מכרז חשמול הרכבת הגיע לישורת האחרונה

רכבת ישראל יצאה בהליך התמחרות בין המתמודדות באחד ממכרזי התשתית הגדולים שידעה ישראל בהיקף כ-3 מיליארד שקל ■ במסגרת בפרויקט יחושמלו 420 ק"מ של מסילות ■ בשבוע הבא יתקבלו ההצעות הסופיות

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

קרב ענקים על מכרז החשמול של רכבת ישראל. הנהלת הרכבת פנתה ל-4 המתמודדות הנותרות במכרז וביקשה מהן להגיש עד שבוע הבא את הצעתן הסופית הטובה ביותר (BAFO). המתמודדות הן SEMI, אלקנור, אלסטום וסימנס. מדובר באחד ממכרזי התשתית הגדולים שידעה מדינת ישראל. אומדן המכרז: 3 מיליארד שקל, במסגרתו יחושמלו 420 ק"מ של קווי מסילות קיימים ומתוכננים, וכן יוקמו תחנות השנאה ומערכות שליטה ובקרה.

המכרז פורסם במסגרת פרויקט החשמול עליו שוקדת בימים אלו רכבת ישראל. הפרויקט כולו מוערך ב-13.7 מיליארד שקל, ומטרתו להעביר את כל מערך הרכבות הבין-עירוניות של רכבת ישראל מדיזל לחשמל, כפי שמקובל בעולם. הרכבות החשמליות אמורות לקצר את זמן הנסיעה באופן ניכר, לצמצם את מספר התקלות ולהפחית את רמת זיהום האוויר. כמו כן הן נחשבות אמינות וחסכוניות יותר.

בתוך כך, התקיים היום דיון ראשון בבית משפט בין חברת CNR הסינית לרכבת ישראל סביב זכייתה של חברת בומברדייה במכרז הקטרים החשמליים. מכרז זה גם הוא חלק מפרויקט החשמול של הרכבת. שווי המכרז כ-1 מיליארד שקל. באוגוסט האחרון הכריזה הרכבת כי החברה הקנדית היא זו שתספק לה 62 קטרים חשמליים עם אופציה ל-32 נוספים.

ואולם, באוקטובר עתרה החברה הסינית לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד הרכבת, זאת בטענה כי המכרז היה תפור למידותיה של בומברדייה. בעתירה נכתב כי "אחד ממכרזי הענק של מדינת ישראל בתחום התחבורה היבשתית, אם לא הגדול בהם בתקופתנו, הפך להיות מכרז של 'ספק יחיד', אשר בעברו סדרה של כשלים משמעותיים".

CNR טענה בעתירה כי לא רק שהמכרז היה תפור, אלא כי מצבה הפיננסי של בומברדייה לא יאפשר לה לספק את הציוד הנדרש "איתנותה הפיננסית המתערערת של המשיבה אינה בבחינת השערה או חשש ערטילאי ולא מבוסס, אלא מקימה חשש כבד לעצם יכולתה של המשיבה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי לקוחותיה" נכתב בעתירה.

הסינים מציגים מספר דוגמאות שאמורות לאשש את טענם. כך למשל הם מציינים כי בחודש שעבר אסר דירקטוריון כלי התחבורה בטורונטו על בומברדייה מלהשתתף במכרזים עתידים, זאת בשל עיכוב משמעותי באספקת קרונות.

בומברדייה השיבה לבית הדין כי "דרישות המכרז לא 'הומצאו' על ידי הרכבת ומתבססות על סטנדרטים שכיחים ומקובלים בשוק העולמי. בצר לה, העותרת מנסה להסיט את תשומת לבו של בית המשפט מהעובדה שהמוצר שהציעה במסגרת המכרז הינו נחות ואינו עומד בסטנדרט הנדרש וזאת על ידי העלאת טענות מופרכות להיותו של המכרז 'תפור'".