"מחירי הדירות צפויים לרדת. צפויה שנה חיובית בוול סטריט"

בני מוזס, מנכ"ל בית ההשקעות כוון: " כל המטבעות בעולם רשמו פיחות חזק מאוד מול הדולר כך שאין סיכוי לעלייה באינפלציה ולפד אין סיבה להמשיך להעלות את הריבית" ■ "מחירי הדירות צפויים לרדת ב-10% עד 20% בשנתיים-שלוש הקרובות"

בני מוזס / צילום: תמר מצפי
בני מוזס / צילום: תמר מצפי

שנת 2016 נפתחה בסערה גדולה בשווקים. הבורסות בסין צנחו בעשרות אחוזים, הנפט המשיך בצלילה ושני הגורמים האלה משכו גם את הבורסות באירופה וארה"ב דרומה. ומפלס הלחץ והחרדות של המשקיעים, כמובן, נסק.

לא מעט מנהלי השקעות ואנליסטים מזהירים, לכן, כי 2016 צפויה להיות שנה "מאתגרת" בשווקים, והמשקיעים צריכים להיזהר מירידות חדות במדדים. בני מוזס, מנכ"ל בית ההשקעות כוון, לא מתרגש במיוחד מהטלטלה שעברה על הבורסות לאחרונה ואומר בשיחה עם "גלובס" כי "השנה אמנם נפתחה כאחת הגרועות בהיסטוריה, אבל ברוב המקרים שהשוק פתח ככה הוא גמר את השנה בעלייה יפה. למשל, ב-2009 עד 9 בפברואר השוק ירד יותר מ-10% והייתה הרגשה של קטסטרופה ואחר כך הוא עלה בעשרות אחוזים". 

- הנפט לא מצביע על בעיה קשה בכלכלה העולמית?

"בלי הנפט החברות צמחו ב-5% בשנה שעברה. הבעיה הגדולה שמתמודדים איתה כרגע זה מחיר הנפט, שנגע היום בכ-30 דולר. זה לא יישאר ככה לטווח ארוך. כרגע הנפט יורד מכמה סיבות, בעיקר תעשיית הפצלים האמריקאית שהגדילה היצע בשנים האחרונות והמלחמות באופ"ק בין סעודיה ואיראן כשגם רוסיה מצטרפת לחגיגה וכולם מוכרים כמה שרק אפשר".

"אבל, בארצות הברית למרות שהצליחו להוריד עלויות הפקה עדיין זה בסביבות 40 דולר לחבית בממוצע. אלה שכבר קדחו בשנה שעברה לא יפסיקו להזרים נפט אבל בארות חדשים לא יקדחו כי זה לא כדאי. לכן, כבר השנה יתחילו לצאת מהמשוואה יותר ויותר חברות אמריקאיות. לדעתי לקראת סוף השנה המחיר יתייצב בין 40 ל-50 דולר. ההיצע בארה"ב יתחיל לרדת לקראת המחצית השנייה של 2016. אגב, צריך לזכור שקרנות הגידור פועלות היום עם המגמה והן מחריפות אותה ולכן המחיר ממשיך לצנוח. זו טעות במחירים האלה". 

- אז איך זה משפיע על השווקים?

"הרבה חברות אנרגיה לקחו הלוואות ויש חשש שהן לא יוכלו להחזיר הלוואות ואז גם הבנקים יהיו בבעיה. לכן השווקים והמשקיעים בלחץ. יש חשש ממשבר פיננסי".

- מה עם סין?

"הסינים בנו יותר מדי, הרבה מעבר למה שהם צריכים. היה גידול משמעותי בפעילות אבל הוא היה פיקטיבי ועכשיו זה ירד בבת אחת. כעת נוצר חשש שהצמיחה בסין תיעצר ולכן הם עושים כל מיני פעולות לתמוך בצמיחה ובין השאר פיחות במטבע. החשש הוא שהם ימשיכו והיואן יפוחת ל-7 יואנים לדולר וזה יפגע מאוד בשכנים שלהם באסיה. הם גם יכולים להזרים המון כסף לשוק, לתמוך בפעילות ולהביא לצמיחה. יש להם כלים".

- יש היבטים חיוביים בכל מה שקורה?

"כמובן. ירידת הנפט ומחירי הסחורות למשל מורידה עלויות ומאיצה ותומכת בפעילות בהרבה ענפים אחרים".

"אין סיבה לפד להעלות ריבית"

- הריבית בארה"ב תמשיך לעלות?

"לדעתי הם עשו טעות שהם העלו ריבית כי אין אינפלציה. יש אפילו חשש מדפלציה. יש כביכול ירידה באבטלה אבל 3.5% מהאוכלוסייה בארה"ב התייאשו ולא מנסים לחפש עבודה. אין סיכוי בסביבה הנוכחית שהאינפלציה בארה"ב תתקרב ל-2%. כל המטבעות בעולם רשמו פיחות חזק מאוד מול הדולר כך שאין סיכוי לעלייה באינפלציה ולפד אין סיבה להמשיך להעלות את הריבית. אולי תהיה עוד העלאה אחת או שתיים לכל היותר. יכול להיות שגם תהיה עצירה בריבית".

- השקל לא זז כמעט.

"נכון. המטבע הישראלי הוא אולי החזק בעולם. אם מסתכלים על כל הסכנות כאן ומצב המשק למעשה אין לזה הסבר. בנק ישראל היה חייב לפעול, היצואנים כאן סובלים מאוד וזה פוגע גם במעגלים מסביב".

"מחירי הדירות צפויים לרדת ב-10% עד 20%"

מוזס מעריך שמחירי הדירות סוף סוף יירדו השנה או בשנה הבאה. "אני מבסס את זה על שני דברים - הנחישות של שר האוצר ומחירי חומרי הגלם. בגלל מחיר למשתכן הרבה מאוד קונים פוטנציאליים יחכו ולא יקנו. על הקבלנים לא צריכים לרחם כי כל חומרי הגלם שלהם נמצאים במחירי תחתית היסטורית. יש להם איך להוריד מחירים. הירידות צפויות להיות לדעתי בטווח של 10% עד 20% בשנתיים-שלוש הקרובות".

- אז אתה חושב ששנת 2016 תהיה חיובית בסוף?

"כן. בסין יש סיבה טובה לירידות כי המכפילים שם גבוהים מאוד אבל באירופה, אנגליה וארה"ב המכפילים סביב 15.5 - 16 שזה סביר מאוד. בהשוואה לתשואת האג"ח זה עדיין זול. במיוחד כשמסתכלים על חברות שמחלקות דיבידנדים".

- הבעיה העיקרית היא הירידה ברווחי החברות, שצפויה להימשך גם ברבעון הראשון.

"נכון. אבל בלי סקטור האנרגיה יש עלייה ברווחים של 4% עד 5%. ב-2016 צפוי גידול של יותר מ-5% אולי אפילו 10% אם מוציאים מהמשוואה את האנרגיה ולכן סביר להניח שמדד ה-S&P 500 יעלה ב-10% עד 12% בסיכום 2016".

*** בני מוזס הינו מנכ"ל בכוון בית השקעות, העוסק בניהול השקעות והוא עשוי להחזיק ולסחור בני"ע המוזכרים בכתבה זו. אין לראות במאמר זה משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או הצעה לרכישת יחידות הקרן ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד, ואין לראות במידע ייעוץ ואין הוא מהווה תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים עשויים להחזיק ולסחור את הניירות המוזכרים לעיל.