דוח אמון
2019
הנקראות ביותר

הסוף לסאגה: בוטלה מכירת הפניקס לענקית הסינית פוסון

קבוצת דלק הודיעה לבורסה כי "היות וטרם הושלמו כל התנאים בהסכם, הצדדים הסכימו על ביטולו של ההסכם" ■ לפני כחודש פורסם ב"גלובס" כי המפקחת על הביטוח באוצר דורית סלינגר צפויה שלא לאשר את העסקה

יצחק תשובה ווגואוו גואנגצ'אנג, פוסון / צילום: תמר מצפי ורויטרס
יצחק תשובה ווגואוו גואנגצ'אנג, פוסון / צילום: תמר מצפי ורויטרס

הצפוי הפך לרשמי: יותר משנה לאחר שהחלו המגעים ביניהן, שהבשילו ביוני 2015 להסכם מחייב, הודיעו אמש קבוצת דלק של יצחק תשובה ופוסון הסינית כי הן "הרימו ידיים", וביטלו את ההסכם למכירת השליטה בחברת הביטוח הפניקס לסינים. זאת, בלשון הדיווח אמש, "היות שטרם הושלמו כל התנאים המתלים שנקבעו בהסכם".

ב"גלובס" הערכנו כבר בחודש שעבר כי המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, לא תעניק לפוסון את ההיתר לשלוט בחברת ביטוח. עם זאת, גם לצניחה במניית הפניקס בשנה האחרונה (כ-25%) היה כנראה תפקיד מרכזי בהחלטת פוסון לוותר, שכן המחיר שסוכם בין הצדדים - 1.85 מיליארד שקל - גבוה בלא פחות מ-70% משווי השוק הנוכחי של מניות השליטה.

יו"ר פוסון, גואו גואנצ'אנג, אמר היום בעקבות ההחלטה כי "פוסון נשארת נאמנה לשאיפתה להרחבת הפעילות העסקית שלה לפלטפורמות רחבות ככל האפשר, ולכן מחפשת ותמשיך לחפש שותפים לדרך ברחבי העולם.

"לאור ההתפתחויות האחרונות בשוקי העולם, החליטה החברה לסגת מהליך הרכישה, ובמקום זאת תמשיך לחפש אפשרויות השקעה משמעותיות ברחבי העולם", הוסיף. בהתייחס לשיתוף הפעולה עם קבוצת דלק, אמר גואנצ'אנג כי "דלק הינה שותפה עסקית ידידותית, ונמשיך לחפש אפיקי השקעה משותפים".

למרות שבהודעה הרשמית של דלק לבורסה לא צוין כי הקשיים מול האוצר היו הגורם המרכזי לביטול העסקה, גורמים בשוק ההון טענו היום כי "גם הפעם הביורוקרטיה הכשילה את המהלך". נזכיר, כי מדובר בביטול שני של הסכם למכירת השליטה בהפניקס, המנוהלת על ידי אייל לפידות. בדצמבר 2014 בוטלה עסקת מכירה למשפחת קושנר מארה"ב (חצי שנה לאחר שנחתם מזכר הבנות בין הצדדים). גם אז אחת הסיבות לכך הייתה קשיים שהערים הרגולטור בפני הרוכשת. בד בבד, הייתה לרגולציה המקומית יד גם בביטולן של שתי עסקאות למכירת השליטה בחברת כלל ביטוח לידי רוכשים מסין.

מניות השליטה בהפניקס (כמו גם בכלל ביטוח) הועמדו למכירה בשל חוק הריכוזיות, כשבמקרה של הפניקס נוסף לכך גם רצונה של בעלת השליטה, קבוצת דלק, להשלים הליך אסטרטגי לשינוי המיקוד בעסקיה, והפיכתה מחברת החזקות מגוונת לחברה המתרכזת בעיקר בתחום חיפוש והפקת גז ונפט. במסגרת הליך זה מימשה דלק בשנתיים האחרונות שורה ארוכה של החזקות, כגון חברת הביטוח האמריקאית ריפבליק, דלק אירופה, רוב ההחזקות בחברת הזיקוק דלק US, רשת רודשף בבריטניה וברק קפיטל.

"סיקור שלילי של החברות הסיניות"

ההודעה הרשמית של קבוצת דלק ופוסון הייתה כאמור "באוויר", לאור ההערכות כי המפקחת על הביטוח לא תאשר את העסקה ביניהן. זאת בשעה שכבר כמה חודשים הן רשאיות לבטל את העסקה ללא עלויות נלוות, על פי ההסכם שנחתם ביניהן. עם זאת, הסינים ונציגיהם המשיכו גם בשבועות האחרונים להיוועד עם נציגי האוצר בנושא, בתקווה לשכנע את הרגולטור המקומי כי אישורה של פוסון כבעלים של חברת ביטוח בישראל, הוא ראוי.

