החקירה מתרחבת: מנהל רשת רמי לוי נחקר

המשטרה חוקרת אם מידע שהופק ממערכת האבטחה של רמי לוי תקשורת שימש למעקב גם אחר עובדים ברשת וגורמים עסקיים ■ התפתחות בתביעת עובדי ביכורי השקמה: המשטרה מסרה הקלטות שמפריכות את קו ההגנה של רמי לוי

סניף של רמי לוי. האם עקבו גם אחר עובדים ברשת? / צילום: תמר מצפי
סניף של רמי לוי. האם עקבו גם אחר עובדים ברשת? / צילום: תמר מצפי

חקירת משטרת ישראל נגד בכירים בחברה-הבת רמי לוי תקשורת מתרחבת לרשת השיווק. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים עצרה משטרת ישראל את מנהל רשת החנויות, שמואל לוי, לחקירה, שבסופה הוא שוחרר למעצר-בית למשך 5 ימים.

לוי נחקר בחשד לפגיעה בפרטיות, לפי חוק הגנת הפרטיות; וכן נחקר על ניהול, החזקה ושימוש של מאגר מידע לפי אותו חוק. לפי הערכות, לוי יזומן שוב לחקירה במשטרה. לפי מקורות, מנהלים נוספים ברשת השיווק נחקרו במשטרה.

מדובר בהתפתחות בחקירה, שהתמקדה עד כה במתרחש ברמי לוי תקשורת בלבד. בהתפתחות זו יש כדי לקשור את איש העסקים ובעל השליטה בחברה, רמי לוי, לעבירות לכאורה.

נזכיר כי החקירה, שקיומה נחשף ב"גלובס", נפתחה בעקבות מידע שפורסם בתקשורת על-ידי אלקנה אלון, עובד לשעבר ברמי לוי תקשורת. לפי עדותו של אלון, בכירים בחברת התקשורת ביצעו לכאורה שימוש במערכות האבטחה של רמי לוי תקשורת לצורך מעקב אחרי גורמים שעמם היה לחברה סכסוך, או למעקב אחרי עובדים בחברה. אלון עצמו מסר עדות במשטרה בפרשה.

במסגרת החקירה פשטו חוקרי המשטרה על משרדי רמי לוי שיווק השקמה והחרימו מחשבים ומסמכים. מאז פתיחת החקירה לפני כמה שבועות, גבתה המשטרה עשרות עדויות בפרשה, ואלה הובילו לחקירת בכירים ברשת השיווק.

לפי החשד, גם ברשת השיווק עשו שימוש במידע שהופק ממערכת האבטחה של רשת רמי לוי תקשורת, על-מנת לעקוב אחר עובדים ואחר גורמים נוספים שעמדו בקשר זה או אחר עם רשת השיווק. עוד לפי החשד, המערכת שימשה גם לצורך מעקב אחר עובדים בחברה-הבת לשיווק ירקות ופירות, ביכורי השקמה.

ל"גלובס" נודע כי כחלק ממערכת המעקב, נערך מעקב אחר נורית אמיתי-רחמים, שעמדה בראש התארגנות עובדי ביכורי השקמה, והיא אף מסרה עדות במשטרה.

מלבד שמואל לוי, עד כה נחקרו תחת אזהרה רמי לוי; חתנו, אופיר אטיאס, המשמש מנכ"ל רמי לוי תקשורת; וגורם שלישי - שלמה אדרת-גוליאן, המשמש כסמנכ"ל התפעול והקב"ט של רמי לוי תקשורת. אטיאס נשוי לבתו של רמי לוי, יפית, המשמשת כסמנכ"לית השיווק של הרשת.

אטיאס ואדרת-גוליאן נשלחו בשעתו למעצר-בית של שבוע, ועל אטיאס נאסר ליצור קשר עם אשתו, עם לוי ועם עובדים בשתי החברות במשך 4 ימים, וזאת מחשש לשיבוש הליכי חקירה, סיכון ביטחונו של אדם וצורך בנקיטת הליכי חקירה שניתן לקיימם רק כשהחשוד במעצר.

