הבורסה ננעלה בירידות חדות: אפריקה נחתכה ב-9.7%

קשיים בעסקת פוסון-הפניקס  - מניית קבוצת דלק איבדה 4.5% ■ אפריקה ישראל מציגה: מזינוק של 8.5% בבוקר לנפילה של כ-10% בנעילה

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (א') בירידות חדות במדדים, לאחר הירידות החדות בבורסות אירופה וארה"ב ביום שישי על רקע המשך הצניחה במחירי הנפט. המשקיעים בכל העולם מחכים בדריכות להודעת הפד ביום רביעי השבוע.

 

לקראת הודעת הפד החשובה ביום רביעי מציין רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, בסקירה שפרסם כי הקו של הפד עד כה היה שהירידה במחירי הנפט הינה תופעה זמנית ולכן בטווח הבינוני היא לא תשפיע על רמת האינפלציה. רמת האינפלציה בארה"ב תעלה, לנוכח האבטלה הנמוכה והגידול בתעסוקה וברכוש של משקי הבית, כך שניתן להתחיל כבר עתה בצעדי מנע של הבאת הריבית לרמה נורמלית יותר.

אם הפד יגיע למסקנה שהצריכה המקומית אכן תגדל עקב כך - הריבית תעלה. אם יחשוב אחרת, ההחלטה תהייה מהוססת יותר. עדיין, "אני סבור כי ה-build up לקראת ההחלטה הוא כה דרמטי - עד כי אי העלאת הריבית גם הפעם תזרע פחד ובלבול בשווקים וה-Fed לא מעוניין בכך. עדיין עדיף להעלות מאשר להמתין שוב. עניין של אמינות מונח על הפרק", אומר מנחם.

בדרך לסערה בוול סטריט?

גם אחרי שצלל ל-35.6 דולר לחבית וחזר למעשה לרמה של שלהי 2008, מחיר הנפט עשוי להמשיך לרדת ואף להחליף בקרוב קידומת. כך מעריכה האנליסטית תמר אסנר מ-Nasdaq. "יהיה מסוכן לשלול כעת ירידה לכיוון ה-20 דולר לחבית", אמרה אסנר לרשת CNBC. "יש יותר מדי גורמים דוביים בשוק הנפט כרגע".

אסנר מציינת במיוחד את התחזקות הדולר שמתדלקת את היחלשות הנפט, כאשר ביום רביעי יפרסם הפדרל ריזרב את הודעת הריבית ועשוי להכריז על העלאת ריבית לראשונה מזה כעשור, מה שעשוי לחזק את הדולר.

"הסנקציות על הנפט האיראני אולי יוסרו כבר בינואר ואילו קרטל הנפט אופ"ק כבר אותת לשוק שהוא ימשיך להזרים כמויות גדולות של נפט לשוק במטרה לשמור על נתח השוק שלו, לפחות בחצי השנה הקרובה".

 

"תמחור שוקי המניות בעולם סביר"

כלכלני לאומי מציינים בסקירתם, לקראת הודעת הפד השבוע, כי "העלאת ריבית הפד בארה"ב צפויה בשבוע הקרוב, ותהווה ציון דרך במעבר איטי והדרגתי לסביבת ריביות עולה. ככלל, צפויה רגישות גבוהה של שערי חליפין ומחירי נכסים בשוק ההון לשינויים במדיניות המוניטארית בשנים הקרובות, לאחר תקופה ארוכה בה מדיניות מוניטארית מרחיבה תרמה לעליות חדות בשווקים".

"מומלצת חשיפה מנייתית קרובה לממוצע הרב שנתי בתיק ההשקעות. תמחור שוקי המניות בעולם סביר בהינתן קצב צמיחה חיובי אך נמוך, וסביבת נזילות גבוהה התומכת באחזקת נכסי סיכון", מציינים בלאומי.

מניות טבע , כיל , נייס ,פריגו , אופקו  וטאואר  ירדו היום בחדות לאחר שחזרו מוול סטריט עם פערים שליליים של עד 4.3%. 

מניית אפריקה ישראל  זינקה הבוקר עד 8.4% אך לאחר מכן נפלה כשברקע החשש מהסדר חוב נוסף בחברה בצל המשבר הכלכלי ברוסיה. המניה צללה בכ-18% במסחר התוך-יומי. (לסיפור המלא)

מניות הגז, ביניהן אבנר , דלק קידוחים  ורציו , המשיכו לרכז עניין על רקע צניחת הנפט. מי שדווקא מרוויחה מהירידה החדה בנפט היא אל על , כמו שאר חברות התעופה.

כחלק מעסקת הרכישה של חברת Undertone, דיווחה פריון  כי ענק ההשקעות JP מורגן הפך לבעל עניין בחברה. נזכיר כי בשבוע שעבר הודיעה פריון על רכישת החברה האמריקאית לפתרונות פרסום בדיגיטל תמורת כ-180 מיליון דולר.

מניות קבוצת דלק  והפניקס  היו הבוקר בהפסקת מסחר על רקע מבוי סתום במכירת חברת חברת הביטוח הפניקס לפוסון הסינית, בעקבות מעצרו של יו"ר פוסון בסין. במשרד האוצר בוחנים מזה חודשים האם להעניק לפוסון היתר לרכוש את הפניקס, אולם כעת בעקבות מעצר יו"ר פוסון גואוו גואנגצ'אנג (Guo Guangchang), מתן ההיתר הולך ומתרחק. כיוון שההיתר הינו אישי ותלוי בזהות העומד בראש החברה הרוכשת, האוצר לא יוכל להעניק היתר לאדם הנמצא תחת מעצרו כאשר סביבו חשדות פליליות. עם זאת, באוצר ממתינים לראות מה יהיו ההתפתחויות בסין, שכן ייתכן כי גואנגצ'אנג ינוקה מכל חשד ולפי שעה רב הנסתר על הגלוי.