הכול תלוי בסניף: אותה רשת שיווק - לא אותו מחיר

פערי מחיר משמעותיים נמצאו במחירים של אותם מוצרים בסניפים שונים של אותה הרשת ■ כך תמצאו את הסניף הקרוב לביתכם והזול ביותר

מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי
מוצרי חלב, סופרמרקט / צילום: תמר מצפי

נהוג לחשוב שרשתות השיווק מוכרות את המוצרים שלהן במחירים אחידים ויוצאות במבצעים זהים בכל הסניפים. זו התפיסה שנהוגה בחו"ל, ברשת טסקו הבריטית למשל, אותו המחיר נכון לגבי המוצרים בכל סניפי הרשת. בארץ הדבר נכון לרשתות האופנה הגדולות, שבהן מחירה של חולצה, למשל, יהיה זהה בסניפי הרשת באזור המרכז, הדרום והצפון.

ברשתות השיווק מחירי המוצרים שונים בין סניף לסניף. בבדיקה שערכנו מצאנו הבדלים של עשרות אחוזים במחיריהם של מוצרים זהים.

המידע הזה רלוונטי גם לצרכנים שמקפידים לבחור את הרשת הזולה ביותר. לא פעם משתנים המחירים מדי שבוע, הכול בהתאם למבצעים, כך שמומלץ להשוות מחירים ולהתעדכן לפני כל קנייה.

כיצד מוצאים את הסניף הזול ביותר הקרוב לביתכם?

כמה אמצעים פשוטים מאפשרים לבצע את השוואת המחירים מבלי לצאת מהבית. על-פי חוק המזון, הרשתות מחויבות לדווח על המחירים לצרכן ולפרסם אותם ברשת. בכל אתר להשוואת מחירי המזון (כגון מייסופרמרקט, פרייסז ואחרים) אפשר להרכיב את סל קניות, בהתאם לצרכים שלכם, ולראות כמה תשלמו בכל אחת מהסניפים שתבחרו ללכת אליהם.

עבור אלה שלא ממש מעוניינים להרכיב סל עצמאי משלהם, נספר כי המועצה לצרכנות מפרסמת בכל שבוע רשימה מעודכנת של סניפי הרשתות - מהזול ביותר ליקר ביותר, וזאת בהתאם לסל ממוצע שנדגם בכל אחד מהסניפים. חיפוש זריז ברשימה של המועצה יאפשר לכם לדעת מראש באיזה סניף קורב תוכלו לרכוש את הסל המשתלם ביותר.

השוואה בין סניפי הרשתות הגדולות

בדקנו באתר מייסופרמרקט מדגם של 50 מוצרים פופולריים בכל הסניפים של אותה הרשת, לא כולל הסניפים באילת. האתר מתבסס על המחירים והמבצעים שעליהם מדווחות הרשתות מתוקף חוק המזון. בכמה מהרשתות נמצאו, ומצאנו פערים משמעותיים בין סניפים שלא אותה הרשת, אך גם רשתות שבהן מדיניות המחירים אחידה, ואינה קשורה למיקום הגאוגרפי של הסניף.

הפער הגדול ביותר נמצא ברשת אושר עד עם ממוצע פערים של 26.87% - בין המחירים הסניף היקר ביותר לבין המחירים בסניף הזול ביותר.

למשל: קורנפלקס קלוגס 750 גרם בסניף קרית ביאליק נמכר ב-14.90 שקל ובבאר-שבע ב-17.90 שקל.

גבינה לבנה 5% של טרה באשדוד נמכרת ב-3.60 שקלים ובירושלים ב-4.70 שקלים, כאשר המחיר הממוצע ברשת הוא 4.26 שקלים.

מחירי הירקות שנבדקו בקריית ביאליק זולים משמעותית מירושלים.

במבה אסם, ספגטי אסם ושישיית מים מינרליים נביעות, באשדוד מציגים מחירים זולים משמעותית מבית-שמש וקריית ביאליק.

