חשד: הקימו אתר ששידר תכני הוט ו-yes והפר זכויות יוצרים

בתום חקירה חובקת-עולם, שוטרי לה"ב 433 יאל"כ עצרו 6 חשודים בחשד שהקימו וניהלו אתר המשדר למנויים בחו"ל תמורת תשלום תכנים של חברות הכבלים, הלוויין וגופי תוכן אחרים, ללא היתר מבעלי הזכויות

נחשף: חשד להפרת זכויות יוצרים תוך מירמה והלבנת הון בהיקף נרחב וחובק-עולם. בתום חקירה סמויה חובקת-עולם, עצרו הבוקר (א') שוטרי המחלק לחקירת תחום הקניין הרוחני בלה"ב 433 יאל"כ 6 חשודים ועיכבו נוספים, בחשד שהקימו וניהלו אתר אינטרנט המשדר למנויים בחו"ל תמורת תשלום תכנים של חברות הכבלים, הלוויין וגופי תוכן אחרים, ללא היתר מבעלי הזכויות. זאת, תוך הפרה בוטה ומתמשכת של חוק זכויות יוצרים ופקודת סימני המסחר ופגיעה של ממש בחברות הכבלים ובעלי הזכויות ויתרה מכך ביוצרים, אמנים ובעלי מקצוע בתחום היצירה העומדים מאחורי התכנים וההפקות.

החקירה החלה בעקבות תלונה של נציגי ארגון זיר"ה (זכויות יוצרים ברשת האינטרנט) ונוהלה בשיתוף-פעולה עמם, עם חוקרי מס הכנסה תל-אביב ברשות המסים, עם הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור ועם גופי אכיפה בחו"ל במסגרת שיתוף-פעולה בינלאומי. החקירה מלווה מראשיתה על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

על-פי החשד, מספר תושבי הצפון רכשו במירמה ותוך שימוש בזהויות שונות, חלקן בדויות, ממירים מחברות הכבלים והפעילו אתר אינטרנט באמצעותו שודרו התכנים לעשרות אלפי מנויים בחו"ל, בתמורה לתשלום חודשי. כמו כן, עולה חשד כי המעורבים פעלו להסתרת הכספים שגרפו מתשלומי המנויים.

הבוקר, בתום חקירה סמויה ממושכת, מורכבת וחובקת-עולם, שנוהלה תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים, מודיעיניים וחקירתיים מתקדמים, ערכו שוטרי מחלק קניין רוחני בלהב 433 יאל"כ חיפושים בבתי החשודים ובזירות נוספות ששימשו על-פי החשד לביצוע העבירות, עצרו 6 חשודים, עיכבו נוספים לחקירה ותפסו מסמכים ומוצגים, בהם עשרות ממירים ופריטי ציוד נלווה שעל-פי החשד שימשו לביצוע העבירות; וכן רכוש, נכסים וחשבונות לצורך בקשת חילוט.

לחשודים מיוחס חשד לביצוע עבירות על חוק זכויות יוצרים ופקודת סימני מסחר, קבלת דבר במירמה, זיוף, עבירות מס והלבנת הון.

בהתאם להתפתחות החקירה יובאו החשודים בהמשך היום לדיון בבקשה להארכת מעצרם בבית משפט השלום בראשון-לציון. 

מטעם ארגון זיר"ה, המאגד גופי שידור, מפיקים ומפיצי תוכן בישראל, נמסר: "מדובר במקרה יוצא דופן בחומרתו, מבחינת היקפי גניבות התוכן והפרות זכויות הקניין הרוחני המעורבים בו. הפעילות הפיראטית הסבה נזקים כספיים משמעותיים ביותר לגופי שידור ומפיקים ישראליים, תוך שהיא גוזלת את נכסיהם ודורסת את זכויותיהם של מאות יוצרים ושחקנים ישראליים.

"הפרשה שנחשפה ממחישה היטב את הקשר בין פיראטיות ברשת האינטרנט לבין פשיעה מאורגנת, תוך שהאפיק הפיראטיות מנוצל להלבנת הון ועבירות מס. הגיעה העת שאנשים יבינו שכאשר הם 'צורכים' קבצים של סדרה או סרט, הם לא רק פוגעים ביצירה מקומית וגונבים זכויות יוצרים, אלא גם הופכים לשותפים לפשע של הלבנת הון ואי-תשלום מסים. המחוקקים שלנו צריכים להתעורר ולעשות הרבה יותר בשביל לקבוע עונשים חמורים יותר נגד אלה שהופכים את הגניבה לתעשייה פיראטית". 

