יש עתיד לקריב בדנאל, בלקרוק עושה עלייה

וגם: אנחל גוריה רואה את העתיד של מובילאיי; והחברים הכי טובים של שניצר

אבירם וגוריה / צילום: אורן כהן
אבירם וגוריה / צילום: אורן כהן

גוריה רואה את העתיד של מובילאיי

לצד הדוח המטריד על נתוני כלכלת ישראל, כנראה שבארגון ה-OECD, גם מתרשמים לטובה מהנעשה כאן.

במסגרת ביקורו בארץ, מזכ"ל ה-OECD, אנחל גוריה, ביקר גם בחברת מובילאיי, שפיתחה מערכת טכנולוגית המתריעה על סכנות במהלך הנהיגה. במהלך הביקור הוצג לו המיזם של חברת OrCam, אותה הקימו מייסדי מובילאיי, אמנון שעשוע וזיו אבירם, שפיתחה טכנולוגיה המסוגלת לסייע לכבדי ראייה ועיוורים באמצעות פלטפורמה דיסקרטית לבישה וממשק פשוט. גוריה התחבר מיד. הוא סיפר כי אשתו ובתו הן רופאות עיניים ועל כן הטכנולוגיה נוגעת וקרובה לליבו במיוחד. במהלך הביקור, גוריה גם יצא לנסיעה ברכב האוטונומי מבית מובילאיי בהרי ירושלים.

גוריה הגיע לארץ לרגל ציון 5 שנים להצטרפות ישראל ל-OECD. הוא ציין כי לטכנולוגיה של מובילאיי, שמותקנת ב-10 מיליון רכבים, יש השפעה על חיי היומיום של אזרחי העולם ואף הציע שיתופי פעולה בין ארגון ה-OECD לחברה הישראלית, שנסחרת לפי שווי של 5.86 מיליארד דולר.

אבירם וגוריה / צילום: אורן כהן
 אבירם וגוריה / צילום: אורן כהן

החברים הכי טובים של שניצר

לפני שנתיים התראיין ל"גלובס" שמואל שניצר, נשיא בורסת היהלומים. רגע אחרי שהתיישב במקומו, הוא התעניין אם המראיינת אוהבת יהלומים ולמשמע התשובה החיובית, פרק בצחוק גדול ואמר "אני מת על יהלומים!". שניצר אף הוסיף ופירט: "אני בא בבוקר למשרד, ואם אני צריך להירגע, אני לוקח חבילה של יהלומים, בודק וממיין אותם. בשבילי זו תרפיה. אני כל כך אוהב את זה".

עם כזו אהבה, מה הפלא שהוא מתקשה להיפרד? חודש לאחר שסיים קדנציה כנשיא בורסת היהלומים, הוא נבחר בתחילת השבוע לכהן כיו"ר מכון היהלומים הישראלי.

שניצר מחליף בתפקידו כיו"ר מכון היהלומים את מוטי גנץ, שמסיים 3 קדנציות בתפקיד יו"ר מכון היהלומים. בין השנים 1998-2004 כיהן כנשיא בורסת היהלומים הישראלית ולאחר סיום תפקידו הוענק לו תואר נשיא הכבוד שלה. כן גם כיהן שניצר בתפקיד נשיא הפדרציה העולמית של בורסות היהלומים (WFDB) בין השנים 2002-2006 וכנשיא הבורסה בין השנים 2013-2015.

שמואל שניצר / צילום: גדי דגון
 שמואל שניצר / צילום: גדי דגון

אין מיזוגים מתוחכמים

אתמול (ב') התקיים במשרדי דן אנד ברדסטריט, פורום "גלובס" DUN'S 100, בהשתתפות בכירי ענף המשפט.

מאיר לינזן, שותף מנהל הרצוג פוקס נאמן, הביע דאגה: "רוב המיזוגים בישראל נובעים מבעיות מבניות בארגון; לא נתקלנו במיזוגים מתוחכמים. הם לא נובעים מרצון לייצר יתרון". ד"ר דויד תדמור, יו"ר ושותף מנהל תדמור ושות' פרופ' יובל לוי ושות', אמר: "כמות עורכי הדין ביחס לאוכלוסיה פנומנלית. זה מחייב אותנו לבידול באמצעות מוניטין וגודל; זו מגמה עולמית". עוד נכחו עוה"ד: אלי זהר, יו"ר גולדפרב זליגמן ושות'; ד"ר רלי לשם, מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'; צבי פירון, שותף מנהל מ. פירון ושות'; גד נשיץ, שותף מייסד נשיץ ברנדס אמיר ושות'; יהודה רוה, שותף מייסד יהודה רוה ושות'; יורם ראב"ד, שותף מייסד ראב"ד, מגריזו, בנקל ושות; יעקב ישראלי, שותף מנהל שבלת ושות'; ישראל פישר, שותף פישר בכר חן וול אוריון ושות'; מוריאל מטלון, שותף מנהל גורניצקי ושות'; משה בלטר, שותף בכיר בלטר, גוט, אלוני ושות'; רמי בן נתן, שותף מייסד ארדניסט, בן נתן, טולידאנו ושות' וניצה פוזנר, שותפה יעקב סלומון, ליפשיץ ושות'.

דורון כהן ואלי זהר / צילום: קובי קנטור
 דורון כהן ואלי זהר / צילום: קובי קנטור

חלוצת הטיסנים

לאחרונה, נחנך מתחם חדש במוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל - המדעטק בחיפה. באירוע נכחו בין היתר ראש העיר, יונה יהב, שהתפנה לרגע מסערת המחקר על הזיהום במפרץ חיפה; מנכ"ל מדעטק, אלי שרמייסטר, נציגת משפחת התורם אריאלי גולדשמידט - ג'ן כץ, ויו"ר מדעטק, ליאון רקנאטי.

