המלש"בים ישאלו שאלות על תרבות המזרח ואמנותה, ועל שורשיה. כך אולי יגיעו חיילים בעלי טעם שונה אל ישיבות הפלייליסט של גלי צה"ל.

לצד זה תומכת רגב בשינוי תמהיל המוזיקה בתחנה ל-55% מוזיקה עברית, במקום 40% כיום.

אחת הסיבות העיקריות בגינן ויתרה ככל הנראה רגב על רעיון התחנה השנייה שהסעיר אתמול את תעשיית התקשורת, היא ההתנגדות הנחרצת של תחנות הרדיו האזוריות, אשר להן לובי פוליטי נרחב.

כבר אתמול הבהיר בשיחה עם "גלובס" יו"ר התאחדות תחנות הרדיו האזוריות, דוד בן-בסט, כי למרות חברותו עם השרה רגב, הוא יתנגד בכל תוקף למהלך.

לאורך השנים ניהלו תחנות הרדיו הפרטיות מאבק חריף נגד כל מהלך שביקש להפנות תקציבי פרסום לגלי צה"ל, מתוך הבנה שהדבר ינגוס בעוגת הפרסום שלהם. גם החוק שעבר לפני כשנתיים, ואשר עיגן את יכולתה של התחנה הצבאית למכור פרסום, לא היה עובר ללא אישור והטבות שקיבלו התחנות.

דרושים קווים מנחים

עם זאת, דווקא ברדיו האזורי, שם מושמעת בעיקר מוזיקה ים-תיכונית, יודעים בדיוק על מה מדברת רגב.

"אני יכולה להבין את חוסר שביעות-הרצון של השרה, כמי שמבינה שאין הלימה בין טעם החיילים בשטח לבין מה שמושמע בגלגלצ", אומרת קרן אוזן, נציגת הבעלים בתחנות הרדיו גלי ישראל, רדיו תל-אביב ורדיו דרום. "לדעתי, לא צריכה להיות התערבות כירורגית של מה שצריך לשדר בגלגלצ, אבל כן צריכות להיות הנחיות כלליות או קווים מנחים שיעזרו ליצור מנגנון שיביא לידי ביטוי את טעם החיילים, שכן אחרי הכול זו תחנה צבאית".

- מה מטריד אותך בעיקר בכל זאת בשינוי שיכול לבוא בגלגלצ?

"אחת האלטרנטיבות היא לתת תדר מפוצל, ואם זה יקרה, זו תהיה פגיעה אנושה ברדיו האזורי. עצם קיומן של התחנות הצבאיות, שגם נהנות מכוח עבודה זול - חיילים, ושגם יכולות לפרסם היום בתקציבים משמעותיים, שנוגסים בעוגת הפרסום של הרדיו האזורי בישראל - היא חטא. תדר מפוצל יפגע ברייטינג של התחנות האחרות ויערים קשיים נוספים עלינו שמתמודדים גם כך עם נקודת הפתיחה העדיפה של גלי צה"ל".

לדברי אוזן, "לא ייתכן שבימים בהם נושא פיצול השידורים של תחנות הרדיו האזוריות מובא לכנסת, תקבל תחנה מתחרה תדר במתנה. זאת, בעוד שתחנות רדיו שקיבלו אישור מהרגולטור והיו קיימות 10 שנים שירתו את הפריפריה, ומפעילות מערכות חדשות יקרות, יישארו מאחור".

- למה במערכת השיקולים מתעלמים מכם? מדוע מדברים על גלגלצ בלבד, כאילו היא התחנה היחידה בישראל ואין לה מתחרות שיאזנו?

"אין ספק שהמוזיקה המזרחית עברה דרך ארוכה. אבל מדוע אף אחד בגלי צה"ל לא מוטרד מהשאלה איך זה יכול להיות שהשירים המדוברים מגיעים לראשית המצעדים גם בגלגלצ, אבל הם לא נמצאים ביום-יום בפלייליסט? אני לא מודאגת היום ממצבה של המוזיקה המזרחית, יש לה הרבה במה ברדיו האזורי ובכלל בשטח - בהופעות ובנוכחות. אני מוטרדת מכך שטעמם של החיילים לא בא לידי ביטוי. צאו לשטח ותראו מה החיילים אוהבים".

- שרת התרבות היא זו שצריכה לטפל בזה?

"היא שמה למטרה להפוך את התרבות הישראלית לצבעונית יותר, ואני בעד זה. אני תומכת במהלכים האלה שלה, ואני חושבת שצריכה להיות נקודת איזון. עם זאת, יש הבדל בין לנסות להוביל מהלך ובין לנסות להתערב בו. האליטה קיבלה עד היום יותר תקציבים ויותר מקום בבמת התרבות, והגיע הזמן לשינוי".

