הפרקליטות הגישה ערעור על קולת עונשו של קובי פרץ

הזמר, שהורשע בהשמטת הכנסות של כ-5 מיליון שקל, נידון לשנתיים מאסר ו-175 אלף שקל קנס ■ הפרקליטות: הנסיבות מצדיקות ענישה מחמירה ■ סנגוריו: גם אנחנו נערער; ביקשו לעכב את המאסר

קובי פרץ  /צילום: שלומי יוסף
קובי פרץ /צילום: שלומי יוסף

פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הגישה הבוקר (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב הודעת ערעור על קולת עונשו של הזמר קובי פרץ, שהורשע בהשמטת הכנסות בסך של כ-5 מיליון שקל וכן בהשמטת מס עסקאות בסך של כ-800 אלף שקל.

לפי כתב האישום שהוגש נגד פרץ, בין השנים 2005-2009 פעל הזמר במירמה, בעורמה ובתחבולה בכוונה להתחמק ממס. במהלך התקופה סיכם פרץ עם אמרגנו, יוחאי יעיש, כי הוא יקבל מחצית מהכנסות פעילותו כזמר. בשנים אלה קיבל פרץ מיעיש, במסגרת חלוקת ההכנסות, סכום כולל של כ-7.9 מיליון שקל, אולם בחר לדווח מתוכם לרשויות המס על סך של 1.5 מיליון שקל בלבד, תוך שנקט בפעולות מירמה לצורך הסתרת יתר ההכנסות.

ב-17 במארס הרשיעה שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, לימור מרגולין-יחידי את פרץ, תוך שקבעה כי חלק עם אמרגנו יוחאי יעיש את הכנסותיו מפעילותו כזמר וכי דיווח לרשויות על פחות מרבע מהכנסותיו. פרץ הורשע בעבירות מס ומע"מ, תוך שנקבע כי רקם תוכנית מירמתית כדי להימנע מתשלום מס על החלק הארי בהכנסותיו.

בהכרעת הדין נקבע כי פרץ פעל לאורך השנים באופן שיטתי ומירמתי לצורך קידום תכלית אחת שעניינה הסתרת הכנסותיו האמתיות מרשויות המס, והכול בשל תאוות-בצע כסף.

במקביל זוכה פרץ מעבירת מסירת אמרה כוזבת וכן מאישום בעבירת האיומים, לאחר שהמערערת הודיעה בשלב הסיכומים כי היא חוזרת בה מאישום זה.

הפרקליטות ביקשה להטיל על הזמר המפורסם עונש של עד 4 שנות מאסר בפועל וקנס בסך 200 אלף שקל בשל "הפגיעה החמורה" בקופת המדינה. "בבוא של בית המשפט לגזור את העונש בתיק הזה, עליו לשקול את הנסיבות המחמירות, הסכום הגבוה, התכנון המתוחכם, הימשכות העבירות והעובדה שפרץ סירב לקחת אחריות על מעשיו", אמרה התובעת הילה גבאי לשופטת בשלב הטיעונים לעונש.

סנגוריו של פרץ טענו מנגד כי יש להטיל עליו עונש מופחת, בין היתר בשל תרומתו לקהילה. סנגורו של פרץ, עו"ד דורון ברזילי, טען עוד כי הפרסומים בתקשורת על הפרשה פגעו בפרץ וגרמו לו לנזק חסר תקדים בחייו האישיים והמקצועיים ובתדמיתו הציבורית. עו"ד ברזילי טען כי ביטולים רבים של הופעות שנגרמו לפרץ בשל הפרסומים אודות החשדות והאישום נגדו יצרו אצלו דיכאון.

השופטת מרגולין-יחידי בחרה במתחם ענישה שמצוי בין הצדדים וגזרה על פרץ שנתיים מאסר בפועל, 18 חודשי מאסר על-תנאי לתקופה של 3 שנים משחרורו, וכן הוטל עליו קנס של 175 אלף שקל. 

 

"הנסיבות מצדיקות ענישה מחמירה"

הפרקליטות לא מסתפקת בעונש זה. על-פי הודעת הערעור, בית משפט השלום שגה כאשר הטיל על פרץ עונש מקל שאינו הולם את חומרת העבירות.

