המלצה קטלנית של RBC: "מנקיינד צריכה להיסחר ב-1 דולר"

חברת התרופות האמריקאית שהצטרפה לאחרונה לבורסה בת"א נסחרת בשווי כ-1.2 מיליארד ד' ■ צפויה לגייס בקרוב מאות מיליוני ש' מתעודות הסל בארץ

ביומד / צילום: שאטרסטוק
ביומד / צילום: שאטרסטוק

חברת התרופות האמריקאית מנקיינד , שהצטרפה לפני כמה ימים לבורסה בתל-אביב, צריכה להיסחר במחיר של 1 דולר למניה - שליש מהמחיר הנוכחי שלה, כך סבורים בבנק ההשקעות RBC. מנקיינד, שכיום נסחרת בשווי של כ-1.2 מיליארד דולר, צפויה לגייס בזמן הקרוב מאות מיליוני שקלים מתעודות הסל המקומיות, בזכות ביקושים שינבעו מצירופה הקרוב למדדים. מאז שהודיעה על כניסה לבורסה בת"א, במסגרת הרישום הכפול, מניית מנקיינד איבדה כ-17% מערכה.

מנקיינד מפתחת תרופות שונות ואחד ממוצריה, Afrezza - משאף לטיפול בסוכרת, כבר משווק בארה"ב בשיתוף עם חברת התרופות הבינלאומיות סאנופי, אם כי כרגע ללא הצלחה רבה. האנליסט אדנן באט מ-RBC חתך את ההמלצה למניה מ"תשואת יתר" ל"תשואת חסר", ואת מחיר היעד הוא קיצץ ב-89% - מ-9 דולר, כאמור, לדולר אחד בלבד.

לדברי האנליסט, "אנו מפחיתים את התחזית שלנו למכירות ה-Afrezza על בסיס סקר שערכנו בקרב רופאים. המשוכות הקיימות כוללות עניין ומודעות נמוכים מצד הפציינטים, סוגיות של עלויות ושל גישה, וכן צמיחה איטית". לדבריו, אם סאנופי אכן מחויבת למוצר, היא עשויה להתגבר על המשוכות ולהציג ביצועים טובים איתו, "ואולם, ישנה אי ודאות בנושא ההגעה לרווחיות משיתוף הפעולה הזה".

הרופאים ירשמו, אם החולים יבקשו

לדברי האנליסט, מהרבעון הראשון של השנה (שבמהלכו החלו מכירות המוצר על-ידי סאנופי) ועד סוף הרבעון השלישי המכירות הסתכמו ב-5.4 מיליון דולר, כאשר ברבעון השני והשלישי נרשמו מכירות זהות (2.2 מיליון דולר בכל אחד).

ב-RBC מציינים כנקודה חיובית כי בסקר שנערך בקרב הרופאים, נמצא שרבים מוכנים לרשום את המוצר לחולים אם הם מבקשים זאת (הכוונה היא לחולים שמעדיפים לקבל את התרופה במשאף ולא בזריקה, ש'ח'ו'). "המשוכה הגדולה ביותר היא שמגמות הביקוש נמוכות - נתח שוק של 0.15% - ולא עולות", כותב האנליסט. מעבר לכך הוא מציין אתגרים נוספים: 94% מהחולים לא מבקשים להשתמש במוצר, חברות הביטוח דוחות את רוב המרשמים (72%) שמוגשים להן, ומעל למחצית מהרופאים שהשתתפו בסקר סיפרו שלא ביקר אצלם נציג רפואי שהציג להם את המוצר.

באט מעריך שהמוצר יושק באירופה ב-2017, מנקיינד תהיה אחראית על הייצור וסאנופי על המסחור. הוא מעריך שבשיא, ה-Afrezza יגיע למכירות של מעל 1 מיליארד דולר ברחבי העולם; "עם זאת, זה ייקח כמה שנים להגיע לשיא הזה", הוא כותב.

ב-RBC עשויים לשנות את דעתם על מנקיינד אם סאנופי תביע מחויבות ארוכת-טווח למוצר, או אם יירשם שיפור במאזנה של מנקיינד.

מנקיינד נרשמה לבורסה בת"א אף שהזיקה הישראלית שלה זניחה יחסית - מייסד ויו"ר החברה הוא אלפרד מאן, שתרם בעבר להקמת מכון למחקר יישומי בטכניון. היא צפויה להצטרף למדד ת"א 75 ולמדד הביומד.

יועצי החברה במהלך היו עו"ד אילן גרזי ותמי חברוני ממשרד עו"ד פרל כהן צדק לצר ברץ; ורו"ח אורי בן אור, מנכ"ל CFO Direct.