מחיר הדלק יירד ל-5.78 שקלים לליטר - 67% מס לממשלה

לשפשף את העיניים ולא להאמין: מחיר הנפט מסוג ברנט צנח החודש ב-16%, אך מחיר הדלק בישראל יירד רק ב-3.5% ■ הסיבה: מס בלו כבד וכפל מס של המע"מ ■ בארה"ב משלמים בממוצע כ-2 שקלים לליטר בלבד

תחנת דלק / צילום: תמר מצפי
תחנת דלק / צילום: תמר מצפי

עושק הדלק: הממשלה פרסמה היום (ד') את עדכון מחירי הדלקים החל מהלילה שבין חמישי לשישי. מחירו של ליטר בנזין 95 אוקטן יירד ב-21 אגורות ל-5.78 שקל (כולל מע"מ). מדובר במחיר הנמוך ביותר מאז שנת 2009, ובירידה של 3.5% בהשוואה למחיר היום.

אך לצד החגיגות, זה הזמן לציין כי מחיר הנפט מסוג ברנט (לפיו נקבעים מחירי הדלקים בישראל) צנח בכ-16% החודש, כך שההוזלה בדלקים נמוכה בהרבה מכפי שהייתה אמורה להיות.

כידוע, הסיבה לכך היא המיסוי הכבד המוטל על מחירי הדלק. בהתאם למחירים המעודכנים, המיסוי יהווה 67% מסך מחיר הדלק. במילים אחרות, ירידה מחירי הנפט משפיעה פחות ופחות על מחירי הדלק בישראל. הממשלה לא מסתפקת רק במס בלו קבוע של יותר מ-3 שקלים לליטר, אלא משיתה מע"מ על המחיר כולל מס הבלו, קרי כפל מס.

כך, בעוד שבארה"ב משלמים מחיר ממוצע של כ-2 שקלים לליטר דלק, בישראל משלמים 189% יותר. אגב, בשנת 2004, אז מחיר הנפט מסוג ברנט היה דומה למחירו היום, מחיר הבנזין עמד על 5 שקלים לליטר.

ואם לא די בכך, השבוע חשפנו כי הכלכלן הראשי באוצר ממליץ להעלות עוד יותר את מס הבלו כדי להכניס לקופת המדינה עוד 3 מיליארד שקל בשנה, בנוסף לכ-16 מיליארד שקל בשנה הזורמים לקופת המדינה כבר היום ממיסוי דלקים. (לסיפור המלא)

ההשלכות של המיסוי הכבד על הדלק אינן קשורות רק לנהגים, אלא לכלל אזרחי ישראל. הדלקים הם העורק הראשי של הכלכלה ומהווים נדבך חשוב ביוקר המחיה ותעריפי התחבורה הציבורית.

לפחות המתדלקים באילת יוכלו להתנחם בהטבת המס; שם, יעמוד מחיר הבנזין מ-1 בינואר על 4.94 שקלים לליטר.

הרכב הירידה במחירי הדלק
 הרכב הירידה במחירי הדלק