לטענת הפרקליטות, בחינת מתחמי העונש ההולם שנקבעו בפסיקה ומדיניות הענישה הנוהגת מעלה כי הם מחמירים יותר מהמתחם שקבע בית המשפט ומהעונש שנגזר על פרץ. לצד זאת, נסיבות המקרה - הכוללות בין היתר תכנון מוקדם, הסתרת כספים בכספת, עריכת חוזה פיקטיבי ועוד - מעידות על נקיטת פעולות אקטיביות שמטרתן להונות את רשויות המס. אף לשיטתו של בית משפט השלום, הנסיבות הקשורות בביצוע העבירות הן ברמת חומרה גבוהה, ומשכך נטען כי אלה מצדיקות ענישה מחמירה.

בנוסף, טוענת הפרקליטות, ההתייחסות לערכים החברתיים שנפגעו מביצוע העבירות, וכן הצורך החשוב בהרתעה, מחייבים ענישה מחמירה. לפי ההודעה, בעוד שבית משפט השלום קבע כי עבריינות המס הנעשית במירמה, מתוך כוונה להשתמט ממס ובהיקפים גבוהים, מסבה נזק לאינטרס הציבורי הקולקטיבי, פוגעת בקופה הציבורית, באמון הציבור בשלטון החוק, בעקרונות של יושר ושוויון ובכיסו של כל אזרח שומר חוק - עמדתו ביחס לחומרת העבירות ולמידת הפגיעה בערך המוגן לא קיבלה את ביטויה ההולם בקביעת העונש.

נזכיר כי פרץ יכול היה למלט את עצמו בקלות מעונש המאסר. לפני כ-3 חודשים נחשף ב"גלובס" כי פרץ דחה הסדר טיעון מקל שהוצע לו על-ידי הרשויות, שהסכימו שלא להעמיד אותו לדין פלילי ולנהל את הסכסוך במישור האזרחי בלבד. בכך דחה פרץ את גלגל-ההצלה שניתן לו (בדומה לנשיא לשעבר, משה קצב, אך להבדיל מהעבירות), ולקח על עצמו את הסיכון כי ילך לכלא.

הסיכון התממש, וכעת - עם הגשת הערעור על קולת העונש - עלול פרץ למצוא את עצמו זמן ממושך יותר מאחורי סורג ובריח. 

סנגורי פרץ: גם אנחנו נערער

עורכי הדין יעקב וינרוט, עמית חדד, אושר רובינגר ואילן טננבאום, המייצגים את קובי פרץ בערעורו, מסרו בתגובה: "גזר הדין שניתן נגד קובי פרץ חמור בכל קנה-מידה, ודי אם נזכיר את הדברים שצוטטו מפיה של הפרקליטות עצמה מיד לאחר שניתן, שלפיהם 'בית המשפט העביר היום מסר חד וברור, לפיו העונש על עבירות מס הוא עונש ממושך מאחורי סורג ובריח ובצדו קנס גבוה'. יש לתמוה כיצד דברי הפרקליטות מתיישבים עם הגשת ערעור על 'קולת' העונש.

"כך או כך, בימים הקרובים אנו מתעתדים להגיש ערעור על עצם הכרעת הדין, ואנו מאמינים שיהיה בערעור זה כדי לייתר ממילא את הצורך להכריע בערעור המדינה". 

כאמור, בימים הקרובים צפוי גם הזמר להגיש ערעור על הרשעתו ועל העונש שנגזר עליו, ובינתיים מבקש פרץ לעכב את מועד כניסתו לכלא עד להכרעה בערעור זה.

פרץ אמור להתייצב בכלא לתחילת ריצוי עונשו ב-30 ביוני, ואולם הבוקר הגישו סנגוריו, עורכי הדין יעקב וינרוט, עמית חדד, אושר רובינגר ואילן טננבאום, בקשות בהסכמת הפרקליטות לדחיית מועד להגשת הערעור ולדחיית מועד התייצבותו של הזמר למאסר עד ליום 15 ביולי.