"פעילות פיראטית מאורגת" 

עו"ד ערן פרזנטי ממשרד מ.פירון ושות', המייצג את זיר"ה, הסביר ל"גלובס" את הרקע לחשיפת הפרשה. "מדובר בפעילות פיראטית מאורגת של מספר גורמים שחברו יחד באופן מאורגן להפעלת שירות "טלוויזיה פיראטי" לישראלים המתגוררים או נמצאים בחו"ל.

לדבריו, "האתר My TV IL, שאינו נגיש מישראל, הציע למנויים מגוון רחב של ערוצי טלוויזיה ישראליים המשודרים בישראל בין היתר על-ידי ערוץ 2, הוט ו-yes תמורת דמי מנוי חודשיים של כ-30 דולר או 30 יורו. בפועל, האתר, שנחזה כתמים ולגיטימי, גנב את השידורים משרותי בעלי הזכויות בישראל והעבירם באמצעות מערכת שרתים למנוייו". 

בנוסף, מסביר פרזנטי, "האתר הפיראטי הציע שירותי VOD שנסמכו על איסוף תכנים פיראטיים ברשת האינטרנט. האתר פעל במתכונתו זו מספר שנים וגרף לכיסו הכנסות הנאמדות בעשרות מיליוני דולרים, אשר נצברו בחשבונות בנקים שונים של מפעילי השירות המפר, והכול מבלי לדווח לרשויות לשלם מסים וכמובן מבלי לקבל את רשות בעלי התכנים המשודרים ולשלם להם". 

כאמור, עד עתה נעצרו בישראל על-ידי יחידת להב 433, המתמחה בין היתר בפשעים כלכליים, הלבנת הון וקניין רוחני, מספר חשודים אשר כנגדם נאספו ראיות מזה מספר חודשים בעקבות תלונות בעלי הזכויות על הפעילות הפיראטית המתבצעת למעשה לעיני כל מחוץ לישראל. 

לדברי עו"ד פרזנטי, "האתר הפיראטי לא הסתיר את פעילותו ואף נהג לפרסם ולקדם את שרותיו גם בעיתונות המודפסת בארה"ב וגם באמצעות שיווק מסיבי באינטרנט". 

עד 5 שנות מאסר בגין כל עבירה 

עוד הוא אומר כי מהפן של הקניין הרוחני, "נעברו לכאורה כל העבירות המוכרות בסעיף 61 לחוק זכות יוצרים, הכוללות העתקה, הפצה, השכרה, החזקה של עותקים מפרים של יצירה לצורכי מסחר. העונש הצפוי למי שיורשע בעבירות אלה יכול להגיע עד לכדי 5 שנות מאסר בגין כל עבירה מתחום הקניין הרוחני. לכך יש להוסיף את האישומים הכלכליים מתחום חוק איסור הלבנת הון ודיני המסים השונים, והנאשמים עלולים לבלות מאחורי סורג ובריח שנים רבות". 

לדבריו, עד כה נמנעו בעלי הזכויות מהגשת תלונות למשטרה כנגד מפירי זכויות יוצרים, אך הפעם היקף הפעילות המפר שפגע באופן אנוש בפעילות של בעלות הזכויות בחו"ל הביא לכך שארגון זיר"ה (זכויות יוצרים ברשת האינטרנט) בע"מ אסף ראיות רבות והגיש תלונה מסודרת שנתמכה בראיות מוצקות. ארגון זיר"ה גם עומד לנקוט הליכים אזרחיים כנגד המעורבים בפרשה.

"על-פי חוק זכות יוצרים, כל פעולה של העברת השידורים תוך כדי העתקתם, וכן העתקה של כל יצירה, והפצתם היצירות בהיקף מסחרי, מקנות לבעל הזכויות פיצוי ללא הוכחת נזק של עד 100,000 שקל (לכל יצירה שהופרה)".

לדברי פרזנטי, "האתר הפיראטי העמיד לרשות הציבור עשרות אלפי יצירות מוגנות בזכות יוצרים, ללא אישור והסכמת בעלי הזכויות, תוך גניבת השידורים המקוריים במלואם ומכירת כאמור למנויים בכסף רב. לצורך ביצוע המעשים המפרים נזקקו מפעילי האתר להקמת 'חדרי שידור' בהם נקלטו השידורים מעשרות ממירי הוט ו-yes והועברו באמצעות רשת האינטרנט ורשת שרתים לבתי הצופים בחו"ל, עם דגש כמובן על הקהילה הישראלית הגדולה בארה"ב.

"פעילות משטרתית כנגד מפירי זכויות יוצרים איננה דבר חדש, אך עד כה נמנעה משטרת ישראל מאכיפת החוק לגבי פעילות מפירה באינטרנט. עתה, משהונחו היסודות, יש להניח כי הפעילות כגד מפעילי אתרים פיראטיים לא תסתיים כאן, אלא נראה בעתיד חקירות ומעצרים נוספים".