SHELL תרכוש את BG - וחוזה יצוא הגז של "לוויתן" בסכנה

בעלי המניות של SHELL הצביעו בעד הרכישה של BG ב-70 מיליארד דולר ■ בעלי מניות BG צפויים לאשר מחר את העסקה ■ "לוויתן" אמור היה לייצא כשישית מעתודות הגז במאגר, ולמעשה העסקה אמורה לאפשר את פיתוח המאגר

קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר
קידוח לוויתן אסדה / צלם: אלבטרוס, צילומי אוויר

בעלי המניות של חברת SHELL הצביעו ברוב של 83% בעד הרכישה של BG (בריטיש גז) ב-70 מיליארד דולר. הרכישה מעמידה בספק חוזה ליצוא גז טבעי למצרים בין שותפויות "לוויתן" לבין BG. חברת SHELL שפועלת בקטאר וייתכן כי תפעל גם באיראן, תחשוב פעמיים לפני שתחתום על עסקה עם ישראל.

נציין, כי מחר יצביעו בעלי המניות של BG אם לאשר את המכירה ל-SHELL, ולא צפויה שום התנגדות. זאת מפני ש-BG היא המרוויחה הגדולה מהעסקה: כש-SHELL הודיעה על רכישת BG היא העריכה שמחיר הנפט יעמוד על 60 דולר, אולם הוא צלל מאז מתחת ל-30 דולר. 

על פי מכתב הכוונות שנחתם בין "לוויתן" ל-BG ביוני 2014, אמור "לוויתן" לספק 105 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז למתקן ההנזלה של BG באידקו שבמצרים לתקופה של 15 שנה. שווי העסקה נאמד ב-30 מיליארד דולר. זוהי עסקת ענק שבמסגרתה אמור לוויתן לייצא כשישית מעתודות הגז במאגר, ולמעשה היא זו שאמורה לאפשר את פיתוחו. עד כה לא נחתם הסכם סופי בין הצדדים לאור בעיות רגולטוריות, בעיקר בישראל.

בין המדינות שבהן מעוניינת SHELL להתמקד, ישראל אינה מוזכרת, ואפילו לא מצרים. החברה אף הודיעה כי לאחר הרכישה, תמכור 30 מיליארד דולר מנכסיה ותפטר עשרת אלפים עובדים. שותפות לוויתן הבינו זאת בעצמן, וקיימו בחודש האחרון משא ומתן אינטנסיבי מול BG, אך לא הספיקו לחתום לפני ההצבעה של בעלי מניות SHELL.