נאמני אג"ח דורי דורשים הבהרות לשיפוי ופטור ללוזון ומשפחתו

במארס אשתקד פורסם דוח הבודק החיצוני בדורי בנייה, שחשף שלל בעיות אך נמנע מהסקת מסקנות אישיות ■ רשות ני"ע כנראה לא תסתפק בסימון כשלי החברה מבלי להצביע על האשמים

עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי
עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי

הכאוס הפיננסי הענק שעבר על חברת דורי בניה  עלול להגיע לחקירה פלילית, וזאת לאחר שחוקרי רשות ני"ע פשטו על משרדי החברה, החרימו מסמכים ותישאלו עובדים בכירים לשעבר בחברה. הביקור של חוקרי הרשות נעשה לפני שהשליטה בקבוצת דורי עברה לידי איש העסקים עמוס לוזון, בעסקת בזק במסגרתה רכש לוזון את המניות מידי קבוצת הנדל"ן המניב גזית גלוב תמורת פחות מ-10 מיליון שקל.

ברשות ני"ע החלו לפני כמה חודשים לבצע בדיקות בעניינה של דורי, בעקבות דיווחיה לגבי סטיות באומדני העלויות של פרויקטים בביצועה, שהחלו בהערכות להפסד של עשרות מיליוני שקלים (בתחילת 2014), שבסופו של דבר הצטבר להפסדי ענק של מאות מיליוני שקלים בה ובחברה האם - דורי קבוצה. קריסת שתי החברות נמנעה בזכות הזרמות עתק של כ-750 מיליון שקל שביצעה גזית גלוב.

כזכור, לפני כמה שבועות עברה השליטה בקבוצת דורי ובדורי בניה לידיו של לוזון - מהלך שעורר חוסר ודאות לגבי עתיד האג"ח שהנפיקה החברה האם, בהיקף של כ-270 מיליון שקל. אמש שלחו נאמני האג"ח בקשה למסירת מידע נוסף, לקראת אסיפת בעלי מניות של קבוצת דורי שזומנה לסוף החודש. בין היתר דורשים הנאמנים, באמצעות עוה"ד גיא גיסין ועדי פיגל, הבהרות לגבי הכוונה לתת שיפוי ופטור מראש ובדיעבד ללוזון ולקרובי משפחתו בקבוצת דורי ובחברות מוחזקות.

"מדובר במהלך תמוה ביותר, שרק ממחיש עוד יותר כי משפחת לוזון פועלת לקבלת החלטות מהותיות ביותר בחברה ובדורי בניה, תוך ניסיון להטיל את כל החשיפה בגין כך (לרבות לפעולות שיבוצעו על ידם ברשלנות, ואף תוך הפרת חובת אמונים) על כתפי הנושים. כל זאת, במצב שבו קיים לכל הפחות ספק רב לגבי יכולת החברה לפרוע את החובות כלפי הנושים".

"יתכבדו וייקחו אחריות"

עוד כותבים עוה"ד גיסין ופיגל כי "עמוס ומשפחת לוזון, המציגים עצמם כגורמים שמבצעים פעולות 'לטובת הנושים', יתכבדו וייקחו על עצמם את האחריות לפעולות שבוצעו ויבוצעו על ידם (כולל לדוגמה הסילוק של דורי בניה משני פרויקטים, שנעשה תחת ניצוחם של משפחת לוזון, שהציגו את הדברים בתור 'הישג'), ולא ינסו להעביר את האחריות לכך לכתפי הנושים".

נזכיר כי במארס 2015 פורסם דוח הבודק החיצוני שמונה על ידי קבוצת דורי לבחינת הקטסטרופה הפיננסית, אשר חשף שלל בעיות שאפיינו את פעילותה של דורי בניה, ובהן הכרה בהכנסות בניגוד לכללי החשבונאות, יעדי חיסכון לא ריאליים, עלויות בלתי צפויות, חולשה בבקרת איכות וחוסר אינטגרציה בין מערכות. הבודקים נמנעו, כלשונם, "מהסקת מסקנות בעלות אופי אישי, וממתן המלצות הנוגעות לגופם של בעלי התפקידים השונים". ואולם, רשות ניירות ערך, כפי הנראה, אינה מסתפקת בסימון כשלי החברה מבלי להצביע על האשמים - מקבלי ההחלטות שהובילו אותה למצבה.