"שתהיה ועד אצל אמא שלה"

התפתחות נוספת נרשמה בתביעת עובדי ביכורי השקמה נגד רשת רמי לוי שיווק השקמה. בתביעה נטען כי חברת ביכורי השקמה, רמי לוי באופן אישי ורשת רמי לוי שיווק השקמה, פגעו בהתאגדות העובדים, פגיעה המהווה עוולה אזרחית ועבירה פלילית.

ל"גלובס" נודע כי משטרת ישראל מסרה באחרונה לידי הפרקליטות הקלטות שתומכות בטענות העובדים. מדובר בהקלטה מנובמבר 2015 שנערכה על-ידי אטיאס, של ישיבות השימוע שנערכו למובילי ההתאגדות, עופר שחר ונורית אמיתי. הקלטה נוספת וחשובה יותר היא של ישיבה שנערכה עם בעל השליטה, רמי לוי, שבה הותוותה האסטרטגיה הראשונית להתמודדות עם התאגדות העובדים בביכורי השקמה. באותה ישיבה השתתפו רמי לוי, חתנו אטיאס ושני עובדים נוספים.

הקלטה זו מעלה סימן שאלה סביב הגרסה שמסר לוי לבית הדין, ולפיה החלטתו לסגור את חברת ביכורי השקמה התקבלה ממניעים עסקיים טרם ההתאגדות.

בתביעה המקורית נטען כי אמיתי ושחר זומנו לשימוע לפני פיטורים לאחר שהחתימו עובדים על הצטרפות להתארגנות. ההסתדרות מנעה פיטורים אלה, אך כאשר לוי סגר בסופו של דבר את החברה-הבת, אמיתי ושחר פוטרו יחד עם כל עובדי החברה.

רמי לוי מצדו טעם אז כי יחד עם אמיתי ושחר זומנו לשימוע לפני פיטורים מנהלים נוספים, וכי זו הוכחה לכך שאין קשר בין ניסיון ההתאגדות לרצון לפטר את השניים.

יצוין כי במסגרת עדותה של אמיתי בימ"ר ירושלים, היא התבקשה להאזין לשתי הקלטות. מהקלטה שנמצאת בידי המשטרה עולה כי בסוף השימוע שנערך לשחר, יצא אטיאס מהחדר שבו נערך השימוע ונכנס לחדר סמוך שבו נכחו רמי לוי ושני עובדים נוספים - אחת מהם היא עו"ד ענבל סיידוף-בראשי, ששימשה כמזכירת חברת ביכורי השקמה.

בהקלטה מספר אטיאס לרמי לוי ולאחרים על שהתרחש בשימוע, כשרמי לוי ביקש לוודא עם אטיאס שהוא אמר להם שהפיטורים הן כתוצאה מ"התייעלות". לוי, אטיאס ואחרים העלו בישיבה טענות פרסונליות על עובדים בביכורי השקמה, וכשאטיאס דיווח כי אמיתי מסרה שקיבלה העלאת שכר זמן קצר לפני השימוע, רמי לוי עצמו התרעם ושאל: "מי נתן לה את ההעלאה". על חברה אחרת בוועד הפעולה אמר לוי: "שתהיה ועד אצל אמא שלה".

לאחר שמזכירת החברה הבהירה ללוי כי חל איסור על פיטורי חברי ועד, השיב לוי: "אז אני סוגר את החברה, ונגמר הסיפור. נעביר את הפעילות לשיווק השקמה". בהמשך השיחה פירטו הנוכחים את הנחיותיו של רמי לוי ודנו מעשית כיצד לסגור את חברת ביכורי השקמה.

הקלטה זו לא רק שמעמידה בסימן שאלה את קו ההגנה של לוי בתביעה, אלא מערערת באופן יסודי את אמינותו. אם יוכח כי לוי פגע בהתארגנות בעובדי ביכורי השקמה, הרי שהוא צפוי להתמודדות נוספת לצד ההתמודדות שיש לו בימים אלה עם החשדות לכאורה כנגדו, על הפגיעה בחוק הגנת הפרטיות והשימוש במאגרי מידע. בשתי הפרשיות מדובר בחשד לכאורה לעבירות פליליות.

שמואל לוי סירב להגיב לדברים. מרמי לוי לא התקבלה תגובה עד לסגירת הידיעה.