 

גם כחלון בתמונה

בתוך כך, האמנים לא עוצרים במירי רגב. ל"גלובס" נודע כי בתקופה האחרונה נפגשה שורה של אמנים עם שרים נוספים, ובהם שר האוצר משה כחלון, שהבטיח להירתם למטרה.

בשיחות סגורות שהתקיימו באחרונה אמר כחלון כי יש מקום לשנות את המציאות בגלגלצ ולהשמיע אמנים שלא מושמעים כיום. עדיין לא ברור איזו משמעות אופרטיבית יש לאמירה הזו של כחלון, וכיצד הוא יביא עצמו לידי ביטוי במאבק המדובר.

בגלי צה"ל עצמה התרגלו במהלך השנים למתקפות על שיטת הפלייליסט והגנו עליה בחירוף נפש. עם תחלופת בעלי התפקידים בתחנה - תחילה ירון דקל ובחודשים האחרונים נדב רביד כמנהל תחנת המוזיקה גלגלצ - ניכרים ניסיונות לצנן את האווירה מול שוק היצירה הישראלי, ולא רק הים-תיכוני.

רביד, כך נודע, ערך סדרה ארוכה של פגישות בשוק מול אמנים בכירים, ובהם דוד ד'אור, אביב גפן, ארקדי דוכין ונציגיהם, והבטיח להם באופן ברור שאינו משתמע לשני פנים כי "יש הנהלה חדשה בתחנה, ותהיה גם רוח חדשה שתשוב בעקבותיה. ובמובן הזה דברים ישתנו".

עם זאת, לא הייתה הבטחה קונקרטית לאמנים על שינוי כל שהם בקו המוזיקלי.

שינוי מוזיקלי בתחנה דרמטי הושמע כבר בתקופת המנהלת הקודמת, דלית עופר, שעשתה מהפכה בפלייליסט והכניסה מוזיקה יותר מיינסטרימית שלא נשמעה בעבר. השינוי שהוביל רביד התמקד בהצערת הקו המוזיקלי.

בתחנה מביעים שביעות-רצון מהקו כפי שהוא היום, ונראה כי הוא לא בא לעשות שינוי דרמטי בשיטות עבודתה המוזיקליות, אלא בכוונה להצעיד אותה לקו המוזיקלית. בתוך זה, ישנה גם ההבנה שהמלחמה המתנהלת היום היא, כפי שכינו זאת גורמים בתעשייה, "מלחמת האתמול". זאת משום שלמעשה לא מדובר פה במונופול, אלא בעידן מלא תחרות, בין אם מול תחנות אחרות, ובין אם מאתרים דומיננטיים כמו יו-טיוב ואחרים.

עם התחושות האלה הגיעו דקל ורביד לפגישה עם רגב, מתוך מה שנראה כנכונות אמיתית ללכת לקראת האמנים וטענותיהם. בשבועות הקרובים יתקיימו עוד שתי פגישות נוספות בין רגב לצמרת התחנה. מכיוון התחנה העלו שורה ארוכה של רעיונות, ובהם הקמת התחנה הנוספת שתהווה פלטפורמה נוספת לאמנים.

עוד נודע כי השרה ביקשה לקבוע יחס מוזיקה עברית-לועזית של 70% לטובת היצירה העברית. בגלי צה"ל אמרו בתשובה כי מדובר בחיסול התחנה. לא מן הנמנע כי רגב נקבה במספר הגבוה כדי להגיע לבסוף למספר 55%.

גורם בתעשיית המוזיקה אמר היום (ג') ל"גלובס" כי נראה כי מדובר בשיח חירשים. לדבריו, "ברדיו מדברים מקצועית, ואילו השרה רוצה כותרת".

גם היום הדגישו בתחנה כי "בפגישות עם השרה הועלו מספר כיווני מחשבה, אך עדיין לא התקבלה כל החלטה לגביהן. הדיאלוג החיובי עם השרה יימשך כדי למצוא את הדרך בה נמשיך לפעול לטובת המאזינים".

גלי צה"ל

שנת הקמת: 1950

מפקד: ירון דקל

תקציב: נגזר ממשרד הביטחון. על-פי ההערכות, עומד על כמה עשרות מיליוני שקלים בשנה.

הכנסות: על-פי החוק, יכולה התחנה להרוויח עד כ-20 מיליון שקל בשנה מחסויות ומתשדירים, שאמורים להוות מתן שירות ומידע לציבור המשרתים בצה"ל. הסכום שנכנס אינו מגיע לקופת צה"ל, אלא חוזר לטובת תפקודה השוטף של התחנה ולמימונה.

תוכניות בולטות: "בוקר טוב ישראל", "מה בוער", "יהיה בסדר", "ארבע אחרי הצהריים".

גלגלצ: התחנה, שהוקמה ב-1993, בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נמצאת תחת אחריות גלי צה"ל. התחנה משדרת בעיקר מוזיקה ודיווחי תנועה.