רמי לוי דורג במקום השני ברשימה עם פער ממוצע של 15.85% בין המחירים בסניף הזול ביותר לבין המחירים בסניף היקר ביותר.

למשל, תחליף חלב שלב 3 מטרנה נמכר ברשת בפער מחירים 8.88% בין המחיר הנמוך בנתיבות, 49.5 שקל, לבין המחיר בשער בינימין, 53.9 שקל.

מחירי הירקות הם הגורם העיקרי לפער. יש פערי מחיר עצומים בין הסניפים: בפלפל אדום, בננה, גזר, מלפפון, עגבנייה ואבוקדו - נמצאו קפיצות חדות במחירים בין סניפי הרשת בהפרשי מחירים עצומים. לדוגמה, מחיר העגבנייה במודיעין - 1.70 שקלים, מול טבריה - 5.90 שקלים. גזר ארוז באשדוד נמכר ב-1.70 שקלים, ובירושלים (שער בנימין) - ב-4.90 שקלים. 

שניצל עוף טרי "מחפוד" מהדרין בתוך שני סניפים שונים בירושלים מציגים 16.94% פער במחירים, 35.90 שקל מול 39.90 שקל.

קטשופ אסם נמכר בנתיבות ב-9.90 שקלים ובירושלים ב-10.80 שקלים.

דור-אלון

ברשת דור-אלון הכוללת את AM:PM נמצא פער של 13.35% בסניפי הרשת ברחבי הארץ.

שעועית ירוקה חתוכה של סנפרוסט 800 גרם בקיבוץ גשר נמכרת ב-14.90 שקל, בעוד שבתל-אביב היא נמכרת ב-23.70 שקל - פער עצום בין המחירים של 59.06%.

גם ברשת הזו מחירי הירקות הם בעלי השונות הגבוהה ביותר בין הסניפים, במיוחד במחירי העגבנייה, שבנווה מונסון נמכרת ב-6.90 שקלים, ובקיבוץ בית השיטה ב-11.90 שקל.

תחליף החלב של מטרנה שלב 3 בתל-אביב נמכר ב-10.73% יותר ממחירו בנורדיה.

מחירים אחידים בשופרסל

ברשתות מחסני השוק, ויקטורי, מחסני להב ויינות ביתן מצאנו פערי מחירים רבים אולם ההפרשים יחסית קטנים בין סניף לסניף.

ברשת שופרסל נמצא כי המחירים אחידים בכל סניפי הרשת בחתך פורמט משנה - כלומר בשופרסל דיל בכל הארץ המחירים זהים, כנ"ל בשופרסל שלי ושופרסל אקספרס.

ביוחננוף וקשת טעמים נמצא אחידות במחירים בין הסניפים השונים.

השונות נובעת מ"מלחמת מחירים" אזורית

על-פי המועצה לצרכנות, לכל הרשתות יש מדיניות תמחור אחידה, במובן זה שיש מחיר קטלוגי שנקבע במשרד הראשי של הרשת. אבל מעבר למחיר זה, שבפועל הוא מחיר מקסימום, לכל סניף יש עדכוני מחיר ומבצעים, בהתאם לתחרות עם סניפי רשתות אחרים באותו אזור.

בחלק מהרשתות המבצעים הנקודתיים "עדינים" יותר, ובחלקן משמעותיים. בכל פעם שנמצא פער גדול במחירו של סל הקניות בסניף הזול והיקר ביותר של אותה הרשת, הסיבה הייתה הוזלות משמעותיות בסניף הזול, ולאו דווקא מהעלאת מחיר בסניף היקר.

במועצה לצרכנות מציינים כי הפערים גדלים בכל אזור שמאופיין ב"מלחמת מחירים", למשל עקב פתיחת סניפים חדשים, אך בתקופות רגועות יותר הפערים מצטמצמים.