נעילה חיובית בבורסה; מניות האנרגיה זינקו עד כ-6%

הבנק המרכזי של יפן הקפיץ את הבורסות ביום שישי - וכעת מגיבה גם הבורסה בת"א ■ חוזה ראשון לשותפות "לוויתן"

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

הבורסה בתל-אביב ננעלה היום (א') בעליות שערים הודות לראלי בשווקים ביום שישי, לאחר שהבנק המרכזי של יפן הפתיע והנהיג ריבית שלילית, לראשונה בהיסטוריה של הכלכלה השלישית בגודלה בעולם. מניות האנרגיה בלטו לחיוב ותמכו במדד המעו"ף, שסיים בעלייה של כ-1.6%. מחזור המסחר נותר נמוך יחסית, ברמה של 557 מיליון שקל.

 

הצעד של הבנק המרכזי היפני תפס את השווקים בהפתעה, ומכאן האפקט שלו על הבורסות. מדדי המניות באסיה זינקו עד 3.1% ביום שישי, באירופה נרשמו עליות של עד 2.5%, ובוול סטריט גם כן נרשמו עליות של עד 2.5%.

"הבנקים המרכזיים בשווקים המפותחים הופכים יותר ויותר מרחיבים", אמר לסוכנות בלומברג פיל אורלנדו, אסטרטג המניות הראשי של  Federated Investors. "גורם נוסף שהפתיע לטובה ביום שישי הוא מדד פעילות הייצור בשיקגו שהיה טוב מהצפוי, וגם הדוחות הכספיים של החברות טובים יותר מהצפוי עד כה".

כאמור, ההודעה של הבנק המרכזי היפני גנבה את ההצגה, והיא מגיעה כשבוע אחרי שהבנק המרכזי באירופה אמר כי ישקול להרחיב את תוכנית ההקלה הכמותית בפגישתו הבאה בחודש מרץ. הפדרל ריזרב בארה"ב אמר בשבוע שעבר כי יעקוב מקרוב אחר השפעת ההאטה בכלכלה העולמית על כלכלת ארה"ב. כך, הבנקים המרכזיים הגדולים בעולם משנים את הטון אל מול הטלטלה בשווקים, והופכים יוניים יותר.

בתוך כך, כלכלני בנק לאומי טוענים כי הירידות בבורסה הן בסך-הכול תיקון לאחר גל עליות ממושך, ולא ממליצים למכור מניות. גם בבנק אגוד המליצו בסקירתם השבועית לא לבצע שינוי ברכיב המנייתי בתיק. (לסיפור המלא)

אי-השוויון, העוני הגבוה והפערים בהכנסות, לצד הירידה הצפויה בפריון העבודה - הם האתגרים המרכזיים שבפני כלכלת ישראל בשנים הקרובות, כך קובע ארגון המדינות המפותחות (OECD) בדוח מיוחד על הכלכלה הישראלית. מדובר בסקירה המתפרסמת אחת לשנתיים ומנתחת את מצבו של המשק, חוזקותיו, חולשותיו ואתגריו העיקריים לשנים הקרובות. [לדוח המלא]

מבין המניות שבלטו היום בשוק נציין את רבוע נדל"ן  שהשליטה בה נמכרת לגינדי החזקות תמורת 115 מיליון שקל, מידי אלון רבוע כחול, בעלת השליטה הנוכחית. (לסיפור המלא)

מניות "לוויתן" - רציו , דלק קידוחים  ואבנר  - ריכזו עניין לאור חוזה הגז הראשון בהיקף 1.3 מיליארד דולר עם אדלטק, כמו גם על רקע הצהרת ביני זומר, מנהל נובל אנרג'י בישראל, כי ניתן להזרים גז מלוויתן כבר בסוף 2019. 

פרוטרום הודיעה היום על השלמת רכישת Wiberg האוסטרית תמורת כ-130 מליון דולר. 

מכון ההגבלים העסקיים (AAI) בארה"ב, ארגון הפועל לקידות תחרות עסקית הוגנת, פנה ביום ה' במכתב ללשכת הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC), בנוגע למיזוג הצפוי בין טבע  לחטיבה הגנרית של אלרגן. בפנייה נכתב כי המיזוג עלול להעמיד בסכנה את התחרות בענף התרופות הגנריות. 

מניות דואליות שונות חזרו מוול סטריט עם פערי ארביטראז' חיוביים, כמו למשל אינטק פארמה , מיילן , נייס , סודהסטרים  ופוטומדקס .