ועדת פריש תמליץ לשנות את מבנה ערוץ הכנסת

הכנסת תבקש הפרדה חשבונאית בין ערוץ הכנסת לחברה שתפעיל אותו והתמקדות בפעילות הפרלמנטרית

ערוץ הכנסת לוגו
ערוץ הכנסת לוגו

ועדת פריש, שהקימה הנהלת הכנסת כדי לגבש המלצות על מבנהו של ערוץ הכנסת, מתכנסת לקראת הכרעות. ל"גלובס" הגיעו ההמלצות המסתמנות, ובבסיסן דרישה להפרדה מבנית חשבונאית ברורה בין הגוף שיזכה במכרז להפעלתו ובין הערוץ עצמו. על-פי גורמים בערוץ הכנסת (99 בממיר), הפרדה כזו כבר קיימת.

הוועדה, בראשות השופטת בדימוס שרה פריש, אמורה להמליץ לכנסת על שינויים הנדרשים באופי הערוץ על-מנת להתאימו לתקופה הנוכחית. זאת לאור העובדה כי לאחר עשור בהפקת חדשות 2, מועצת הכבלים והלוויין מוציאה את הערוץ למכרז.

הוועדה תמליץ, על-פי ההערכות, למקד את השידורים באופן משמעותי בפעילות הפרלמנטרית של הכנסת, ובכלל זה שידורים ישירים מהוועדות גם בשעות הבוקר, דבר שיצריך התארגנות מיוחדת של הכנסת.

בתקופה האחרונה ערכה הכנסת שדרוג של אמצעי הצילום בחדרי הוועדות. הוועדה כנראה לא תמליץ להפחית את התוכן שאינו שידור ישיר של פעילות פרלמנטרית, אך צפויה לבקש את מיקודו בתכנים רלוונטיים.

עוד ממליצה הוועדה כי מפעיל הערוץ יחויב להפעיל אתר ייעודי של הערוץ, שיעבוד במקביל ויכלול תכנים שלא יועברו בערוץ לצד ארכיון מצולם כדי להרחיב את הנגישות והשקיפות לפעילות הכנסת.

במהלך הדיונים עלתה אפשרות למנוע באופן גורף שידור תוכניות פוליטיות בערוץ, אולם נושא זה ירד מהפרק ונראה שלא ייכנס להמלצות הסופיות.

הוועדה גורסת כי מפעילו הטבעי של ערוץ המשרת את הכנסת אמור להיות השידור הציבורי, אולם בשל מצבה המשפטי של רשות השידור, ומאחר שתאגיד השידור הישראלי שאמור להחליפה עדיין לא קם, לא ניתן להמליץ כעת על הכפפת פעילות הערוץ לשידור הציבורי.

עם זאת, יומלץ כי אם בתום 4 שנות הזיכיון של המפעיל שייבחר יהיה שידור ציבורי איתן בישראל, יש לשקול העברת הערוץ לאחריותו באופן קבוע. לצורך זאת יש לערוך תיקון חקיקה.

המאבק על הפעלתו של ערוץ הכנסת נחשב לאחת הזירות שמושכות את העניין הרב ביותר בשוק התקשורת. בנובמבר 2016 אמור להסתיים הזיכיון של חדשות 2 כמפעילת הערוץ, לאחר שהוארך פעמיים. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", במאי פנתה הכנסת למועצת הכבלים והלוויין בבקשה להאריך בשנה את זיכיונה של חדשות 2.

המועצה, בראשות ד"ר יפעת בן-חי-שגב, דחתה את הבקשה לאור התנגדויות בשוק, שנבעו בין היתר מעניין של גופים אחרים להשתתף במכרז, בהם חדשות 10 וערוץ 20.

במקביל הקים יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, את הוועדה, שבה חברים גם פרופ' עליאן אלקרנאווי, פרופ' עמית שכטר, ד"ר דינה שקולניק, ד"ר רויטל עמירן, חיים זיסוביץ', צביקה ברוט, יוסי אחימאיר ונפתלי בן-סימון.

בפני הוועדה הופיעו גורמים רבים ובהם עיתונאים המסקרים את הכנסת, מפעילי ערוץ הכנסת היום, רגולטורים וחברי כנסת. יש לציין כי אחריותה של מועצת הכבלים היא לאכוף את עמידתו של הערוץ בכללי החוק המתייחס להפעלתו, ובקווי מתאר שהכנסת קובעת לערוץ. כמו כן, פרט לקביעת צרכיה, הכנסת אינה מתערבת בתכניו.

השאלה המשמעותית שנותרת פתוחה היא תקצוב הערוץ. בעוד הערוץ מושך עניין בשל קרבתו למוקד קבלת ההחלטות, הרווח של המפעיל - על-פי חוק - אינו אמור לעלות על 10% מתקציבו, כלומר 1.8 מיליון שקל לפי התקציב הנוכחי. על-פי גורמים בשוק, לא מן הנמנע כי סכום זה יופחת, ואפילו משמעותית.

יש לציין כי מתקני ערוץ הכנסת, היושבים בתוך המשכן, שייכים לכנסת, אולם הערוץ נסמך משמעותית על פעילות חדשות 2, ובכלל זה על הארכיון הרחב ועל הסיקור השוטף של ענייני היום.

עם הגעת דיוני ועדת פריש למיצוי, ביקשה הנהלת הכנסת דחייה נוספת של חצי שנה ביציאה למכרז, כדי להטמיע את ההמלצות. על-פי התוכנית, על-מנת שבנובמבר יתחיל המפעיל החדש לפעול, המכרז עצמו אמור להתקיים עד מארס-אפריל השנה, ושמו של הזוכה אמור להתפרסם באוגוסט. בסוף ינואר אמור להופיע מנכ"ל הכנסת, רונן פלוט, בפני מועצת הכבלים, כדי להבהיר מדוע נחוצה דחייה.

מקורות בכנסת אמרו כי הם ממתינים להחלטות הוועדה.

עיקרי ההצעות
 עיקרי ההצעות