עזריאלי בארה"ב: תעודות ADR למשקיעים זרים כנגד מניות

בנק אוף ניו יורק מלון יאפשר למשקיעים זרים להשקיע דרכו במניות של חברת הנדל"ן הישראלית, הנסחרות בארץ, ללא צורך בקנייתן מברוקר מקומי

מגדלי עזריאלי / צילום: תמר מצפי
מגדלי עזריאלי / צילום: תמר מצפי

בנק אוף ניו יורק מלון הגיש אתמול לרשות ני"ע האמריקאית טופס לרישום תעודות פיקדון אמריקאיות (ADR), כנגד מניות של קבוצת עזריאלי הישראלית שיימצאו בידיו. התעודות יאפשרו למשקיעים זרים לרכוש ישירות מהבנק מניות של קבוצת עזריאלי הנסחרות בישראל, כלומר מבלי שיידרשו להעביר פקודות קנייה לבורסה, דרך ברוקר ישראלי.

מדובר ברישום ADR מדרגה נמוכה, שלא יירשמו למסחר בארה"ב, ולכן הנפקתן אינה מחויבת באישור קבוצת עזריאלי ונעשית ללא תיאום עמה. עם זאת, מדובר בהבעת אמון בחברה מצד הבנק ומשקיעים זרים שהוא מייצג.

החלטת הבנק להנפיק את ה-ADR התבססה כנראה בין השאר על הגישה החיובית של קבוצת עזריאלי    לשקיפות, ומיסוד דרכי תקשורת ושקיפות מול משקיעים זרים. גישה זו כוללת בין השאר החלטה של החברה לפרסם את דוחותיה הכספיים גם באנגלית.

לבנק אוף ניו יורק מלון פעילות רחבה של הנפקת תעודות פיקדון למשקיעים אמריקאים כנגד מניות של חברות זרות שאינן נסחרות בארה"ב. אשתקד פנה הבנק לעזריאלי בהצעה להנפיק תעודות ADR מדרגה גבוהה יותר, שגם יירשמו למסחר בארה"ב, אולם מהלך זה לא בוצע עד כה.

שיפור בפעילות

קבוצת עזריאלי היא חברת הנדל"ן הגדולה בישראל. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 17 מיליארד שקל, לאחר שעלתה ב-11% מתחילת 2015 וב-57% בשלוש השנים האחרונות. עזריאלי מחזיקה ב-15 קניונים ומרכזים מסחריים (המהווים את עיקר פעילותה), 11 נכסי משרדים ואחרים, 8 פרויקטים בהקמה, 6 נכסים מניבים בחו"ל ובית דיור מוגן. החברה חולשת על שטחי השכרה בהיקף של 870 אלף מ"ר, ושטחי הקמה של 507 אלף מ"ר נוספים.

למרות ההאטה בשוק הקמעונות בישראל והאירועים הביטחוניים האחרונים, הציגה הקבוצה שיפור בפרמטרים התפעוליים העיקריים שלה ברבעון השלישי. בשורה התחתונה, לעומת זאת, נפגעה קבוצת עזריאלי מהפחתה של 80 מיליון שקל שביצעה במוניטין של חברת הדלק סונול שבבעלותה. הפחתה זו הובילה לצניחה של 40% ברווח הנקי הרבעוני של עזריאלי, שעמד על 101 מיליון שקל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה, רווחי עזריאלי נחלשו ב-16% ל-533 מיליון שקל.