עקב משבר מגה: הצעת חוק שתסדיר את מעמד הספקים הקטנים

לפי ההצעה של ח"כ רועי פולקמן, עסק קטן או זעיר יזכה לדין קדימה במקרה של פשיטת-רגל של חברה שלה סיפק שירותים או מוצרים, ובכך תוענק לו יתרון כנושה  לסכום של עד 25% מסך החוב של פושט-הרגל

על רקע מצוקת הספקים הקטנים של רשת מגה, יו"ר סיעת כולנו בכנסת, ח"כ רועי פולקמן, הודיע היום (ג') כי יקדם חקיקה שתבטיח קדימות לעסקים קטנים וזעירים כנושים של חברות שנמצאות בפשיטת-רגל או בהליכי פירוק.

לדברי ח"כ פולקמן, הצעת החוק הוגשה למזכירות הכנסת כבר לפני כ-3 שבועות, אך המשבר ברשת מגה ממחיש את הצורך בחוק המסדיר את מעמדם של עסקים קטנים שנקלעים למצב דומה.

הצעת החוק גובשה בשיתוף עם להב, לשכת העצמאים והעסקים הקטנים בישראל, זאת בנימוק שתופעת אי-תשלום חובות של פושטי-רגל ושל חברות בפירוק לנושים בעלי עסקים קטנים היא שכיחה.

ח"כ פולקמן ונשיא להב, רועי כהן, הזהירו כי מצבים של פשיטות-רגל או פירוק של חברות עלולים ליצור "תגובת שרשרת" של פשיטות-רגל בקרב בעלי עסקים קטנים וזעירים המשמשים קבלני משנה או ספקים של אותן חברות.

"כשחברות נמצאות בפירוק או בפשיטת-רגל לא משלמות לעסק קטן - הן גוזרות עליו גזר דין מוות: בישראל יש כ-450 אלף עסקים, ו-99% מהם הם עסקים קטנים ובינוניים. בנוסף לאלפי עובדי מגה שחשופים לסכנת פיטורים, קיימת סכנה שעסקים קטנים ובינוניים המשרתים את הרשת ייסגרו בגלל שלא יקבלו תשלומים. המקרה של מגה הוא מקרה אחד מיני רבים שמדגיש את הצורך בחוק כזה", אמר ח"כ פולקמן.

לדברי נשיא להב, רועי כהן, "התנהלות בעלי השליטה במגה היא שערורייה: העסקים שסיפקו לרשת סחורות נמצאים כיום בתחתית הסולם, והם שקופים בעיניהם. לעסקים אלה אין כוח מיקוח לקבלת ערבויות וביטחונות".

לפי הצעת החוק, עסקים המוגדרים קטנים וזעירים הם כאלה שמקיימים מחזור שהיקפו נמוך מ-2.5 מיליון שקל בשנה. לפי ההצעה, עסק קטן או זעיר יזכה לדין קדימה במקרה של פשיטת-רגל של חברה שלה סיפק שירותים או מוצרים, ובכך תוענק לו יתרון כנושה לסכום של עד 25% מסך החוב של פושט-הרגל.

בתוך כך, גם נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, התייחס היום למשבר ברשת מגה ואמר כי "על המדינה, מערכת המשפט והמפרק מוטלת החובה לדאוג לנושים הקטנים לא פחות מאשר לעובדי הרשת: מדובר בחולייה החלשה של שרשרת האספקה למגה, יצרנים קטנים ובינוניים שאין להם כושר מיקוח כמו שיש לספקים הגדולים, והם לא יעזו לדרוש ערבויות וביטחונות לסחורה שהם מייצרים ומספקים - מחשש שהרשת לא תעבוד איתם".