באוצר לא מיהרו, בלשון המעטה, לספק את האישור המבוקש, וזאת על אף החודשים הרבים שחלפו מאז שהוגשה הבקשה הראשונית על ידי פוסון. בין הגורמים המרכזיים שהרחיקו את הסינים ממטרתם מול האוצר הייתה חקירתו של היו"ר ומייסד החברה גואנצ'אנג בשלהי השנה שעברה. בסביבת פוסון טענו כי היו"ר סייע לחקירה ולא נחקר בעצמו.

ההסכם הראשוני למכירת השליטה בהפניקס לפוסון נחתם בינואר 2015, והוא נקב במחיר בהתאם להון העצמי של הפניקס, בתוספת ריבית. כעבור כחצי שנה של מגעים הצדדים סיכמו את תנאי העסקה המחייבת, ובה הנחה אפקטיבית של כ-9% על המחיר הראשוני.

ביוני אשתקד נחתם ההסכם המחייב למכירת החזקות דלק בהפניקס (כ-52.3%) לפוסון בתמורה לכ-1.76 מיליארד שקל, בתוספת ריבית שנתית בשיעור של 4.75% מיום 30 בספטמבר 2014 ועד למועד הסגירה. על פי דוחות דלק לרבעון השלישי 2015, נכון לסוף ספטמבר עמדה התמורה כולל הריבית שנצברה על סך של 1.85 מיליארד שקל - פרמיה של כמעט 70% על מחיר השוק של המניות.

בשיחה עם "גלובס" לפני כשבועיים הביעו מייקל לי, מנהל תחום הביטוח והפיננסים בפוסון, וסגנו אלכס פיי, אשר טיפלו ברכישת השליטה בהפניקס, תחושות קשות בנוגע לאי קבלת אישור האוצר או אינדיקציה כלשהי מצד סלינגר, למרות הזמן הרב שחלף.

"אנו לא מבינים מדוע אנחנו לא מקבלים את אישור הפיקוח על הביטוח בישראל", אמרו אז. "אנו משתפים פעולה במאה אחוז, ונתנו לפיקוח בישראל את כל החומר שהתבקשנו לתת.

"היו"ר שלנו גם כתב למפקחת מכתב רשמי, שאמר כי החקירה בה היה מעורב הייתה בעניינו של מישהו אחר. כמו כן הצהרנו שהחקירה נגמרה ושפוסון פועלת כרגיל. אין שום השפעה לחקירה על מהלכי פוסון, והיו"ר פועל במלוא משרתו כרגיל".

בהתייחס לסוגיה שחברות סיניות מתקשות לקבל אישורים מהאוצר להשקעות בישראל, אמרו השניים כי "הרושם הוא שנשאלנו הרבה שאלות, יותר מאשר חברות מארה"ב או מאירופה. הכיסוי התקשורתי של החברות הסיניות אינו חיובי במיוחד, ונאמרו דברים שליליים על החברות - ורובם לא אמת".

הישראלים קיבלו אישורי שליטה

במקביל לביטול עסקת פוסון-הפניקס, גם המגעים למכירת שליטה בקבוצת ביטוח ישראלית גדולה נוספת לידי רוכש פוטנציאלי סיני אחר עלו לאחרונה על שרטון. מדובר בהליך למכירת מניות השליטה בכלל ביטוח, שבידי קונצרן אי.די.בי. שלוש קבוצות סיניות התמודדו לאחרונה במרוץ לרכישת השליטה בכלל ביטוח וכולן פרשו תוך העלאת טענות קשות כלפי הרגולציה בישראל שמכשילה את קידום העסקה (מנגד, אישר האוצר בשנים האחרונות לאיש העסקים שלמה אליהו לרכוש את השליטה בחברת הביטוח הגדולה בישראל, מגדל, וליונל כהן להיכנס לגרעין השליטה בחברת איילון).

היות שבאי.די.בי, שבשליטת אדוארדו אלשטיין, לא הצליחו לסגור עסקה למכירת השליטה בכלל ביטוח במועד שקצבה לכך המפקחת סלינגר, נכנס לתוקף מתווה למכירה הדרגתית של המניות האמורות במנות של לפחות 5%, מדי ארבעה חודשים.

את מכירת המניות דרך הבורסה או בעסקאות מחוצה לה מוביל הנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח מטעם האוצר, משה טרי.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא שוק ההון?
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
הסיפורים הגדולים של היום
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
נתח שוק
דין וחשבון
הסיפורים הגדולים של השבוע
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות