שנתיים מאסר לקובי פרץ בגין העלמת הכנסות במיליוני שקלים

הזמר, שהורשע בהעלמת הכנסות של כ-6 מיליון שקל, ישלם גם קנס בסך 175 אלף שקל ■ בעבר הוצע לפרץ הסדר מס, לפיו לא יועמד כלל לדין פלילי, ואולם פרץ סירב לקבלו - וההמשך ידוע

קובי פרץ  /צילום: שלומי יוסף
קובי פרץ /צילום: שלומי יוסף

הזמר קובי פרץ ייכנס לכלא. שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, לימור מרגולין-יחידי, הטילה היום (ב') על פרץ שנתיים מאסר בפועל בגין הרשעתו בהעלמת הכנסות של כ-6 מיליון שקל מהמדינה. בנוסף הוא נדון למאסר על-תנאי למשך 18 חודשים לתקופה של 3 שנים משחרורו, וכן הוטל עליו קנס של 175 אלף שקל. 

ב-17 במארס הרשיעה השופטת את פרץ, תוך שקבעה כי חלק עם אמרגנו יוחאי יעיש את הכנסותיו מפעילותו כזמר ודיווח לרשויות על פחות מרבע מהכנסותיו.

הפרקליטות ביקשה להטיל על הזמר המפורסם עונש של עד 4 שנות מאסר וקנס בסך 200 אלף שקל בשל "הפגיעה החמורה" בקופת המדינה. "בבוא של בית המשפט לגזור את העונש בתיק הזה, עליו לשקול את הנסיבות המחמירות, הסכום הגבוה, התכנון המתוחכם, הימשכות העבירות והעובדה שפרץ סירב לקחת אחריות על מעשיו", אמרה התובעת הילה גבאי לשופטת בשלב הטיעונים לעונש.

 

סנגוריו טענו מנגד כי יש להטיל על פרץ עונש מופחת, בין היתר בשל תרומתו לקהילה. סנגורו של פרץ, עו"ד דורון ברזילי, טען עוד כי הפרסומים בתקשורת על הפרשה פגעו בפרץ וגרמו לו לנזק חסר תקדים בחייו האישיים והמקצועיים ובתדמיתו הציבורית. עו"ד ברזילי טען כי ביטולים רבים של הופעות שנגרמו לפרץ בשל הפרסומים אודות החשדות והאישום נגדו יצרו אצלו דיכאון. 

לאחר מתן גזר הדין בעניין קובי פרץ, אמרה התובעת, עו"ד הילה גבאי מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה): "בית המשפט גזר היום את דינו של קובי פרץ, אשר הורשע בעבירות מס בגובה של כ-6 מיליון שקל, לשנתיים מאסר, מאסר על-תנאי וקנס בגובה 175,000 שקל. מעשיו של פרץ פגעו בעיקרון השוויון בין אזרחי המדינה, בקופה הציבורית ובכיסו של כל אזרח שומר חוק. בהחלטתו שולח בית המשפט מסר חשוב, רם וברור, למעלימי המס, אשר מועלים באמון שנתנו בהם המדינה והחברה, כי העונש לצד עבירות המס הינו מאסר ממושך מאחורי סורג ובריח וקנס בצדו". 

נזכיר כי "גלובס" חשף לאחרונה כי בשלבי החקירות המוקדמים הוצע לפרץ הסדר מס, לפיו ישלם סכום מס על הכספים הנטענים כי הועלמו מרשויות המס, ולא יועמד כלל לדין פלילי, ואולם פרץ סירב לקבל את ההסדר. ההסדר הושג על-ידי עורך דינו הקודם של פרץ, עו"ד אודי ברזילי, שניהל משא-ומתן אינטנסיבי בראשית ההליכים מול פרקליטת מחוז מיסוי וכלכלה דאז, אלה רובינק, והגיע לסיכום לפיו הזמר לא יועמד לדין, והפרשה תיסגר במישור האזרחי. ההסדר הושג בטרם חתם אמרגנו של פרץ, יוחאי יעיש, על הסכם עד המדינה עם הפרקליטות, אך פרץ סירב להצעה, וההמשך ידוע. 

