בנט: החוקים להגבלת התקשורת מעוררים דאגה לחופש הביטוי

שר החינוך ויו"ר הבית היהודי תקף בחריפות את ראש הממשלה על רקע הדחייה בהקמת תאגיד השידור הציבורי וחילוקי הדעות בקואליציה בנוגע לעתיד ערוץ הכנסת

בנימין נתניהו נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע"מ רוני שיצר
בנימין נתניהו נפתלי בנט / צילום: חיים צח-לע"מ רוני שיצר

יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט, תקף אמש (ג') בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו על רקע ההתפתחויות האחרונות בהקמת תאגיד השידור הציבורי וחילוקי דעות בקואליציה בנוגע לעתיד ערוץ הכנסת. "בשעות האחרונות הולכת ומתחוורת לי התמונה. צבר החוקים להגבלת התקשורת מעורר דאגה עמוקה לעתיד חופש הביטוי. תקשורת חופשית היא הבסיס לדמוקרטיה", כתב בנט בציוץ שפרסם בעמוד הטוויטר שלו.

גורם בליכוד הגיב לדבריו של בנט ואמר כי "תמוה מאוד שהשר נפתלי בנט, שבהובלתו תמכה מפלגתו בחוק לסגירת עיתון 'ישראל היום', מביע פתאום חרדה עמוקה לחופש הביטוי".

ביממה האחרונה סוערת המערכת הפוליטית סביב שורה של שינויים ורפורמות שהממשלה מובילה בתחום התקשורת, ובראשן - הודעת ההסתדרות על דחיית הקמת השידור הציבורי עד לשנת 2018.

גורמים מרחבי הקשת הפוליטית הגיבו בחריפות להסכם שנחתם בין ההסתדרות למנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר, וגם בקואליציה עצמה נרשמה התנגדות עזה במיוחד להסכם.

מוקדם יותר צייץ בנט כי "ההחלטה החפוזה לדחות את עלייתו לאוויר של תאגיד השידור הציבורי למועד לא ידוע, ללא נימוקים ותוך פגיעה בעובדים, היא תמוהה. בטרם התקדמות עלינו להבין מהי תכלית ההחלטה ומהן השלכותיה". 

משבר סביב חוק ערוץ הכנסת 

 

במקביל לסערה על תאגיד השידור, פרץ אתמול משבר בין הליכוד לבית היהודי סביב חוק ערוץ הכנסת, הנדון בימים אלה בוועדת הכנסת בראשות ח"כ יואב קיש (ליכוד). החוק מגדיר מחדש את עתידו מהותו ותפקידיו של הערוץ וקובע את תנאי המכרז לזכיין שיפעילו אחרי שתפוג הזכיינות של ערוץ 2, שעתידה לפקוע בנובמבר.

בבית היהודי דרשו אתמול להביא את החוק, שקודם בהליך מהיר על-ידי ועדת הכנסת, לאישור ועדת שרים לחקיקה, וסירבו לתמוך בחוק.

גורמים בקואליציה מסרו כי מדובר במהלך מתואם של בנט ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, הסבורים כי החקיקה עוצבה למידותיהם של גורמים המקורבים לנתניהו, כיוון שהיא כוללת סעיף המאפשר למפעילים חדשים - ולא רק לערוצי החדשות הקיימים - לגשת למכרז להפעילו.

יו"ר הקואליציה, דוד ביטן, הגיב בזעם ואיים כי לא יקדם הצעות חוק של הבית היהודי. לקראת הלילה הושגה פשרה בנושא: החוק יועלה לקריאה ראשונה, אך המשך קידומו יותנה בהסכמה של ראשי המפלגות בקואליציה.

ברקע הדברים ישנה הצעת חוק נוספת בתחום התקשורת, הצעת חוק של ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), שנוגעת לפרסום סמוי בעיתונים ונחשבת לכזו שעשויה לפגוע באינטרסים של קבוצת ידיעות. לדברי גורמים בקואליציה, ראש הממשלה ניסה לבחון אפשרות של קידום הצעת חוק, למרות שהיא מגיעה מהאופוזיציה, על-ידי מתן חופש הצבעה לקואליציה, אך במסגרת הפשרה עם הבית היהודי לגבי ערוץ הכנסת - סוכם כי הקואליציה תתנגד לחקיקה הזו.

תחום התקשורת הוא תחום נפיץ במיוחד ביחסי נתניהו עם סיעות הקואליציה. בממשלה הקודמת הצעת חוק "ישראל היום", שקבעה כי העיתון המזוהה עם ראש הממשלה יחויב לגבות תשלום, קודמה על-ידי ארבע מסיעות הקואליציה. ההצעה גרמה לנתניהו מבוכה רבה, ולאחר שעברה בקריאה טרומית, היא נקברה.

ראשי הבית היהודי, בנט ואיילת שקד, עמדו מאחורי קידום החוק, אך הם נעדרו מההצבעה אחרי שהתקזזו. יחד עמם נעדרו 3 חברי כנסת נוספים מהבית היהודי. 7 חברי כנסת נוספים הצביעו יחד עם ראש הממשלה נגד החקיקה.

כלקח מהאירועים, נתניהו הכניס לכל ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם הקמת הממשלה הנוכחית סעיף המקנה לשר התקשורת סמכות מוחלטת על חוקים ורפורמות בתחום, ועל סיעות הקואליציה נאסר לתמוך או להתנגד להצעות חוק בתחום התקשורת ללא אישורו של השר.