רשות ניירות ערך למט"ח 24: חדלו מאלגו-טריידינג

במכתב ששיגר לחברה מנהל היחידה לפיקוח על בעלי רישיון ברשות ניירות ערך, אלחנן הרמור, ואשר הגיע לידי "גלובס", מזהיר הרמור את החברה מפני המשך הפעילות ללא רישיון - המהווה עבירה פלילית ■ מבטיחים לכם רווח מהיר? תיזהרו!

 שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי
שמואל האוזר / צילום: תמר מצפי

ל"גלובס" נודע כי רשות ניירות ערך פנתה בחודש שעבר לחברת הפורקס מט"ח 24 באזהרה חמורה, במסגרתה הודיעה לחברה כי אם היא עוסקת במסחר בשיטת אלגו-טריידינג - מסחר באמצעות אלגוריתם במחשב, הכולל ניהול כספים עבור אחרים - היא נדרשת להפסיק לאלתר את פעילותה. זאת, היות ומדובר בפעילות המהווה ניהול תיק השקעות, מבלי שתהיה בעלת רישיון כנדרש על פי חוק.

במכתב ששיגר לחברה מנהל היחידה לפיקוח על בעלי רישיון ברשות ניירות ערך, אלחנן הרמור, ואשר הגיע לידי "גלובס", מזהיר הרמור את החברה מפני המשך הפעילות ללא רישיון - המהווה עבירה פלילית. 

בפנייה לחברה נכתב: "ממידע הנכלל באתר האינטרנט שלכם (http://www.matach24.com) עולה לכאורה כי החברה מט"ח 24, מפעילת האתר, עוסקת במתן שירותים ללקוחותיה הכוללים מסחר עבורם באמצעות אלגוריתם לבחירת השקעות אלגו-טריידינג. פעילות זו, הכוללת ניהול כספי אחרים לשם השקעה בשוק ההון, המתבצעת תוך קבלת החלטות השקעה על-ידי החברה עבור לקוחותיה באמצעות תוכנת אלגו-טריידינג, מהווה פעילות ניהול תיק השקעות לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות". 

מסחר אלגוריתמי - המוכר כאלגו-טריידינג - הוא מסחר בבורסה המבוסס על תוכנת מחשב, אשר שולחת פקודות מסחר שנוצרות באמצעות אלגוריתם ממוחשב - ללא התערבות אנושית לכאורה. האלגוריתם יוזם הוראות קנייה ומכירה בהתבסס על פרמטרים של תזמון, מחיר, סחירות ועוד, ללא התערבות או הפעלת שיקול-דעת של גורם אנושי. 

חוק הייעוץ קובע כי אדם לא יעסוק בניהול תיקי השקעות אלא אם כן הוא בעלי רישיון מנהל תיקים, ואם הוא יחיד הנו בעל רישיון ועובד בחברה שהיא בעלת רישיון מנהל תיקי השקעות. החוק אוסר, בין היתר, על פנייה של אדם בהצעה למתן שירותי ניהול תיקים, אלא אם כן השירות ניתן בידי בעל רישיון מתאים לפי חוק זה, או בידי מי שרשאי לתת שירות כאמור גם בלא רישיון, לפי הוראות החוק.

"הרינו להודיעכם", כתבה רשות ניירות ערך באזהרתה לחברה, "כי ככל שהחברה, אשר אינה בעלת רישיון על-פי חוק הייעוץ, אכן מבצעת פעילות של ניהול תיקי השקעות ללא רישיון - מהווה הדבר הפרת הוראות חוק הייעוץ אשר ניתנת לאכיפה בהליך מנהלי לפי חוק הייעוץ ואף מהווה עבירה פלילית על פי הדין. על כן, ככל שהחברה לא תפסיק לאלתר את פעילות ניהול התיקים ללא רישיון, היא תהיה חשופה לנקיטת פעולות אכיפה על-ידי הרשות".

עוד הבהירה הרשות כי אין בהפסקת הפעילות כעת כדי למנוע פעולות אכיפה בגין הפרות קודמות ככל שנעשו.

בנוסף, ביקש הרמור להבהיר כי פניית הרשות לחברה עוסקת רק בהקשר של פעילות ניהול תיקי השקעות ללא רישיון, ואינה עוסקת בפעילות החברה בהקשרים אחרים, בהם ניהול זירת סוחר או פניה בהצעה לסחור בזירת סוחר או ייעוץ השקעות או ניהול השקעה משותפת בנאמנות - וכל הפרה אחרת של
הדין, במקרה שתתגלה כזאת על-ידי הרשות. 

מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה: "הרשות אינה מגיבה לשאלות ספציפיות בנושאי אכיפה. באופן כללי, בהתאם למצב החוקי כיום, פעילות של זירות סוחר עדיין יכולה להתבצע ללא פיקוח, כל עוד היא נעשית בכפוף לתנאים שנקבעו בהוראת המעבר בנושא זירות סוחר - בעוד שפעילות של ניהול תיקים אינה יכולה להתבצע ללא רישיון. הרשות בוחנת בין היתר אם זירות הסוחר שהגישו בקשה לרישיון מבצעות פעילות ניהול תיקים אסורה". 

מנכ"ל מט"ח 24, דוד מסיקה, מסר כי "החברה פועלת ועובדת על-פי חוק. אנחנו נמצאים במגעים מול רשות ניירות ערך, ואם היא תדרוש לסגור את פעילות האלגו-טריידינג, נעשה זאת". 

הרקע: דוח חמור על יוטרייד

הסכנות במסחר בשיטת האלגו-טריידינג עלו לכותרות בשבועות האחרונים סביב קריסתה של חברת יוטרייד. בשבוע שעבר הוציא בית המשפט המחוזי צו זמני להפסקת פעילות החברה והפסקת גיוס המשקיעים על-ידה, לאחר שמדוח חמור של רשות ניירות ערך עלה כי החברה בחובות, אין באפשרותה להחזיר את כספי המשקיעים, וכן נחשף חשד לתרמית פונזי לכאורה - שימוש בכספי משקיעים חדשים להחזרת כספים למשקיעים קודמים המבקשים למשוך את כספם - ורישום כוזב של יתרת הכספים בחברה.

מהדוח עלה כי בעוד שבספרי יוטרייד רשומים יתרות כספים של משקיעי החברה בסך של כ-48 מיליון שקל, בחשבון הבנק של החברות מצוי סכום של 300 אלף שקל בלבד. 

ימים ספורים לאחר הפסקת הפעילות, לבקשת משקיעים וספקים, מונה מפרק זמני לחברה, ובינתיים בעל השליטה ביוטרייד, אביב טלמור, הנמצא בחו"ל מספטמבר השנה, ככל הנראה מסרב לשוב לארץ, והקשר איתו נותק לחלוטין.