דוח התעסוקה בארה"ב: תוספת של 242 אלף משרות בפברואר

בשוק ציפו לתוספת של עד כ-200 אלף משרות ■ שיעור האבטלה נותר על כנו ברמה של 4.9%, בהתאם לצפי ■ השכר הממוצע לשעה ירד ב-0.1% ל-25.35 דולר ■ שיעור ההשתתפות בשוק העבודה עלה ל-62.9% ■ הדוח החזק מעניק לפד "אור ירוק" להעלאת ריבית נוספת

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

היום (ו') ב-15:30 פורסם נתון המאקרו החשוב ביותר בארה"ב ובכלל, שצפוי להשפיע על קובעי המדיניות בארה"ב ובעקיפין על שוקי כל העולם. דוח התעסוקה האמריקאי הצביע על תוספת של 242 אלף משרות בחודש פברואר, הרבה מעל הצפי בשוק שעמד על תוספת של כ-195-200 אלף משרות. שיעור האבטלה נותר על כנו ברמה של 4.9%, בהתאם לתחזיות.

בנוסף, משרד העבודה האמריקאי עדכן מעלה את נתוני התעסוקה של החודשים דצמבר וינואר. ע"פ העדכון, בינואר נוצרו 172 אלף משרות במקום הנתון המקורי שעמד על 151 אלף משרות. הנתון בדצמבר עודכן ל-271 אלף משרות במקום תוספת של 262 אלף משרות.

נתון מהותי נוסף שפורסם הוא השכר הממוצע לשעה, שירדב-0.1% או 3 סנט בפברואר, לרמה של 25.35 דולר. בשיעור שנתי, השכר הממוצע לשעה עלה ב-2.2% בפברואר, ירידה של 0.3% לעומת ינואר. נתוני התעסוקה הצביעו עוד על ירידה בשעות התעסוקה לרמה של 34.4 שעות בשבוע, לעומת הנתון הקודם שעמד על 34.6 שעות בשבוע. עוד עולה מהנתונים כי שיעור ההשתתפות בשוק העבודה עלה ל-62.9% בפברואר, הרמה הגבוהה ביותר מאז מאי אשתקד, כאשר יותר מחצי מיליון איש הצטרפו למעגל העבודה.

הדוח החזק מאותת למעשה לקובעי המדיניות שכלכלת ארה"ב חזקה מספיק ומסוגלת להכיל עוד העלאת ריבית. הפד מחכה בחודשים האחרונים לאיתות שהכלכלה מסוגלת להתמודד עם עוד מהלך מוניטרי כדי לעשות עוד פעימה של העלאת ריבית כמו שהוא צפה בשנה שעברה (4 העלאות ב-2016). 

"יציבות השווקים תהיה תלויה בשיפור מתמשך בנתוני המאקרו - כשדוח התעסוקה בראשיתם", אמר ג'ון בריגס מ- RBS, לפני פרסום הדוח. לדבריו, דוח חזק מזים את החששות מהמשקיעים מפני דעיכה של הכלכלה ומיתון מתקרב. 

לדברי דיאן סוונק מ-DS Economics, הפד לא צפוי להעלות ריבית בישיבתו הקרובה במארס, גם אם דוח התעסוקה היום יהיה טוב בהרבה מהתחזיות. היא צופה עוד 2 העלאות ריבית השנה ולא 4 כפי שצפה הפד, כשהבאה בתור תהיה בחודש יוני.

גם השוק לא מתמחר העלאת ריבית במארס, והוא ניזון מהתבטאויות של בכירי הבנק המרכזי שמודאגים מהתנאים הפיננסיים וממצב הכלכלה על רקע הטלטלות בעולם. החוזים על ריבית הפד מגלמים כעת סיכוי של 2% להעלאת ריבית במארס, 50% להעלאה בנובמבר ו-62% להעלאת ריבית בדצמבר. 

"יחסי הפד והשוק הם כמו נישואים שחווים קשיים ושהתקשורת בין בני הזוג לקויה", אמרה סוונק. "הצעד הראשון לשיקום התקשורת זה להכיר בעובדה שלצד השני יש בעיות ביחסים. עד כה ראינו שהפדרל ריזרב מפנה כתף קרה לשוק כשהוא המתין ודחה, והמתין ודחה, את העלאת הריבית הראשונה וסחרר את השווקים", אמרה. 

היא הוסיפה, כי "היה נחמד אם הכלכלה האמריקאית היתה חזקה מספיק כדי ללחוץ את הפדרל ריזרב להעלות ריבית. אבל בואו נכיר בזה - זה לא המצב, ויש לנו עוד דרך ארוכה לשם".

עוד שיקול שעומד בפני הפד בבואו לבחון העלאת ריבית הוא יעד אינפלציה של 2% קבוע. כשהכלכלה תגיע לזה - יו"רית הבנק ג'נט ילן תשיג את השאיפה העיקרית של "נורמליזציה" במדיניות המוניטרית - שמשמעותה סיום ההקלה הכמותית שכללה הזרמה "מפלצתית" של 3.7 טריליון דולר לשווקים מאז המשבר ב-2008. כעת מדד המחירים לצרכן האחרון הצביע על אינפלציה של 2.1% ואינפלציית ליבה (PCE) של 1.7% - קרוב, אבל עדיין לא שם. גם תחזיות האינפלציה של השוק נמוכות מאלה של הפד.