ריבוי עבירות 

פרץ הורשע בריבוי עבירות של השמטת הכנסות, שימוש במירמה ותחבולה, מסירת דוחות כוזבים ועבירות נוספות. מנגד זוכה פרץ מעבירת איומים וממסירת ידיעות כוזבות באחד האישומים שהוגשו נגדו.

לפי כתב האישום, שהגישה עו"ד הילה גבאי, בשנים 2005-2009 פעל פרץ במירמה ובאופן מתוכנן ושיטתי להעלמת הכנסותיו ולהתחמקות מתשלום מס, באמצעות הגשת דוחות כוזבים לפקיד השומה, והשמיט בזדון מדוחות אלה הכנסות בסכום של כ-5.2 מיליון שקל.

בנוסף, לפי אישום, פרץ הגיש למנהל מכס ומע"מ ידיעות כוזבות, במטרה להתחמק מתשלום מס בסך של כ-830 אלף שקל נוספים, והסתיר הכנסות בהיקף של לפחות 1.4 מיליון שקל בכספת ששכר, שעל קיומה ועל תכולתה לא הצהיר בהצהרת ההון כנדרש.

בכתב האישום נטען כי פרץ פעל במירמה ותחבולה כדי להסתיר את מלוא הכנסותיו מרשות המסים. לשם כך, נטען, דרש פרץ מאמרגנו יוחאי יעיש לחתום על חוזה למראית-עין בלבד שכלל נתונים פיקטיביים, בהם התאריך וחלוקת ההכנסות בין השניים. לפי כתב האישום, במועד שאינו ידוע, בין 2005 ל-2009, חתמו השניים על החוזה הפיקטיבי, הנושא את התאריך הפיקטיבי 1 בפברואר 2001, ובמסגרתו נקבע כי פרץ יקבל לכאורה מסך ההכנסות - רק הכנסה חודשית בסך 7,000 שקל.

לאור בקשתו של פרץ כי תיפסל עדותו של יעיש, שהעיד נגדו כעד מדינה, בחנה השופטת את הראיות תחילה ללא שקלול העדות וקבעה כי לצד העדות ובלעדיה קיימות ראיות רבות, חלקן ישירות וחלקן נסיבתיות, המלמדות על ביצוע עבירות המס על-ידי פרץ ומחזקות את העדות.

השופטת מצאה את יעיש אמין. היא ציינה כי יעיש העיד באופן גלוי-לב על עיסתו ועל העלמות המס שלו. הגם שמצאה כי יעיש שיקר לטובת הגנה על קובי פרץ, כל עוד עבדו השניים יחד, קבעה השופטת כי עדותו וגרסתו הכללית סדורות.

מנגד, השופטת קבעה כי עדותו של פרץ עצמו אינה אמינה. השופטת ציינה כי עדותו של פרץ נמשכה 7 ישיבות, וניתן לו כל הזמן שנדרש לו להסביר את הראיות נגדו, אך הוא לא הצליח לספק הסבר מניח את הדעת לדברים.

עוד צוין בהכרעת הדין כי בחקירתו ניתן לפרץ זמן רב להסביר את מעשיו, ואולם הוא בחר להתפרץ על החוקרים ולא לענות על השאלות. כן מצאה השופטת כי פרץ לא הצליח להתמודד עם אף אחת מהראיות נגדו שהוצגו בתיק.

השופטת התייחסה בהכרעתה גם לרמת החיים שקיים פרץ, אשר רכש מרצדס יוקרתית, גר בדירת פאר וניהל אורח חיים ראוותני - אך מנגד דיווח על הכנסות בסכומים זעירים. הפער בין רמת המחיה לדיווחיו של פרץ לרשויות המס הוא זה שהדליק את הנורות האדומות ברשויות המס. בית המשפט קבע כי פרץ לא סיפק הסבר מניח את הדעת לפער זה. 

החקירה בתיק נוהלה על-ידי פקיד שומה חקירות ירושלים ברשות המסים.