הדולר בשפל של שנה וחצי מול השקל; נחלש גם בעולם

האירו מתחזק ב-0.6% מול הדולר ושבר את רף ה-1.16 דולר לאירו, גבוה מזה 8 חודשים ■ הין ממשיך בתיסוף ונסחר ברמות שיא של שנה וחצי מול הדולר ■ FXCM: "התנאים בשוק תומכים בהמשך ההיחלשות של הדולר" ■ שעור היציג של הדולר ננעל ברמה של 3.7470 שקלים לדולר
■  מדריך השקעה בדולר

תחזית  דולרים מטבע חוץ   / צלם: thinkstock
תחזית דולרים מטבע חוץ / צלם: thinkstock

היחלשות הדולר מול מרבית המטבעות המובילים שאפיינה את התקופה האחרונה התגברה היום (ג'): מול הין היפני הדולר נסחר קרוב לרמה הפסיכולוגית של 105 ין לדולר ועל-פי הערכות האנליסטים צפוי לרדת עוד, לרמה הפסיכולוגית של 100 ין לדולר.

מול האירו הדולר נחלש ונסחר קרוב ל-1.16, רמות שפל של כ-8 חודשים, ואילו מול הליש"ט נחלש היום הדולר והגיע לרמות שפל מתחילת השנה. מדד הדולר (DXY) נסחר כעת ברמותיו הנמוכות מאז ינואר 2015. המטבע היחיד מבין המטבעות המובילים, שמולו הדולר מפגין עצמה היום הוא הדולר האוסטרלי, וזאת רק בשל הורדת הריבית המפתיעה הלילה של הבנק המרכזי - לשפל היסטורי - 1.75%.

הדולר החלש נותן רוח גבית למחירי הנפט, מגדיל את רווחי החברות היצואניות בארה"ב ולוקח עמו את הבורסות האמריקאיות לשיאים חדשים. אנליסטים רבים סבורים שהסיבה להיחלשות הדולר היא הערכות כי הריבית בארה"ב אינה צפויה לעלות בקרוב, ובטח שלא בקצב ובהיקף עליו הכריז הבנק המרכזי בדצמבר האחרון. 

"תשואות האג"ח הממשלתיות הריאליות בארה"ב התרסקו בחצי שנה האחרונה בהשוואה לאלה של גוש האירו ואפילו בצורה חדה יותר מול התשואות היפניות. התשואות הנמוכות הם אלה שגרמו לסנטימנט השלילי כלפי הדולר וגרמו למדד הדולר לרדת לרמות שפל", מוסר היום קיט ג'וקס, האנליסט הראשי של בנק סוסייטה ג'נרל. לדבריו, צמד האירו-דולר עשוי להמשיך לעלות ולהגיע לרמות של 1.1850 דולר לאירו והדולר-ין לדעתו בדרכו ל-101.50 ין לדולר. 

חולשה גם בישראל

גם בשוק המט"ח הישראלי מורגשת היטב חולשת הדולר מול השקל: הדולר המשיך להיסחר בירידה גם היום והגיע לשפל של כשנה וחצי - 3.73 שקלים לדולר. במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "הדולר-שקל נסחר תחת לחץ ולמרות מצב מכירת-היתר הקיצוני אין כל סימן לתיקון של הדולר כלפי מעלה. גם בעולם הירידה החדה של הדולר בשבוע שעבר לא יצרה ביקושים לדולר ונראה כי התנאים בשוק תומכים בהמשך ההיחלשות של הדולר. נתוני הייצור הפושרים בארצות הברית, ומנגד נתוני הייצור הסבירים בגוש האירו, כרסמו במעמדו של השטר הירוק".

 

ב-FXCM מוסיפים גם, כי "בזירת המט"ח המקומית ישנן הערכות על כך כי בנק ישראל צפוי לפעול, כפי שעשה לא מכבר, ולהתערב במסחר, אך נראה כי הוא ממתין לעיתוי טוב יותר מבחינה טכנית". 

ביום שישי הקרוב יתפרסמו בארצות הברית נתוני התעסוקה, ונתון חזק עשוי לספק רוח גבית להעלאת ריבית כבר ביוני הקרוב ולאושש מעט את הדולר. האנליסטים מצפים לתוספת של 206 אלף משרות חדשות, לעומת  215 אלף בחודש הקודם ולירידה מ-5% ל-4.9% בשיעור האבטלה.