אפריקה נכסים: רווח נקי של 199 מיליון שקל ב-2015

החברה רשמה אשתקד עלייה של 239 מיליון שקל בשווי הנדל"ן שבבעלותה ■ מצפה לתזרים נקי של כ-165 מיליון שקל ממכירת נכסיה בגרמניה

נכס של אפריקה נכסים באירופה / צילום: מתוך אתר החברה
נכס של אפריקה נכסים באירופה / צילום: מתוך אתר החברה

חברת אפריקה נכסים מתכננת לממש השנה את מלוא נכסיה בגרמניה, ולהמשיך בפעילות רק במדינות מזרח אירופה ובישראל, כך עולה מהדוחות הכספיים שפרסמה החברה לסיכום 2015.

הנכסים בגרמניה רשומים במאזן לפי שווי של 505 מיליון שקל, לאחר שהניבו ב-2015 רווחי שיערוך של 40 מיליון שקל. כך, שאם יימכרו לבסוף לפי ערך זה, הם אמורים להותיר לחברה תזרים נקי (לאחר החזר הלוואות) של 165 מיליון שקל.

אפריקה נכסים , אשר 56% ממניותיה מוחזקות בידי החברה האם אפריקה ישראל להשקעות, מחזיקה בנכסים מניבים בישראל בשווי של 2.2 מיליארד שקל, כשכנגדם רשומות הלוואות בהיקף של 1.2 מיליארד שקל. ואולם, עיקר פעילותה מרוכז דווקא במזרח אירופה, שם עוסקת החברה בייזום, הקמה והשכרה של מרכזי מסחר ומשרדים, וכן בהקמת בנייני מגורים. סך הנכסים שמחזיקה החברה הבת, אפי אירופה, נרשם לפי שווי של 5.2 מיליארד שקל, כשכנגדם רשומות הלוואות בהיקף של 2.3 מיליארד שקל.

בגרמניה מחזיקה החברה כיום ב-31 נכסים, הכוללים שטחי מסחר ודירות להשכרה בשטח של כ-87 אלף מ"ר. זאת, לאחר שמכרה במהלך השנה שעברה שני נכסים בעיר אאכן תמורת 9.5 מיליון אירו וחתמה על עסקה נוספת למכירת נכס בברלין ב-9 מיליון אירו.

שיעור התפוסה הממוצע בנכסי החברה בגרמניה עמד אשתקד על 87%, וערכם בספרים (119 מיליון אירו) משקף תשואה ממוצעת של 4.5% בלבד, כאשר מעמידים כנגדם את היקף ההכנסה נטו מהפעלתם (NOI) - 5.4 מיליון אירו ב-2015. בתמחור כזה, מאמין מנכ"ל אפי אירופה אבי ברזילי, יכולת השבחת הנכסים אינה גבוהה יותר, ולכן הוא החליט להעמידם למכירה.

מרבית הנכסים, שכוללים כ-500 דירות להשכרה, מרוכזים בעיר ברלין ומכירתם תתבצע במרוכז. לצורך כך שכר ברזילי ברוקר מקומי שינהל את המכירה, שאמורה להתבצע בשבועות הקרובים. המועמדות לרכישה הן בעיקר חברות גרמניות שמתמחות בתחום הדיור להשכרה, כשאחת מהן היא חברת איי.די.או פרופרטיז, ש-37% ממניותיה מוחזקות בידי איי.די.או גרופ הישראלית. שאר הנכסים מפוזרים בערים שונות ברחבי גרמניה ויימכרו בנפרד למשקיעים מקומיים.

בתוכנית: פיתוח קרקעות ומימושים

את 2015 סיימה אפריקה נכסים ברווח נקי של 199 מיליון שקל, בעיקר בזכות עלייה (נטו) של 239 מיליון שקל בשווי הנדל"ן שבבעלותה. שנה קודם לכן נרשם רווח נקי של 266 מיליון שקל, והעלייה בשווי הנדל"ן הסתכמה ב-165 מיליון שקל.

כנגד הרווח הנקי, חילקה החברה אשתקד דיבידנד של 200 מיליון שקל. ההון העצמי שלה דווקא התכווץ בין דצמבר 2014 לדצמבר 2015 ב-260 מיליון שקל, בשל היחלשות האירו מול השקל שהביאה לירידה בערך הנכסים באירופה, במונחים שקליים.

ברזילי מציין בדוחות, כי בשנה הקרובה צפויה החברה להשלים את הקמתם של שני בנייני משרדים נוספים ליד קניון קוטרוצ'ן בגרמניה, להרחיב את הקניון וכן להשלים את הקמתם של בנייני משרדים בפראג ובבלגרד. במקביל, יחלו העבודות להקמת כמה פרויקטים חדשים ובהם קניון בעיר ברשוב שברומניה, בנייני משרדים בפראג, קרקוב, בלגרד ובוקרשט, וכן הקמת בנייני דירות בצ'כיה, לטביה וסרביה.

עוד מדגישה החברה בדוחות, כי בכוונתה לפתח בשנים הקרובות 43% מיתרת הקרקעות שבבעלותה באירופה, שערכן בספרים עומד על 443 מיליון שקל. במקביל, מתוכננים ב-2017 גם מימושים, ובראשם מכירת בנייני משרדים ברומניה וצירוף שותף אסטרטגי שירכוש מחצית מקניון קוטרוצ'ן ומחצית מקניון פלוישט.

עסקאות אלו אמורות להניב תזרים נטו של 747 מיליון שקל. ולמרות זאת, מציינת החברה כי הן השנה והן בשנה הבאה היא מתכננת לחלק דיבידנד שנתי של 120 מיליון שקל בלבד - סכום שלא יספיק לחברה האם אפריקה ישראל בשירות חובותיה.

אפריקה ישראל הצהירה לאחרונה כי ב-2017 היא מתכננת לגייס 513 מיליון שקל ממכירת מניות של חברה בת, כאשר שתי האפשרויות המרכזיות היא ההחזקה באפריקה נכסים (שווי שוק של 780 מיליון שקל) וההחזקה באפריקה מגורים (690 מיליון שקל).