בנק ישראל: הריבית צפויה לעלות רק לקראת סוף 2017

בבנק ישראל מסכימים את המדיניות המוניטרית במחצית הראשונה של השנה, במהלכה נותרה הריבית ברמת שפל של 0.1% ■ בנק ישראל רכש מט"ח בהיקף של 4 מיליארד דולר ב-6 החודשים הראשונים של השנה ■ עמוד כלכלת ישראל

קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ
קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ

הריבית על המשכנתאות הוסיפה לטפס במהלך הרבעון השני של השנה והביאה לצמצום קצב נטילת המשכנתאות, כך מציין בנק ישראל במסגרת הדוח המדיניות המוניטארית החצי שנתי שהוא מפרסם.

הבנק מייחס את עליית ריבית המשכנתאות ל"התגברות הסיכון בתיק האשראי לדיור של המערכת הבנקאית והצעדים שהפיקוח על הבנקים נקט בעבר". הבנק מציין כי מחירי הדירות ממשיכים לעלות, למרות היקפן שמלאי הדירות למכירה הגיע לרמות שיא. בקצב התחלות הבנייה נרשמה התמתנות מסוימת בחוש יוני ומספרם של היתרי הבנייה הוסיף לגדול.

הבנק מעריך כי הירידה המפתיעה שנרשמה בקצב הצמיחה של המשק ברבעון הראשון של השנה היא זמנית בלבד וכי המשק ממשיך לצמוח בקצב מתון. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה בהתחלה כי המשק צמח ברבעון הראשון של השנה בשיעור מזערי של 0.8% אך מאוחר עדכנה פעמיים כלפי מעלה את הנתון העומד כיום על 1.7%.

עוד קובע הבנק בדוח כי הירידה בצמיחה נבעה מהתכווצות הייצוא, שנבעה בחלקה מהירידה בקצב הגידול של הסחר העולמי ומהייסוף שהצטבר בשער החליפין של השקל, וכן מהתפתחויות חד-פעמיות אצל כמה יצואניות גדולות במשק. מנגד, הצריכה הפרטית השוטפת הוסיפה לצמוח בשיעור נאה ולהוביל את צמיחת המשק. שוק העבודה נותר איתן: התעסוקה הוסיפה לצמוח, האבטלה נותרה נמוכה, השכר המשיך לעלות, והמשק נמצא קרוב לתעסוקה מלאה.

תחום אחר שבו ממשיך המשק להפתיע לטובה הוא הגאות בהכנסות המדינה מגביית מיסים. בנק ישראל מציין כי גביית המסים עלתה ריאלית בשנה האחרונה בכ-11.3%, בניכוי שינויי חקיקה והכנסות חד-פעמיות. כתוצאה מכך עלו הכנסות המדינה בכ-3.2 מיליארד שקל על התחזיות בעוד שההוצאות היו נמוכות בכ-1.7 מיליארד שקל מהצפוי.

משתי סיבות אלה נרשם מתחילת השנה גירעון נמוך בהרבה מהתחזיות: המחצית הראשונה של השנה הסתכמה בגירעון של כ-1.8 מיליארד שקל בלבד - נתון הנמוך בכ-4.9 מיליארדי שקל מהתוואי העונתי התואם את יעד הגירעון לשנת 2016.

לגבי העתיד חוזר הבנק על התחזית המעודכנת של חטיבת המחקר שלפיה הריבית בישראל צפויה לעלות רק לקראת סוף 2017 והאינפלציה צפויה לעלות על 1% לקראת סוף המחצית הראשונה של 2017.