עליות המחירים במרכז דוחפות יזמים וקבלנים לפריפריה

המחירים שממשיכים לעלות בערי המרכז גורמים לכך שגם ערך הקרקע הולך ונוסק, מה שמוביל לכך שחברות שבעבר לא עסקו בפרויקטים מעבר לגבולות אזור המרכז לצאת בפרויקטים גם בפריפריה

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

רק אתמול (א') דיווח השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים טל אלדרוטי על המשך עליית המחירים. על פי הנתונים, המחיר הממוצע של דירות 4 חדרים (חדשות ויד 2) עלה ברבעון השלישי של 2015 בכ-1.4% בהשוואה לרבעון הקודם ובכ-6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

המחירים שממשיכים לעלות בערי המרכז גורמים לכך שגם ערך הקרקע הולך ונוסק, מה שמוביל לכך שחברות שבעבר לא עסקו בפרויקטים מעבר לגבולות אזור המרכז לצאת בפרויקטים גם בפריפריה.

דוגמא למהלך שכזה ניתן לראות בנהריה, כאשר החברות אלקטרה מגורים וצמח המרמן החלו לשווק לאחרונה פרויקט בחלקה המערבי של העיר, פרויקט הממוקם בסמיכות לחוף אכזיב. ירון שורק, מנכ"ל אלקטרה מגורים, מעיד בעצמו כי מדובר בשינוי מגמה: "זה הפרויקט הראשון אותו מקימה אלקטרה מגורים מחוץ לאזור המרכז, אך אינו האחרון". עוד אמר שורק כי "ניגשנו לפרויקט אכזיב עם צמח המרמן מתוך אמונה גדולה במקום".

מנכ"ל צמח המרמן חיים פייגלין הוסיף לדבריו של שורק ואמר כי "ככל שמחירי הדירות במרכז עולים כך הערים הגדולות בצפון הארץ הופכות למבוקשות יותר. ככל שהעיר נגישה יותר מבחינה תחבורתית היא זוכה לביקושים גבוהים יותר. אנחנו זיהינו את הפוטנציאל בצפון הארץ כבר לפני מספר שנים והיום אנו רואים חברות גדולות נוספות בענף שמזהות את המגמה ויוצאות מגבולות חדרה גדרה ומאתרות את האזורים בהם צפויים להתרכז הביקושים בשנים הקרובות. כיו"ר ארגון קבלני חיפה והצפון אני יכול לומר שראינו את זה בשנים האחרונות עם כניסתם של קבלנים גדולים לעיר חיפה וכעת אנו רואים את זה גם בערים צפוניות נוספות כמו נהריה".

נציין שהחברות יצאו לאחרונה בשיווק הפרויקט שכולל כ-1,000 יחידות דיור סך הכל, מתוכן 745 יחידות דיור בבנייה רוויה. נכון להיום משווק החלק הראשון של הפרויקט הכולל 288 יחידות דיור ב-12 בניינים במחירים שמתחילים ב-1.09 מיליון שקל לדירת 4 חדרים והחל מ-1.28 מיליון שקל לדירות 5 חדרים. הפרויקט תוכנן על ידי משרד רני זיס אדריכלים בשיתוף משרד פיק אדריכלים.

במקביל ניתן למצוא דוגמאות נוספות לחברות שהחלו לפעול בעיר נהריה לאחר תקופה ארוכה של פעילות בעיקר באזורי הביקוש במרכז. כך למשל ניתן לראות את חברת קרדן נדל"ן שזכתה ברבעון הראשון של השנה הנוכחית במכרז לבניית 112 יחידות דיור בעיר. חברה גדולה אחרת שהתרגלנו לראות בעיקר באזורי הביקוש, חברת אזורים, מקדמת גם היא בימים אלו פרויקט בעיר נהריה לאחר שזכתה במכרז בצפון מזרח העיר לבניית 230 יחידות דיור.

פרויקט אכזיב / הדמייה: סטודיו 84
 פרויקט אכזיב / הדמייה: סטודיו 84