האם נמצא הפתרון לרצון כחלון למסות בעלי 3 דירות ומעלה?

מומחים: קביעת תקרה להקלת מיסוי קיימת על בעלי דירות להשקעה יכולה לאפשר לאוצר לגבות מס ממשקיעים בלי אפליה ■ מדריך מס על שכר דירה

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

הצעת שר האוצר משה כחלון, הנוגעת למיסוי משקיעים שבבעלותם למעלה משלוש דירות ממשיכה למשוך ביקורת, אך גם הצעות לפתרון. כפי שפורסם לאחרונה ב"גלובס", מומחי מס מתריעים כי ההצעה כפי שהיא איננה עומדת במבחן השיוויוניות ועלולה להפלות בין ציבור זה או אחר, וקידומה במתווה הנוכחי עשוי להעמיד את הממשלה מול תביעות של בעלי נכסים ומבלי היכולת להגן על ההחלטה במבחן המשפטי.

כעת, גורמים שונים גם מציעים פתרון שיאפשר הטלת מס על משקיעים מרובי דירות מחד אך לא יפגע בזכות הקניין או עיקרון השיוויון מנגד. נזכיר כי אתמול נחשף ב"גלובס" כי אין וודאות שהצעה זו של שר האוצר אכן תצא לפועל, אך ההצעה האמורה שמבקשת רק לתקן סעיף בפקודת מס הכנסה עשויה לאפשר לאוצר למצוא את הפתרון.

נזכיר כי ההצעה המקורית קובעת כי כל מי שמחזיק בשלוש דירות להשקעה יצטרך לשלם מס בגובה 12 אלף שקל בשנה. החזקת דירה רביעית תגרור תוספת מס של עוד עשרת אלפים שקל (22 אלף סה"כ) ודירה חמישית תמוסה בעוד 15 אלף שקל (37 אלף שקל בשנה סה"כ). הבעיה היא שמדובר במס אחיד שיהיה נכון לגבי מי שמחזיק דירות בנתיבות או קרית שמונה כמו גם למי שמחזיק דירות בתל אביב-יפו, וזאת ללא התחשבות בהכנסה של המשקיעים מאותה הדירה.

הפתרון שמציעים גורמים שונים, ביניהם גם ד"ר אבי גורמן, מרצה בקריה האקדמית אונו ובעל משרד עו"ד שעוסק בתחום המיסוי ועו"ד רו"ח יוסי אלישע, ראש מחלקת מיסוי במשרד עוה"ד ליפא מאיר ושות', נראה על פניו פשוט יותר ומתייחס להוראה שכבר נמצאת בפקודת מס הכנסה אותה יש לשנות. מדובר בסעיף 122 לפקודת מס הכנסה שמאפשר היום למשקיעים ליהנות מהקלה בתשלום המס מדמי השכירות שעומד על 10% בלבד, וזאת ללא הגבלה על מספר הדירות המוחזקות על ידי בעלים אחד.

"טיפה מפתיע שלא חשבו על סעיף 122 לפקודת מס הכנסה", מסביר ד"ר גורמן, "מדובר בסעיף שמאפשר היום למשקיעים לקבל תנאים נוחים. משלמים 10% על ההכנסות מהשכרה מבלי התייחסות לגובה ההכנסה. צריך לקבוע תקרה בסעיף הזה, שהייתה פעם קיימת אך בוטלה, למשל שעד 12 אלף שקל לחודש משלמים 10% ומעבר לזה המס השולי של כל אחד. זה הרבה יותר הגיוני. וזה גם קל ליישום. זה מנגנון ראוי שיכול גם לעמוד במבחן בג"ץ, וזה מנגנון קיים ופשוט".

גם עו"ד אלישע מסכים: "היה פסק דין שדיבר על בעלי 110 דירות שביקשו את המס של 10%. שם נקבע כי מדובר בהכנסה מעסק, אבל פסק דין אחר דווקא קבע במקרה שנדון במסגרתו, שעל אף שהיה מדובר במעל 20 דירות, ההכנסה חסתה תחת סעיף 122 ושולם 10% מס בלבד. זה משהו שצריך לשנות".