המתחם החדש, בגודל 250 מ"ר, כולל את המרכז החדש לגיל הרך, המיועד לילדים מגיל שנתיים עד גיל שבע. המרכז מציע תערוכות ופעילויות מדעיות להתנסות חינוכית וטיפוח חשיבה רציונלית, כמו כן, במרכז 4 מתחמים שונים: מבוך תחושות, מתחם מים, מתחם אריזות בגופים הנדסיים ומתחם בנייה והדגמות.

כיאה למקום, רקנאטי דיבר על חדשנות. לדבריו, "היא אינה רק דברים חדשים, אלא היכולת לתת פרשנות חדשה גם לדברים קיימים, למתוח את הגבולות, להתחדש וליצור. קומת הכניסה והקמת מרכז לגיל הרך מגלמים בתוכם חדשנות, עבר ועתיד הכרוכים יחד".

במסגרת הערב קיימה פרופ' אורית חזן, ראש המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון עד לאחרונה, תחרות הרכבת טיסני נייר ושיגורם אל הקהל. התחרות נערכה בין שני זוגות: התורמת ג'ן כץ בגיבוי הנכד שלה, מול שר המדע לשעבר, פרופ' דניאל הרשקוביץ, ובנו משה, המשמש כמדריך במדעטק. לבסוף הוכרז ניצחון לכוח הנשי - התורמת ג'ן כץ.

יונה יהב וליאון רקנאטי / צילום: איל אמיר
 יונה יהב וליאון רקנאטי / צילום: איל אמיר

יש עתיד לקריב בדנאל

אחרי קדנציה אחת כחברת כנסת וקריירה קודמת במגזר הציבורי, יפעת קריב פוצחת בקריירה עסקית וממונה לתפקיד סמנכ"לית בחברה הציבורית דנאל כוח אדם. קריב (42), עובדת סוציאלית בהשכלתה, הייתה חברת כנסת מטעם "יש עתיד" בכנסת הקודמת והוצבה בבחירות האחרונות ברשימת המפלגה במקום שלא הכניס אותה גם לכנסת הנוכחית. בעבר כיהנה כראש אגף במשרד לפיתוח הנגב והגליל, ראש מינהל חינוך ורווחה במרכז השלטון המקומי וחברת מועצת העיר הוד השרון. היא מחליפה בדנאל את דליה שגב פרץ שכיהנה בתפקיד כ-7 שנים. עלות שכרה של שגב פרץ בשנת 2014 עמדה על 948 אלף שקל, המבוססת על שכר חודשי של 33 אלף שקל, ומענק של עד 10 משכורות.

דנאל מספקת שירותי כוח עזר בסיעוד, בעיקר לזכאי הביטוח הלאומי, וכן שירותי כוח אדם (משאבי אנוש) ומפעילה מסגרות לאנשים עם צרכים מיוחדים. החברה נסחרת בשווי 548 מיליון שקל ובעלת השליטה בה היא DBSI, חברת ההשקעות הפרטית של יוסי בן-שלום וברק דותן.

DBSI רכשה את השליטה בדנאל ביוני 2011, כששילמה לבעלת השליטה הקודמת, KCPS, כ-115 מיליון שקל עבור 58.5% ממניות החברה. מחיר המניה שלפיו רכשה DBSI את השליטה היה כ-50 שקל (מחיר ששיקף לדנאל שווי של קרוב ל-200 מיליון שקל). כיום, לאחר עלייה של כ-350% ב-5 השנים האחרונות, נסחרת דנאל במחיר של כ-115 שקל למניה. שווי ההחזקה הנוכחית של DBSI עומד על כ-175 מיליון שקל, והיקף המימושים שביצעה מסתכם בכ-81 מיליון שקל. אלה מצטרפים לשורה של דיבידנדים שחילקה החברה בשנים האחרונות, שחלקה של DBSI בהם הגיע לכ-78 מיליון שקל. בסה"כ, מדובר על תשואה של 200% על ההשקעה שבוצעה בחברה ב-2011.

יפעת קריב / צילום: אוריה תדמור
 יפעת קריב / צילום: אוריה תדמור

בלקרוק עושה עלייה

השקת קרן הסל של בלקרוק על מדד TA-25, הייתה סיבה טובה השבוע לביקור של בכירי חברת ההשקעות הגדולה בעולם בישראל.

מנהליה פתחו את המסחר בבורסה המקומית יחד עם אמנון נויבך, יו"ר הבורסה, והמנכ"ל יוסי ביינארט. רוב קפיטו, נשיא בלקרוק, אמר באירוע ההשקה כי "בכוונת בלקרוק לעשות מאמץ להביא משקיעים מכל העולם שמאמינים בכלכלה ובטכנולוגיה הישראלית ואף להציע מוצרים נוספים בעתיד".

קפיטו גם ניצל את ההזדמנות כדי לגלות שמנהל הפעילות בישראל, אלכס פולק, מתכוון בקרוב "לעשות עלייה" ולגור באופן קבוע בארץ.

עוד נכחו באירוע: חגי בדש, מנכ"ל פסגות; יואב בן-אור, מנכ"ל עמיתים; אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש; יהודה בן אסייג, מנכ"ל מנורה מבטחים; ואיצ'ה ניסן, מנהל פיתוח מוצרים אסטרטגיים וקשרים בינלאומיים בבורסה.

יוסי ביינארט, אלכס פולק ורוב קפיטו / צילום: קובי קנטור
 יוסי ביינארט, אלכס פולק ורוב קפיטו / צילום: קובי קנטור