בג"ץ דחה הבקשה לצו ביניים נגד מינוי רמי סדן ליו"ר חדשות 10

יו"ר חדשות 10 המושעה הגיב לעתירה נגד מינויו: "לא אמרתי את המיוחס לי; הדברים פורסמו באופן נבזי מבלי שנעשה בירור מינימלי" ■ "נשאתי מסר של אחדות"

רמי סדן/ צילום מסך
רמי סדן/ צילום מסך

רמי סדן יכול להתחיל לעבוד בשלווה: שופט בג"ץ סאלים ג'ובראן דחה היום (ג') את הבקשה למתן צו ביניים להקפאת מינויו ליו"ר דירקטוריון חברת חדשות 10, במסגרת העתירה שהוגשה לביטול המינוי עקב ההתבטאויות הגזעניות לכאורה של סדן.

"לאחר עיון בבקשה ובתגובות לה, הגעתי למסקנה כי אין מקום להיעתר לה", כתב ג'ובראן, וציין כי "הלכה מושרשת היא כי בעתירות המכוונות להליכי מינויים - ככלל, אין מקום למתן צו ביניים המעכב את כניסתו של אדם לתפקיד, שכן מדובר בצעד הפיך, וברי כי תוקף המינוי מותנה בתוצאת העתירה. אינני סבור כי המקרה שלפניי שונה. פשיטא כי ככל שהעתירה תתקבל - יהיה ניתן לבטל את מינויו של סדן, ולא מצאתי טעם משכנע המצדיק את מניעת כניסתו לתפקיד כבר בשלב זה. אשר על כן, דין הבקשה למתן צו ביניים להידחות".

סדן הגיש הבוקר את תגובתו לעתירתם של אוריאל בוסו, נהורי לחיאני, צביקה כהן וצוריאל ויקטור קריספל, 4 סגני ראשי ערים חברי תנועת ש"ס, שביקשו להקפיא את מינויו ליו"ר חברת החדשות עקב הדברים הגזעניים והפוגעניים שאמר לכאורה בישיבת הדירקטוריון בחדשות 10 ב-30 במאי.

לטענת סדן, באמצעות עוד אילן בומבך, סיכוייה של העתירה לבג"ץ קלושים, מאחר שהדברים אשר נטען כי אמר בישיבה כלל לא נאמרו על-ידו, והעתירה מתבססת בעניין זה על פרסומים מסולפים בתקשורת. 

הפרשה סובבת סביב ישיבת דירקטוריון של חדשות 10 מ-30 במאי השנה, במסגרתה הציג סדן את מועמדותו ליו"ר הדירקטוריון ופרס את משנתו בנוגע לעתיד חברת החדשות. בין היתר נטען כי סדן אמר כי "אם הערוץ יכוון את שידוריו לקהל היעד של אליטות בלבד, לא יהיה מי שיצרוך ויצפה בשידורי הערוץ, והוא לא יוכל להתקיים. לכן, חייבים לפתוח את הערוץ לכלל הציבורים והמגזרים, כולל החרדי, הספרדי, המזרחי, הערבי והרוסי, וכל ניסיון להתעלם מציבורים אלה יוביל לסגירת הערוץ".

ביום 6 ביוני, במסגרת ישיבת דירקטוריון נוספת, מתוך 3  מועמדים שהציגו את מועמדותם, נבחר סדן לשמש כיו"ר חדשות 10. 

יום למחרת ההודעה על המינוי פורסמו בכלי התקשורת "ציטוטים" המיוחסים לו, ובין היתר נטען כי סדן אמר בישיבת הדירקטוריון: "בואו נודה על האמת, אני כמוכם, באליטה, שונא את תנועת ש"ס ואת הגנב אריה דרעי... אבל אנחנו, כאליטה, צריכים לפרוץ את המעגלים של הערוץ, לפנות לקהל של ש"ס, למסעודה משדרות". בין היתר פורסמו הדברים בפוסט בטוויטר של גולן יוכפז, מנכ"ל חברת חדשות 10, אשר נכח בישיבת הדירקטוריון מכוח תפקידו כמנכ"ל חברת החדשות. 

סדן מכחיש את הדברים. "סדן נדהם לשמוע דברים אלה, שמעולם לא נאמרו על-ידו, והם אף מנוגדים לחלוטין לדרכו והשקפותיו", כתב עו"ד בומבך בתגובה לעתירה שהוגשה להקפאת מינויו של סדן, והוסיף: "דברים אלה, שלא נאמרו על-ידי המשיב מעולם, גם פורסמו באופן נבזי, מבלי שנעשה בירור מינימלי עם הנוכחים בישיבה וכן עם המשיב עצמו, אם אכן נאמרו". 

 

לטענת סדן, התשתית העובדתית עליה מסתמכים העותרים מתמצה בפרסומים באמצעי התקשורת מיום 7.6.2016 וכן מפרסום "פוסט" של גולן יוכפז באפליקציית טוויטר, והעותרים לא ביצעו בדיקה מינימלית בדבר נכונות האמור בפרסומים בטרם הגישו את העתירה, ולא פנו אליו כדי לברר אם אכן אמר את הדברים. תחת זאת פנו חברי כנסת אחרים, שאינם העותרים, במכתב תמוה אל היועץ המשפטי לממשלה בבקשה לעכב את מינויו לתפקיד יו"ר חברת החדשות בערוץ 10, וכבר למחרת שליחת המכתב הגישו את עתירתם - זאת עוד בטרם נעשה בירור של הרשות המוסמכת, הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. 

לטענת סדן, כראיה מובהקת לכך שהדברים לא נאמרו מעולם משמש הבירור אותו ערכה הרשות השנייה, ממנו עולה כי 8 מתוך 9 חברי הדירקטוריון העידו בכתב כי לא שמעו בישיבה מפי סדן את האמירה המיוחסת לו (חבר הדירקטוריון היחידי שטוען שנאמרו הדברים הוא יוסי ורשבסקי, מנכ"ל ערוץ 10), וגם בפרוטוקול של ישיבת הדירקטוריון מיום 30.5.2016 לא צוין כי דברים אלה נאמרו.

"חלק מחברי הדירקטוריון אמנם ציינו כי הם חלקו על חלק מהאמירות שנוגעות ל'אליטות', אך דחו את הטענות כאילו הובעה שנאה כלפי ציבור מסוים או גזענות, כנטען בעתירה", כותב בומבך בתגובה לבג"ץ. 

לטענת סדן, הוא אמר בישיבת הדירקטוריון דברים הנוגעים לחזונו ועל כך שאסור לערוץ לכוון את שידוריו לאליטות, שכן אם יעשה כן, הוא לא יוכל לשרוד. לכן, לפי חזונו, יש לפתוח את הערוץ לכלל הציבורים והמגזרים, וכל ניסיון להתעלם מציבורים אלה - יוביל לסגירתו - "בדיוק ההפך ממה שטוענים המבקשים! המשיב נשא מסר של אחדות, ישירות, יצירתיות ורצון להגיע לקהלים שונים", נכתב בתגובה.