פרשת פרג: איש שוק ההון רועי מאיר הורשע בתרמית בני"ע

בנוסף, חברת סימודן אחזקות הורשעה גם היא בעבירות תרמית בני"ע ■ מנגד, ענת פלד, שעבדה כשכירה בקבוצת החברות סימודן, בכפיפות לרועי מאיר, זוכתה מהאישומים נגדה

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

כ-8 שנים לאחר הגשת כתב האישום בפרשת "פרג", הורשע הבוקר (ב') איש שוק ההון רועי מאיר בעבירות של תרמית בניירות ערך ובעבירות על חוק הסדרת העיסוק בייעוץ ההשקעות ועל חוק השקעות משותפות בנאמנות. בנוסף, חברת סימודן אחזקות הורשעה בעבירות תרמית בניירות ערך. מנגד, ענת פלד, שעבדה כשכירה בקבוצת החברות סימודן, בכפיפות לרועי מאיר, זוכתה מהאישומים נגדה.

כתב האישום בפרשה הוגש בשנת 2008, באשמה של הרצת מניות של חברות מפעלי פרג מאוחדים ונדלנס, במטרה לגרום לעמידתן בכללי השימור בבורסה ולמנוע את מחיקתן מהמסחר. במקביל, החליטה פרקליטות מיסוי וכלכלה שלא להעמיד לדין את חברת פרג ואת בעלת השליטה בה, שיכון ובינוי (מקבוצת אריסון), וכן את יו"ר פרג וסמנכ"ל שיכון ובינוי לשעבר, שמעון הייבלום, זאת לאחר שקיבלה את טענותיהם בשימוע.

באישום נטען כי בתחילת 2002 הודיעה הבורסה לחברת פרג כי היא אינה עומדת בתנאי המסחר, משום שאחזקות הציבור בה נפלו מ-1.6 מיליון שקל. לחברת פרג ניתנה ארכה כדי לעמוד בתנאים, ובזמן זה נפגש מאיר (51) עם יו"ר פרג הייבלום, שם סוכם כי סימודן תרכוש משיכון ובינוי מניות פרג בכמות שתעזור להעלות את אחזקות הציבור.

לפי כתב האישום, סימודן רכשה משיכון ובינוי מניות פרג בעסקאות מחוץ לבורסה. מאיר ופלד ביצעו עסקאות נוגדות באמצעות שתי חברות מקבוצת סימודן, כשעסקאות אלה, שהיו היחידות שבוצעו במניית פרג באותם ימי מסחר, העלו את שער מניית פרג ב-4.5% בכל יום.

באישום נוסף נטען כי מאיר ופלד פעלו בדרך דומה במניות חברת נדלנס בבורסה, והעלו את השער שלה ב-4% מדי יום. בעקבות עסקאות אלה הודיעה הבורסה כי פרג ונדלנס עמדו בכללי השימור.

בנוסף הואשם מאיר בכך שרכש עבור עצמו מניות של אי.די.בי בשווי 1.9 מיליון שקל וכן רכש מניות עבור החברה שבשליטתו, וזאת בניגוד לחוק, וכן שפעולות הקנייה והמכירה לא ניתנו יום קודם למועד ביצוען.

הכרעת הדין קיבלה באופן חלקי את העובדות שנטענו באישום. לפי הכרעת הדין, רועי מאיר רכש באמצעות חברת סימודן שבבעלותו מניות של החברות ציבוריות פרג ונדלנס, לאחר שבעלי השליטה באותן חברות קיבלו מהבורסה מכתבי התראה טרם כניסה לרשימת שימור ופנו למאיר על-מנת שיבצע מסחר בניירות הערך של החברות, במטרה להוציא את החברות מרשימת השימור. בשני המקרים נתנו בעלי השליטה למאיר הבטחה כי יוכל למכור להם בחזרה את המניות שרכש במחיר השוק. 

לאחר רכישת המניות של החברות פרג ונדלנס, החל מאיר לבצע רכישות עצמיות בין חשבון הנוסטרו של סימודן אחזקות לבין החשבון של סימודן ניהול קרנות נאמנות. במסגרת העסקאות העצמיות האלה העלה מאיר את שווי המניה של חברות פרג ונדלנס.

לאחר ששווי המניות עלה בעקבות העסקאות העצמיות שביצע מאיר, ולאחר שהבורסה הודיעה כי מניות אלה יצאו מרשימת השימור, מכר מאיר את המניות שהיו ברשותו חזרה לבעלי השליטה בחברות פרג ונדלנס במחיר השוק, שהיה גבוה בעשרות אחוזים מהמחיר בו רכש אותם, ובכך הפיק רווחים מהעסקאות התרמיתיות שביצע. 

בהכרעת דינו קבע בית המשפט כי מאיר למעשה סחר עם עצמו, כאשר העסקאות שביצע לא התגבשו בין קונים מרצון למוכרים מרצון, כפי שמצופה ממסחר תקין בשוק ההון. למעשה, כלל לא התקיים מפגש רצונות, שהוא חיוני למסחר תקין והוגן בשוק ההון.

בית המשפט הוסיף וקבע כי העסקאות שביצע מאיר לא עמדו בדרישת טוהר המסחר והגינותו, וכי מדובר היה בסדרת עסקאות עצמיות, מלאכותיות, הנגועות בתרמית.

בית המשפט דחה את טענתו של מאיר, לפיה לא היה מודע לאיסורים ולמגבלות הקבועים בחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, וקבע כי "הדברים קשורים בטבורים לתכלית האיסורים והמגבלות, שהיא שמירה על טוהר המידות של יועצי השקעות ומי שמנהלים את כספם של אחרים, ובה בשעה שמירה על אמון הציבור בשוק ההון בכלל, ובמנהלי הכסף הציבורי בפרט, כדי שיוכל ציבור המשקיעים לשים מבטחו ביועצים והמנהלי התיקים ללא חשש... איני יכולה להעלות על הדעת בעל רישיון לייעוץ השקעות וניהול תיקים שאינו מברר ומאמץ את ההוראות האתיות אשר עומדות בבסיס המקצוע, מיד עם תחילת עיסוקו... המעלה מישהו על דעתו כי עורך דין יטען שביצע מעשה המנוגד לכללי האתיקה משום שלא היה בקי בכללים, שלא ידע על איסורים, ודעתו תישמע?". 

התיק נוהל על-ידי עו"ד עמית בכר ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) ונחקר על-ידי מחלקת החקירות ברשות ניירות ערך.

סנגוריה של ענת פלד, עו"ד אלון רון ממשרד ורדי-לשם-רון ועורכי הדין רונן מנשה ומורן כרמון, מסרו בתגובה: "זהו מקרה קלאסי להמחשת האמרה: 'מוטב לעשות צדק מאוחר מאשר עוול מהיר'. כתב האישום נגד ענת פלד הוגש עוד בשנת 2008, וכסנגוריה אנו שמחים מאוד על כך שבתום שנים ארוכות של המתנה מתוחה, בית המשפט קבע היום כי היא זכאית מכל אשמה, בדיוק כפי שטענה לאורך כל אותן שנים".