דנון: ההחלטה לסמן מוצרים - כמו הגדרת הציונות כגזענות

דיבר בטקס באו"ם לציון מלאת 40 שנה לקבלת החלטה בעצרת הכללית שמשווה ציונות לגזענות ■ קרי קורא לעולם לגנות טרוריסטים חשוכים ועלייה באנטישמיות

דני דנון  שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס
דני דנון שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס

שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר אמש (ד'), כי החלטת האיחוד האירופי לסמן מוצרים שמקורם בהתנחלויות בגדה המערבית כמוה כהחלטת או"ם שמגדירה ציונות כגזענות. דנון דיבר בטקס באו"ם לציון מלאת 40 שנה להחלטת העצרת הכללית, שקבעה שציונות היא גזענות. האירוע התקיים ביוזמת משלחת ישראל לאו"ם, עמותת יד חיים הרצוג וארגון AJC.

בטקס, שנערך ביזמת המשלחת הישראלית באו"ם, נכחו, בין היתר, שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי; מזכ"ל או"ם, באן קי-מון; שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנתה פאואר; ובני משפחתו של חיים הרצוג, נשיאה השישי של מדינת ישראל, שכיהן כשגריר באו"ם כאשר התקבלה ההחלטה, ובהם שני בניו - ח"כ יצחק הרצוג, ראש האופוזיציה, ותא"ל (מיל.) מייק הרצוג; וראש הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי.

 

דנון אמר: "40 שנה אחרי ההחלטה שהגדירה את הציונות כגזענות, מדינת ישראל מקיימת מפגן כוח דיפלומטי באו"ם. המסר שלו הוא, שהציונות אינה מילה גזה. היא ערך יסוד של מדינת ישראל. במיוחד היום, על רקע ההחלטה החשוכה של האיחוד האירופי לסמן מוצרים מישראל, אנו ניצבים איתן מול הקהילה הבינלאומית ואומרים בקול ברור: כפי שביטלנו את ההחלטה הגזענית באו"ם לפני שנים, כך נבטל את ההחלטה המבישה הזו כעת".

החלטה מס' 3379, שהתקבלה בעצרת הכללית ב-10 בנובמבר 1975, ביזמת הליגה הערבית, קבעה: "העצרת קובעת שציונות היא צורה של גזענות ואפליה גזעית". ההצבעה התקיימה שנה לאחר שהעצרת העניקה מעמד של משקיף לנציג אש"ף. ההחלטה התקבלה ברוב של 72 מדינות. 35 התנגדו ו-32 נמנעו. בין התומכות: כל מדינות הגוש הסובייטי, כל מדינות ערב וגוש המדינות הבלתי מזדהות.

הרצוג, השגריר דאז, אמר בנאום בעקבות קבלת ההחלטה: "לגבינו, העם היהודי, זו אינה אלא אפיזודה חולפת בהיסטוריה ארוכה, עשירה ועתירת מאורעות... בעינינו אין זו אלא פיסת נייר ועל כן נתייחס אליה בהתאם". הוא הרים דף נייר וקרע אותו לפני מליאת העצרת. רק לאחר מסע דיפלומטי אינטנסיבי, בהובלת ארה"ב, בוטלה ההחלטה ב-1991. 16 השנים שבהן היתה ההחלטה בתקף נחשבות לתקופת שפל ביחסי ישראל ישראל - או"ם.

בטקס אמש קרא קרי למדינות תבל לגנות את האנטישמיות ולהתאחד במאבק נגד "טרוריסטים חשוכים". "אנו נמצאים כאן היום כדי להבטיח שנעשה כל מה שביכולתנו לסכל כל ניסיון לחטוף את בימת או"ם למטרות זדון", אמר השר האמריקאי. "אין ברית חזקה יותר מזו שקיימת בין ישראל לארה"ב. דברים משתנים, אבל דבר אחד נותר קבוע: תמיכת ארה"ב בחזונה ובביטחונה של ישראל. לכן נוסיף לעמוד לצד ישראל בכל פורום באו"ם ונמישך להתנגד לכל ניסיון ליזום דה-לגיטימציה נגד ישראל".

במסר וידיאו ששודר באירוע, אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "דמותו של השגריר חיים הרצוג קורע לגזרים את פיסת הנייר המבישה חרוטה בזיכרון הקולקטיבי של דור שלם של ישראלים. לא היה לו רוב בעצרת הכללית. ההיפך הוא הנכון. השגריר עמד בגאווה מול הצביעות, הציניות והאנטישמיות. הוא הגן על העם היהודי, על הצדק - ועל האמת... המעשה הזה מוסיף להיות דגומה לכולנו".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג הוסיף: "אנחנו כאן היום ואומרים שלא נהיה מוכנים יותר לקבל את החתירה תחת זכותה הטבעית של ישראל. זה קורה בקמפוסים, באולמות ההרצאות, בכלכלה , בפוליטיקה ובתרבות. אומות העולם צריכות לקבל שישראל נמצאת כדי להישאר. אנחנו לא נסכים שימשיכו לאתגר ולבחון את שאלת קיומה של מדינת ישראל. מאסנו בתיוגים, בחרמות, בהרחקה ממשפחת האומות. לא נהיה מוכנים להיות מסומנים עוד כ'משהו שונה'. אנו מבקשים להיות אומה מנהיגה במשפחת האומות. יש לנו סיפור מופלא לספר ומורשת עצומה לתרום מתוכה לאנושות כולה".